Гъвкави офиси за целия бизнес свят: Как ръстът на IWG обхваща и България
Отдалеченият и гъвкав режим на работа, при който човек работи от най-удобното за него местоположение, преобърна корпоративния свят, освобождавайки милиони служители от смазващи пътувания и разсейване, а работодателите – от тежка техническа, административна и интериорна поддръжка на офиси.
„Няма как да върнем духа обратно в бутилката“, каза наскоро Пол Ноп, председател и главен изпълнителен директор на KPMG в САЩ. Според него дори и за най-скептичните към този модел бизнес лидери ще бъде трудно да накарат хората да се откажат от гъвкавостта, с която са свикнали.
Все повече проучвания показват, че традиционният режим – от 9 до 5 в офиса – не ни прави по-продуктивни или посветени на работата, напротив.
Свободата да работят от удобно за тях място подобрява производителността на служителите с около 4%, според проучвания на професора по икономика от Станфордския университет Ник Блум. Той установява още, че сред гъвкаво работещите нивата на напускане са намалели с 35%. Тези служители също така оценяват хибридния режим като еквивалент на 7-8% увеличение на заплатата.
Проучванията на проф. Блум установяват, че малък брой организации са наложили график за работа изцяло от офиса 5 дни в седмицата, като все повече възприемат хибриден модел, който съчетава отдалечения формат с чести връщания на корпоративните бюра.
Решението на дилемата откъде да работят хората не е в това да ги върнем изцяло в офиса, или в обратното – да ги оставим завинаги да работят от вкъщи.
Необходим е по-нюансиран подход, който превръща офиса в хъб за сътрудничество, разговори, менторство и социализация – фактори, които в крайна сметка благоприятстват и продуктивността.
Затова много компании отдавна предприеха стратегията да осигурят на служителите си т. нар. гъвкав офис: модел, при който хората могат да работят възможно най-близо до домовете си, черпейки от енергията на споделената и оживена офис среда, създадена спрямо естеството на работата им. Среда, която повишава удовлетвореността от професията и подобрява баланса между работата и свободното време.
Именно на тези тенденции се дължи растежът на IWG – водещ глобален доставчик на гъвкави работни пространства с присъствие и в България от 16 години.
“След пандемията професионалисти в различни области видяха, че само от вкъщи не може да се работи оптимално – не само заради разсейването, ако си част от по-голямо семейство, но и защото в крайна сметка хората са социални и имат необходимост от срещи на живо”, казва Венцислав Тенев, регионален мениджър на компанията за България, чийто фокус е развитието на франчайза и стратегията за партньорски споразумения у нас.
„За IWG, чиито клиенти са големи мултинационални компании, малки и средни предприятия, както и стартъпи, хибридният или гъвкавият модел на работа означава постигане на по-добър баланс между професионалния и личния живот; модел, при който служителите пътуват по-малко, а компаниите имат по-малко разходи, ползвайки офис пространствата на абонаментен принцип“, добавя регионалният мениджър на IWG.
Конвенционалният пазар на офис площи няма да умре, но тенденциите се променят и търсенето на гъвкав модел на работа идва не само от нуждите на работещите, казва той.
По думите му този модел е „брониран“ срещу бъдещето – той може да бъде приспособен към променящите се обстоятелства, независимо дали става дума за глобална пандемия, здравословен проблем или семеен ангажимент. Предоставяйки на персонала си възможността да работи гъвкаво, компаниите осигуряват продуктивна, удовлетворяваща и устойчива работна среда.
Работата от разстояние остава актуална и променя имотния пазар Все повече хора са склонни да се преместят в по-евтини райони, отдалечени от офисите в градските центрове
От идея пред чаша кафе в Брюксел до глобален играч
IWG е създадена през 1989 г. от родения в Есекс, Великобритания, Марк Диксън, който по това време живее в Брюксел, управлявайки бизнес за отдаване на апартаменти под наем. Докато седи в кафенета в столицата на Белгия, той забелязва колко често местни бизнесмени провеждат срещи около малките маси в заведенията. Така решава да стартира компания за бизнес офис площи под марката Regus.
