Поколението Z иска да бъде корпоративен лидер. Готово ли е за това?
Ел Де Фрейтас има натоварен график – типично за всеки главен изпълнителен директор на успешна компания за маркетинг в социалните медии.
Като основател и ръководител на базираната в Остин, Тексас, Wonderkind, тя провежда срещи с осемчленния си ръководен екип за обсъждане на нов бизнес; разговори с клиенти за техните кампании в Instagram и TikTok; срещи с потенциални клиенти и ежеседмични срещи с 50-те си служители.
Това, което отличава Де Фрейтас, е нейната възраст: на 31 години тя е по-млада от повечето главни изпълнителни директори, а целият й екип включва професионалисти от поколението Z на възраст не повече от 26 години, пише BBC.
Може би е нетрадиционно толкова „зелен“ лидер да ръководи компания с още по-млад екип. Въпреки това обаче, Де Фрейтас вярва, че е готова за тази задача и казва, че "всяко добро решение, което вземам, ми позволява да се чувствам по-уверена в лидерските си способности".
Корпоративното лидерство традиционно се свързва с опита и възрастта. Общоприетото схващане е, че са необходими много години, за да се натрупат знанията и опитът, необходими за управлението на една компания.
Днес обаче, новите поколения служители оспорват тази теория. Младите хора от поколението на милениалите и дори от поколението Z се издигат на ръководни позиции - някои основават компании, други ръководят инициативи и екипи в утвърдени предприятия и внасят свежи перспективи, нови подходи и различен начин на мислене.
Тези млади хора са нетърпеливи да поемат юздите и да преосмислят лидерството - но дали са готови?
Пропуски в опита
Лидерите стават все по-млади.
Близо една трета от новоназначените главни изпълнителни директори в S&P 500 миналата година са били по-млади от 50 години, което е повече от два пъти повече от 2018 г., според изследователска бележка от юни 2023 г. на McKinsey & Company.
20-те компании, за които студентите искат да работят най-многоСпоред класация на Universum
И въпреки че средностатистическият главен изпълнителен директор все още е приблизително на 54 години, някои данни показват, че по-младите хора са все по-мотивирани да заемат висши позиции.
Например проучване на EY от 2021 г. сред около 1500 души от поколението Z показва, че 45% от тях са заявили, че е много или изключително вероятно да започнат бизнес. Но според експерти по управление, младостта понякога може да бъде пречка за ефективното лидерство.
Младите хора все още не са се ориентирали в различни икономически цикли или не са имали време да развият всички институционални знания, необходими за управлението на компания.
Може би най-важното е, че те може да не притежават емоционална интелигентност или необходимите меки умения – способността да се адаптират към промените, да управляват конфликти и да насърчават морала, за да управляват работна сила.
"Всички лидери имат "бели петна", казва Каролин Уеб, треньор по лидерство, автор и старши съветник в McKinsey, а младите хора обикновено имат повече такива, поради липсата на професионален опит. "Когато сте в началото на кариерата си, все още нямате разпознаване на модели и осъзнаване на недостатъци и предразсъдъци."
Например, повечето лидери в крайна сметка трябва да обучават слабо представящ се служител или да превеждат компаниите през икономически спад. Те ще трябва да намалят бюджетите, а понякога дори да съкратят работни места. С течение на времето лидерите научават - отначало чрез наблюдение, а по-късно и чрез действие, че има хуманни, елегантни и ефективни начини да направят това.
И въпреки че гордостта няма възрастова граница, младите лидери са склонни да бъдат прекалено самоуверени - нещо, което може да ги върне назад, казва сър Кари Купър, CBE, професор в Alliance Manchester Business School, Великобритания. "Основният негатив е, че по-младите хора не знаят колко много не знаят. Те нямат реалистична представа за себе си, за своите силни и слаби страни."
Дигитално ориентирани
И все пак експертите твърдят, че младостта и професионалната зеленина на поколението Z могат да имат своите предимства.
