Подготовката на Италия за оттегляне от проекта „Един пояс, един път“ може да създаде прецедент за глобалната търговска и инфраструктурна инициатива на Китай.

Италия остава единствената индустриализирана държава от Групата на 7-те, която е подписала инициативата на Пекин – централен елемент от външнополитическата програма на президента Си Дзинпин, стартирала преди десетилетие, отбелязва CNBC.

Във време на геополитически пренареждания, които фрагментират световната икономика, Рим е подложен на натиск да преразгледа отношенията си с Пекин, за да успокои западните си съюзници, най-вече преди Италия да поеме ротационното председателство на Г-7 през 2024 г.

"Във Вашингтон мислят, че ако Италия се оттегли по възможно най-елегантен начин от инициативата, това ще означава, че други западноевропейски държави, може би дори източноевропейски държави, които се възползват най-много от участниците в BRI, също са в състояние да се оттеглят", обяснява Джулио Пулиезе, преподавател в Училището за глобални и териториални изследвания към Оксфордския университет.

"Да не забравяме, че много балтийски държави и други страни от Централна и Източна Европа, освен Унгария, са доста скептични към ролята на Китай в днешно време", допълва Пулиезе.

За какво да внимават инвеститорите в Италия на МелониОчакванията са италианската икономика да нараства с 1,1% през тази година и с 0,9% през 2024 г.

Министър-председателят на Италия Джорджия Мелони заяви пред репортери на пресконференция по време на срещата на върха на лидерите от Групата на 20-те в Ню Делхи, че Рим все още обмисля дали да напусне BRI.

Настоящото италианско правителство не смята, че членството е донесло достатъчно ползи за икономиката. Рим трябва да се оттегли официално до декември, в противен случай членството му ще продължи още пет години.

В събота Мелони разговаря с китайския премиер Ли Цян в рамките на срещата на върха на Г-20.

На срещата "беше потвърдено общото намерение за консолидиране и задълбочаване на диалога между Рим и Пекин по важни двустранни и международни въпроси", се посочва в доклада от срещата, предоставен от офиса на Мелони.

"Има европейски държави, които през последните години не са били част от "Един пояс, един път", но са успели да създадат по-благоприятни отношения с Китай, отколкото ние понякога успяваме", съобщи Мелони в неделя. "Въпросът е как да гарантираме партньорство, което да е от полза и за двете страни, като оставим настрана решението, което ще вземем по отношение на BRI", добави тя.

Амбициозният китайски проект "Един пояс, един път" представлява сложна мрежа от инфраструктурни връзки, свързващи Китай с държави в Азия, Африка, Европа и Латинска Америка чрез жп линии, тръбопроводи, пътища и магистрали.

МВФ: Нито една страна не трябва да се изключва от плана на Байдън за ИндияНа срещата на Г-20 Байдън и Моди обявиха план за разработване на мрежа от жп линии и морски маршрути, които ще свържат Индия, ЕС и страни от Близкия изток

На този фон, президентът на САЩ Джо Байдън, заедно с индийския министър-председател Нарендра Моди, обявиха план за разработване на мрежа от жп линии и морски маршрути, която да свърже Индия, Европейския съюз и страните от Близкия изток като Израел, Йордания, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства - в рамките на "трансформираща регионална инвестиция".

Американците представят новата инициатива като противодействие на влиянието на Китай в богатия на енергийни ресурси Близък изток, но и като конкуренция на китайската глобална инфраструктурна инициатива "Един пояс, един път", допълва CNBC.