Вече под името IWG днес компанията има над 3500 локации в над 120 държави.
През август отчете рекордни приходи и удвояване на печалбите за първата половина на 2023 г., като заяви, че е подписала почти толкова договори за наем между януари и юни, колкото през цялата 2022 г., и прогнозира, че хибридният модел на работа е тук, за да остане.
Компанията, която оперира под няколко марки, сред които Regus, Spaces, No18, Basepoint, Open Office, Signature, HQ, отчете оперативна печалба във Великобритания от £94 милиона за първите шест месеца на 2023 г. – над от двойно повече от година по-рано.
Междувременно приходите ѝ в цялата система са нараснали с 14% в сравнение с година по-рано до £1,7 милиарда (2 млрд. евро), водени от растежа ѝ в Европа, Близкия изток и Африка, както и в дигиталната ѝ платформа Worka.
„Притежаваме най-голямата мрежа от клиенти, около 8,5 милиона, които ползват услугата ни активно в цял свят и чийто брой продължава да расте. Това е най-голямата ни сила, освен предимството в оперативно отношение“, казва Венцислав Тенев.
IWG инвестира средно 50 милиона паунда годишно в своята платформа, за да предостави на своите партньори цялата си експертиза, заедно с дизайн, оборудване, маркетинг и търговски ресурси, допълва той.
Гъвкав офис на IWG под бранда Regus в Милано, Италия
Компанията вярва, че има още много място за растеж в т. нар. „гъвкава работна индустрия“, тъй като компаниите и собствениците на сгради преразглеждат своите имотни стратегии.
Това потвърдиха по-рано тази година анализатори от имотния сектор и за българския пазар. От Cushman & Wakefield Forton заявиха, че търсенето на гъвкави офиси от страна на корпоративни клиенти с растящ бизнес или хибридни модели на работа е стабилно с тенденция да нараства.
Според анализ на Colliers за пазара на офисни площи у нас през първата половина на 2023 г. гъвкавият модел остава предпочитан от компаниите и „развитието на пазара на споделени офиси ще продължи в резултат на стабилното търсене“.
„Прогнозите са, че в следващите 7 години може би около 30% от целия пазар на офис площи ще бъде зает от гъвкави работни пространства. В момента е под 5%, според данните за 2022 г., което означава, че има много място за растеж на сегмента“, добавя мениджърът на IWG у нас.
Гъвкав офис на IWG под бранда Regus в Хюстън, САЩ
Относно най-големия пазар – САЩ – където компанията се разраства с много бързи темпове и вече предоставя над 1000 гъвкави офиса, подписаните сделки за отваряне на нови центрове от миналата година досега са вече над 500.
Над 80% от Fortune 500 компаниите ползват пространства на IWG. Много от тях сключват глобални споразумения, като има такива, обхващащи и България, посочва още Венцислав Тенев.
„Въпреки че всички пазари са различни и се развиват с различно темпо, тенденциите са едни и същи: търсенето на този модел расте“, казва регионалният мениджър на IWG.
Компанията се стреми да разширява локациите си в крайградски райони, след като е установила, че кризата с разходите за живот е довела до това служителите да искат да работят от офис сгради по-близо до домовете си, за да пестят от пътуване до работното място.
Според IWG развитието на тази тенденция подкрепя местните общности и бизнеса, посочва Венцислав Тенев.
Гъвкав офис на IWG под бранда Spaces в Ървайн, САЩ
Предоставяне на площ по гъвкав начин и за по-лесно планиране на бизнеса+ допълнителни услуги, които създават добавена стойност за всички
Така мениджърът на IWG у нас описва бизнес модела на компанията, която наема офис площи, изгражда ги в гъвкави работни пространства и ги отдава под наем, като към това предоставя над 150 допълнителни услуги. „По този начин създаваме добавена стойност както за клиентите, така и за собствениците на сгради“, казва Тенев.
