Все повече компании предупреждават, че скокът в цената на горивата и увеличението на заплатите на служителите ще намалят печалбите им през това тримесечие, пише CNBC в свой анализ и дава пример с американския пазар:

„Компаниите - от авиокосмическите производители до гиганта в областта на доставките UPS, се занимават с нови големи трудови договори. В същото време профсъюзите - от автомобилната индустрия до Холивуд, настояват за по-добро заплащане. Авиокомпаниите, чиито най-големи разходи са за самолетно гориво и работна ръка, са засегнати особено силно“.

В четвъртък Delta Air Lines например намалява прогнозата си за коригираната печалба за третото тримесечие до 1,85-2,05 долара на акция, в сравнение с по-ранната прогноза от 2,20-2,50 долара. Превозвачът заявява, че плаща повече за гориво, отколкото е очаквал, но и че разходите за поддръжка също са по-високи от очакваното.

По данни на браншовата група Airlines for America към вторник средната цена на самолетното гориво на големите летища в САЩ е 3,42 долара за галон, което е с 38% повече в сравнение с преди два месеца.

В сряда American Airlines също намалява прогнозата си за приходите, а Alaska Airlines и Southwest Airlines American очакват коригирана печалба на акция между 20 и 30 цента през третото тримесечие. Това е по-малко от предишната прогноза за 95 цента на акция, като основните причини за корекцията са по-скъпото гориво и новото трудово споразумение с пилотите.

Дружеството очаква да има разходи в размер на 230 млн. долара по този нов договор, който включва незабавно повишение на заплатите на пилотите с 21% и увеличение на възнагражденията с повече от 46% за срока на четиригодишния договор.

Защо Холивуд стачкува? Не всеки прибира хонорарите на Скалата и Том КрузДуейн


Много други профсъюзит - от Детройт до Холивуд, също настояват за сериозно повишение на заплатите, по-добри придобивки и графици за допълнително подобряване на условията в новите договори.

UPS и профсъюзът Teamsters, представляващ около 340 000 работници в компанията за превоз на пратки, през юли постигат ново трудово споразумение, което включва повишения както за работниците на пълен, така и за тези на непълен работен ден. По този начин компанията едва избегна потенциална масова стачка.

Работниците на UPS ратифицират споразумението миналия месец, като в края на петгодишния договор един шофьор ще може да получава 170 000 долара под формата на заплата и обезщетения годишно.

В резултат на това по-рано тази седмица гигантът в областта на доставките представя разходите, свързани със сделката, заявавайки, че те ще се увеличават с 3,3% през следващите пет години.

"Разходите през първата година са по-големи, отколкото първоначално прогнозирахме", казва Брайън Нюман, финансов директор на UPS, по време на разговор с инвеститорите. По думите му през втората половина на 2023 г. те ще бъдат с 500 млн. долара по-високи от очакваните.

В същото време синдикатът на обединените автомобилни работници е в остър спор с автомобилните производители от Детройт относно новите трудови споразумения, което се очаква да доведе до „стратегически стачки“. Профсъюзът UAW се стреми към почти 40% увеличение на почасовото заплащане в новите договори, както и към съкратена 32-часова работна седмица и други подобрения.

„Защо да наемаме хора?“ 4 сектора, които AI ще промени Какво ще е влиянието на изкуствения интелект в образованието, здравеопазването, колцентровете и военната индустрия


Други профсъюзи също искат по-високи компенсации. Стачките на холивудските сценаристи и актьори започнаха съответно през май и в средата на юли, като членовете им поискаха по-добро заплащане, което да отговаря на променящата се динамика на индустрията в ерата на развлекателните стрийминг програми, припомня още CNBC, като добавя:

„Американските авиолинии предложиха на стюардесите 11% увеличение на заплатите от датата, на която започне да действа новият договор, и 2% увеличение след това. Но Асоциацията на професионалните стюардеси заяви, че профсъюзът иска 35% увеличение в началото на новия договор, последвано от 6% годишни повишения“.

Профсъюзите твърдят, че работниците не са получавали повишения по време на високата инфлация през последните години, тъй като пандемията е провалила преговорите.

Иначе засиленото търсене на пътувания след пандемията помага на най-големите авиопревозвачи да покрият по-високите си разходи. Но при някои от тях се забелязват пукнатини в продажбите точно когато започва забавяне на пазара.

Пример за такава са Spirit Airlines, която в сряда заявява, че очаква по-голяма загуба от предварително прогнозираната и по-ниски приходи, както и Frontier Airlines, която предупреждава, че "през последните седмици тенденцията на продажбите е по-ниска от историческите сезонни модели“.