След успеха на своето първо проучване през 2022 г., PR агенция MSL Sofia, част от Publicis Groupe България, съвместно с маркетингова агенция Pragmatica, представиха второто издание на „Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България 2023“ - тристранно проучване, което обследва нагласите на инфлуенсъри, потребители и брандове в тяхната съвместна работа.

Тазгодишното издание като цяло свидетелства за затвърждаване на нагласите в няколко направления, но и за промени в някои показатели спрямо миналата година.

Социалните мрежи продължават да са основен източник за инфлуенсър съдържание за 75% от всички анкетирани потребители.

Спад от 6% пък е забелязан в доверието към създателите на съдържание в социалните мрежи, въпреки че 47% от потребителите споделят, че не биха спрели да следват дадено лице, ако то е замесено в обществен скандал.

За 92% от компаниите позитивният имидж е най-важен критерий за работа с инфлуенсъри в сравнение с 71% миналата година. 64% от компаниите и тази година избират лица, които най-естествено ще разкажат посланията им, а 88% избират спрямо това дали лицето отговаря на бранд същността и ценностите, което е три пъти повече спрямо 2022 г.

„Пулсът на инфлуенсър маркетинга в България“ е полезен и необходим инструмент на брандове и инфлуенсъри, защото дава практически съвети на двете ключови аудитории. Разбирането на локалните нюанси от гледна точка на потребител, бизнес и възможности помага за създаването на по-идейни и ефективни кампании, които да носят резултат за компаниите и инфлуенсърите. ​ Не е необичайно да виждаме разлики и промени спрямо миналата година, което е предпоставка индустрията да търси актуалния пулс и какво работи най-добре за крайния потребител, който едновременно е консуматор на съдържание и консуматор на продуктите и услугите, които лицата промотират“, коментира Ива Григорова, директор PR бизнес на MSL Sofia, част от Publicis Groupe България.

През 2023 г. автентичното съдържание е все по-търсено от 67% от потребителите, като споделят че държат лицата да показват реални примери и продукти, които ползват в ежедневието си, смятайки че по този начин доверието към предоставяната информация би било по-голямо. Проучването показва, че 96% от инфлуенсърите държат да тестват продуктите и услугите, преди да пишат за тях.

Тази година с 6% повече потребителите използват инфлуенсър съдържанието за разтоварване и забавление, за да избягат от стреса на ежедневието (63%, спрямо 57% през 2022 г.). Темите, които предизвикват най-голям интерес сред потребителите, са: пътувания (54%), красота (50%) и мода (47%). Друга тема, която набира популярност през 2023г., е „личностно развитие“ (43%), особено във възрастовата група 18 - 29г., въпреки че по-малко инфлуенсъри споделят тази тема тази година (24%, спрямо 39% през 2022 г.). Запазва се и тенденцията потребителите във всички възрасти да смятат за важно инфлуенсърите да застават зад социалнозначими каузи (75%). 53% от създателите на съдържание споделят, че биха подкрепили социални каузи.



„Разбирането на спецификите на нагласи и поведения при различните поколения е ключово за инфлуенсър маркетинга. Виждаме изменения между младите и възрастните при теми и профил инфлуенсъри, които следят. Например по-младото поколение следва повече микро и нано инфлуенсъри, за разлика от възрастното поколение, което търси съдържание от експерти. За младежите от изключителна важност е инфлуенсърът да бъде позитивен и с хубаво излъчване, като с покачване на възрастта, това изискване намалява за сметка на това човекът зад екрана да предоставя полезна информация. Интересни разлики има и при отделните теми, които потребителите следват, което е нормално спрямо възрастовите разлики. При всички случаи, към добрите практики за успешна инфлуенсър кампания, важно е да се разбира търсенето от крайния потребител“, споделя Диньо Маджаров, директор „Изследвания“ в Pragmatica.

Instagram остава най-предпочитаният канал за инфлуенсър съдържание и при трите целеви аудитории на проучването за втора година. Facebook отново заема второ място. TikTok продължава да е на заден план както за брандове, така и за инфлуенсъри, а потребителите избират канала като четвърти предпочитан.

Българите следват с 2% повече лица придобили популярност по дадена тема (микро, макро и нано инфлуенсъри) спрямо миналата година, и с 3% по-малко известни личности. Младите (18-29г.) следват повече лица набрали популярност (80%) и най-малко експерти (20%) за разлика от възрастните (40-50 г.) (40%).



Също така се наблюдава ръст в работата между компании и експерти (32% спрямо 29% през 2022 г.) и между компании и нано инфлуенсъри (16% спрямо 11% през миналата година). ​В допълнение, 52% от брандовете работят с макро лица, което е с 19% по-малко спрямо 2022 г. Виртуалните инфлуенсъри все още не са придобили особена популярност сред хората, но има двоен ръст за познатост прямо изминалата година - 40% от анкетираните са чували за виртуални инфлуенсъри, 35% гледат на тях позитивно, а 30% не следват такива.

Потребителите във всички възрастови групи отново предпочитат видео съдържанието със значителен ръст от 10% (58%) и губят интереса си към снимки (17% в сравнение с 25% през 2022г.). Видеото остава предпочитан формат и при брандовете (92%), както и снимковото съдържание (52%). В предпочитанията към сторита няма промяна, като при брандовете този формат е по-предпочитан (64%), докато при инфлуенсърите има спад с 15%. Живите включвания нямат почти никакъв интерес от никоя възрастова група.

„Инфлуенсър маркетингът е един от най-бързо развиващите се сегменти и показва, че води до бизнес възвръщаемост и у нас. Именно това трябва да подсказва на всички участници в процеса, че разбирането на потребителските нагласи, платформите, търсените резултати, творческата изява и имиджовото представяне са едновременно ключ и пътеводител“,категорична е Григорова.



Тази година, като допълнително преимущество за бизнеса, MSL Sofia и Pragmatica предоставят на брандовете обща пакетна услуга, която да дава допълнителен анализ и прозрения за инфлуенсъри по категории и бранд индустрии.

MSL Sofia ще допълва подходите за инфлуенсър кампании, които планира и измерва с платформата си Fluency, със собствена методология за оценяване на инфлуенсърите в дадена кампания по количествени и качествени параметри, наречена Influence Score, за максимална ефективност.