Той обяснява, че моделът е изключително гостоприемен за компаниите, защото чрез него съкращават до голяма степен разходите за наем, обзавеждане, оборудване, включително с интернет, и поддръжка, което им позволява да реинвестират средствата в други дейности. В същото време по-лесно привличат и задържат служители, пестейки и разходи, свързани с текучеството.
Според проучванията на финансовия отдел на IWG 97% от финансовите директори намаляват разходите с повече от 10% годишно, докато свързаните с икономиката страхове нарастват. На този фон над 80% от тях казват, че очакват хибридната работа да спестява разходи. 74% от главните изпълнителни директори казват също така, че планират да намалят офис пространството.
По този повод Венцислав Тенев цитира проучване на Global Workplace Analytics, според което компаниите могат да спестят $11 000 на служител, който работи в хибриден модел, като тези спестяванията се генерират именно от намалено отсъствие от работа и текучество, повишена производителност и по-ниски разходи, свързани с инвестиции в офис площи и в тяхното управление.
Собствениците на сгради пък „могат да реализират повече приходи, отколкото при традиционно отдаване под наем, като до голяма степен намаляват риска пространствата да останат празни за дълги периоди от време; отпадат и много от разходите, свързани с брокерските услуги, както и тези, за ремонт или обновяване на помещението, когато един наемател излезе и дойде друг.“
Гъвкав офис на IWG под бранда Spaces в Женева, Швейцария
Франчайз стратегия
От няколко години IWG се стреми да ускори растежа си и чрез франчайзинг, залагайки, че тази стратегическа промяна ще позволи на компанията да добави повече локации и да разшири своята мрежа, без да се налага да прави огромни капиталови инвестиции, каквито например направи конкурента ѝ WeWork.
„Сред основните ни приоритети в момента е именно привличането на още повече партньори - франчайзополучатели на локално ниво с цел разширяване и насищане на мрежата, така че все повече хора и компании да могат да се възползват от гъвкавия модел на работа“, обяснява Тенев.
Компанията развива франчайз модела не само в големи градове като Париж, където IWG наскоро е подписала такова партньорство за 50 локации. Тенев дава пример и с Румъния, където голям франчайз партньор на компанията ексклузивно развива IWG модела в няколко града из Трансилвания.
„Идеята е ние да предоставяме ноу-хау и мениджмънт, като франчайз партньорът инвестира в собствено пространство по стандартите на IWG търговската марка, която е избрал”, обяснява Тенев. Идеята е много успешна, като за малко над година, подписахме с множество партньори из страната, като увеличихме броя на локациите с над 150%, в сравнение с началото на 2022г.
Относно локациите – те не са заключени единствено в сегмента на традиционните офис и търговски площи. „По света IWG има пространства в метростанции например. Във Великобритания вече имаме център в супермаркет Tesco’’ разказва Тенев. У нас пък интересен е случаят с хотел до Летище София, на чийто шести етаж има офис пространство на Regus – един от брандовете на компанията.
Гъвкав офис на IWG под бранда Regus в Стокхолм, Швеция
Офиси навсякъде за целия бизнес свят
Търсенето на гъвкавите офиси не се движи единствено от ИТ и аутсорсинг индустрията, казва Венцислав Тенев.
IWG е единственият доставчик на подобна услуга, който работи под различни търговски марки, „привличащи различна публика“, обяснява той.
Всеки бранд на IWG носи специфично усещане и свой дизайн - някои са строго корпоративно насочени, други - „по-разчупени“, но общият фокус остава функционалността, независимо дали потребителите са големи или малки компании, или пък дигитални номади, допълва той.
Regus, първият бранд на компанията, покриващ най-много локации, включително у нас, е насочен към корпоративни клиенти.
HQ, също с присъствие у нас, е „по-бюджетен“ без това да означава компромис с качеството, обяснява регионалният мениджър на IWG. Водещото при този бранд е да предоставя среда, в която „работата просто да може да бъде свършена“, затова и неговото мото е „Get the work done“.