Например, казва Уеб, въпреки че годините в работната сила могат да дадат ценна мъдрост, те могат да доведат и до застояло мислене. Младите хора имат предимството да подхождат към ръководството без стереотипи, които често потискат иновациите.
"Вашата работа като лидер е да предлагате творчески решения на проблеми, които все още не са решени. Това може да е по-трудно, когато сте работили по съществуващ начин на правене на нещата. Но по-младите хора не са обвързани с тези предварителни схващания - и това може да създаде по-свободно мислене."
Поколенията не са монолитни, но експертите отбелязват, че специфичната чувствителност и качества на поколението Z са подходящи за предизвикателствата и възможностите на нашето време.
Данните на Pew Research Center показват, че поколението Z е най-разнообразното в етническо отношение и най-добре образованото поколение в историята на САЩ.
Отделен доклад на фондация с нестопанска цел "Ани Е. Кейси" показва, че представителите на поколението Z са прогресивни, приобщаващи и технически грамотни. Те са израснали със смартфон в джоба и имат интуитивно разбиране за технологиите.
"Това поколение се определя от разнообразието, отвореността и способността му да се ориентира в бързо променящия се свят. Това са точно качествата, от които се нуждаем в днешните лидери.", казва проф. Купър.
Много от работниците от поколението Х и хилядолетието се чувстват комфортно при използването на цифрови технологии. Но, обяснява Купър, вродената дигитална сръчност на поколението Z, в сравнение с тази на по-старите поколения, им дава предимство. "Цифровата ера промени начина, по който живеем, работим и взаимодействаме. Разбирането на тези нюанси е от съществено значение за бъдещето. Поколението Z може да помогне да се възползваме максимално от цифровата ера."
Знам, че ще се справя
Някои млади лидери са наясно, че не притежават традиционните лидерски качества и разчитат на своята младост и сляпа вяра, за да се вдъхновят и успеят в ролята си.
През 2018 г. Джейк Бьорсет напуска колежа, за да реализира бизнес идея за консултантска компания за представители на поколението Z. Днес 24-годишният младеж ръководи базираната в САЩ Trndsttrs - рекламна агенция с 30 души персонал, която създава маркетингово съдържание за марки, сред които Denny's, Loreal и The North Face.
В началото той болезнено осъзнава, че му липсват голяма част от опита, контактите и образованието на възрастните му колеги. "Всички около мен казваха, че правя грешка. Но в душата си, в подсъзнанието си или както искате го наречете, знаех, че ако съм опрян до стената и нямам друга възможност, ще се справя."
Казва, че първоначално е бил изненадан, когато през 2020 г. McDonald's наема екипа му, за да създаде видеоклип, в който да благодари на работниците в първите дни на Covid-19.
"Но когато от компанията ни казаха, че искат да достигнат до хората на възраст от 18 до 21 години, осъзнах: ние сме тези потребители. Ние познаваме тези платформи на социалните медии отвътре и отвън. Не сме прекарали години в корпоративния сектор и това може да бъде в наша полза.", допълва той.
Де Фрейтас от Wonderkind е съгласна. Младостта на екипа ѝ е от полза за бизнеса - в по-голямата си част. "Те са креативни мислители. Не са зациклили на пътя. Не приемат процеси и правила само защото някой преди 25 години е казал, че има един начин да се направи нещо."
Все пак понякога тя се сблъсква с проблеми, които трудно решава сама и тъй като членовете на екипа ѝ имат още по-малко опит от нея, невинаги може да се обърне към тях за отговори. "Затова се обръщам към ментори и други хора, които уважавам. Питам ги: "Как решихте това?", казва тя.
В крайна сметка, няма подходяща възраст за лидерство. Неопитността може да бъде както положителна, така и отрицателна страна. Младостта е както актив, така и пасив. Правилната възраст за ръководство зависи от конкретния човек и ситуацията, допълват експертите по управление.