В залива Нелсън Мандела, Южна Африка, хиляди хектари земя един ден могат да се превърнат в най-големия завод за зелен амоняк в света, съобщава CNN.

Амонякът, който се състои от азот и водород, обикновено се използва като тор.

В началото на 1910 г. учените разработват начин за синтезирането му, тъй като дотогава основният земеделски тор е гуано - екскременти на прилепи или птици, които се набавят от тропическите острови и са в недостиг.

След откритието, производството на амоняк в промишлени мащаби позволява на селското стопанство да преживее бум, сочи проучване на Университета на Манитоба. Без него днес щеше да е невъзможно производството на приблизително половината от храната в света, допълва CNN.

Амонякът се използва и за производството на експлозиви за минната промишленост и е основна съставка на много фармацевтични и почистващи продукти.

Понастоящем за производството му се използват предимно изкопаеми горива и той е отговорен за 1,8% от световните емисии на CO2.

Но чрез използване на възобновяема енергия може да се произвежда "зелен" амоняк, като се намалява въглеродният отпечатък на селскостопанското производство и се отварят възможности за по-нататъшно използване на съединението.

Сред тях се откроява използването на амоняка като гориво, което може да помогне за декарбонизирането на сектора на корабоплаването.

Защо зеленият водород остава трудно достъпна алтернативаЧесто той се добива в райони, в които източниците на възобновяема енергия са в изобилие, но са далеч от производствата

Именно върху това ще се съсредоточи заводът в Мандела Бей. "Той ще започне да замества тежките горива на корабите и ще замени дизеловото гориво. Това ще се превърне в горивото на бъдещето, особено в морската индустрия", казва Колин Лубсър, управляващ директор на Hive Energy Africa, която изгражда завода.

Процесът на производство на екологичен амоняк е съвсем прост и изисква само вода, въздух и енергия. Електролизата се използва за разделяне на водата на водород и кислород, а инсталация за разделяне на въздуха извлича азота от въздуха. След това водородът и азотът се комбинират, за да се получи амоняк.

"Процесът на превръщане в "зелен" е, че за това се използва възобновяема енергия, а не изкопаеми горива, въглища или газ за направата й, което е напълно екологичен процес", обяснява Лубсър.

Предвижда се централата да започне да функционира през 2026 г. и ще струва 4,6 млрд. долара. Заводът ще се захранва с енергия от слънцето, а водата, която е необходима за производството на амоняк, ще се добива от местна фабрика за трапезна сол, която обезсолява морска вода.

Според Лубсър в региона ще бъдат създадени най-малко 20 000 работни места за целия период на проекта.

"Пандемията ни засегна много тежко", казва Асанда Ксавука от Корпорацията за развитие на Коега, която отговаря за осигуряването на заетост в региона.

"Много работни места бяха загубени в Южна Африка. За нас в Източен Кейп нивото на безработица е над 50 %. Инвестиция от такъв характер с редица работни места, които ще бъдат създадени, ще бъде много голяма".

През 2018 г. корабоплавателната индустрия е съставлявала близо 3% от световните емисии на CO2.

Водородът ли е бъдещето на зелената енергетика?Около 80% от световното население живее в държави, в които енергията се внася, а водородът може да промени това

Според Международната агенция по енергетика амонякът ще трябва да покрива 45% от световното търсене на енергия за корабоплаването през 2050 г., за да се реализират сценариите за нулеви нетни емисии, което означава, че той е съществен компонент на едно по-зелено бъдеще.

Но зеленият амоняк би могъл да се изгаря и в съществуващите електроцентрали на въглища, за да се намалят бързо техните емисии на CO2, или в централи, пригодени да работят изцяло с амоняк, допълва CNN.

Един от ограничаващите фактори е, че амонякът е остър и токсичен газ, така че с него трябва да работят обучени професионалисти.

Използването му като гориво води до образуване на азотни оксиди, които могат да действат като парникови газове и да причиняват замърсяване на въздуха, което изисква допълнителни технологии за контрол на емисиите. Mного от системите, които ще използват "зелен" амоняк, включително корабните двигатели – все още са в процес на разработване, поради което нивата на производство са ниски.

Въпреки това се очаква бум на производството: според доклад на Precedence Research през 2021 г. пазарът на зелен амоняк възлиза на едва 36 млн. долара, но до 2030 г. ще нарасне до 5,4 млрд. долара.