Съвсем друг е фокусът на Spaces – най-иновативната марка на IWG, насоченa към общностни интеракции. „Гъвкавите офиси под това име са подходящи за нетуъркинг, могат да се организират събития в тях и затова са по-креативни като дизайн и най-диверсифицирани откъм услуги. Съответно изискват доста повече пространство – около 2000-2500 кв. м.“, обяснява Тенев.
Signature пък е доста по-специфичен бранд, насочен изцяло към сгради, които са паметници на културата. „В България не развиваме този бранд все още, проучваме възможностите и подходящите сгради’’.
Regus офис пространство в Leonardo Hotel, Амстердам
Устойчиво разширяване
До края на тази и следващата година IWG открива седем нови гъвкави офис пространства в България - 4 в София и 3 в Пловдив под брандовете Regus и HQ.
С тях присъствието на IWG у нас обхваща общо 14 локации (9 от тях са в София, 5 - в Пловдив).
Новите IWG офиси са предназначени за различни бизнеси, отговарящи на мащаба, нуждите и амбициите на своите ползватели, казва Венцислав Тенев.
Regus Christopher Colombus Sofia, отворил през септември 2023 г., е разположен в столичния район “Искър”. Сред предимствата му е близостта до Летище София, което го прави подходящо място за бизнеси, които целят да привлекат глобални партньори, посочват от IWG.
Regus BSR Sofia, с план за действие от януари 2024 г., е в район “Христо Смирненски”. Двете сгради с наемна площ над 30 000 кв. м. разполагат с най-модерните системи и оборудване.
Гамата от локации в столицата допълва HQ Labirint Sofia, който отваря врати през февруари 2024 г. Има множество удобни транспортни връзки, включително метростанция в близост. За продуктивната работна атмосфера допринасят напълно обзаведените зали за срещи, зони за съвместна работа и пространства за почивка, както и красива тераса с изглед към Западен парк.
Sofia Emblem ще отвори врати в края на 2024 г. Намира се на “Околовръстен път“ 23А в близост до две основни пътни артерии в София. Офисите ще са на два етажа от сграда с обща площ от 1200 кв. м. Проектът се реализира с нов партньор на IWG, предприемач в строителния бизнес, който поверява управлението на центъра на IWG.
През декември 2023 г. IWG открива HQ Atrim Plovdiv в Южната част на Индустриалната зона на града.
IWG се разширява в Пловдив с още две локации: Sienit Trakia Economic Zone Plovdiv и HQ Flavia Business Park Plovdiv, които ще отворят врати през март 2024 г.
Първият офис използва предимствата на най-големия индустриален проект в Източна Европа - Тракия икономическа зона (ТИЗ) - със стратегическо разположение само на 6 км от центъра на Пловдив и на 4 км от автомагистрала „Тракия“. Вторият е разположен в южната част на града, предлагайки директен достъп до центъра и Околовръстния път на Пловдив. Локацията е удобна и стратегически достъпна за работа от всички точки на града и околностите, включително Асеновград, Марково, Белащица, Ягодово, Брестник.
„Собствениците на сградите решиха да инвестират в платформата на IWG, за да увеличат значително печалбите от пространствата си в следствие на бързо нарастващото търсене на хибридния начин на работа“, казва регионалният мениджър на компанията у нас.
Regus CityWest, София
Компанията заявява интерес да разшири присъствието си в страната, като целта е добавянето на 60 пространства през следващите няколко години, допълва Венцислав Тенев.
„Със сигурност ни интересуват ключови локации като Варна и Бургас и други големи градове, но изобщо не пренебрегваме и по-малките. Целта е да се позиционираме на много други места с потенциал да се превърнат в инкубатор на търсенето на нашата услуга“, добавя мениджърът на IWG у нас.
„Важното е, че не разчитаме само на търсенето като даденост - мисията ни е да популяризираме IWG мрежата на всички локации, където гъвкавият офис модел може да задържи младите хора, да привлече повече инвеститори, съживявайки цели региони.”
Националните и глобалните мрежи на IWG са на разположение на собствениците на имоти, инвеститорите и франчайзополучателите, които се интересуват от по-нататъшното разширяване на хибридните работни места. Научете повече тук.