Инфлацията у нас за септември е -0,1% спрямо предходния месец, а на годишна база регистрираната стойност е 6,3%, съобщава Националния статистически институт. През септември 2022 г. инфлацията достигна 18,7% на годишна база.

Инфлацията от началото на годината (септември 2023 г. спрямо декември 2022 г.) е 3,6%, а средногодишната инфлация за периода октомври 2022 - септември 2023 г. спрямо периода октомври 2021 - септември 2022 г. е 12,4%, показват още данните на НСИ за индекса на потребителските цени, официалният измерител на инфлацията у нас, който оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично потребление.

През септември 2023 г. спрямо предходния месец е регистрирано намаление на цените в групите развлечения и култура (-10.1%) и ресторанти и хотели (-1.9%). Най- голямо е увеличението в групите: образование (+4.0%), транспорт (+2.7%), облекло и обувки (+0.6%), здравеопазване (+0.6%) и хранителни продукти и безалкохолни напитки (+0.5%).

Според хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ) през септември 2023 г. месечната инфлация е -0.3% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за септември 2023 г. спрямо септември 2022 г. е 6.4%.

Инфлацията от началото на годината (септември 2023 г. спрямо декември 2022 г.) е 4.2%, а средногодишната инфлация за периода октомври 2022 - септември 2023 г. спрямо периода октомври 2021 - септември 2022 г. е 10.8%.

Колко бързо се „топи“ инфлация?Реалистично ли е да очакваме България да има ниска инфлация, влизаща в рамките на така дефинирания критерий за приемане на еврото?

ХИПЦ е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС и е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ИПЦ и ХИПЦ се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната.

Според ХИПЦ през септември 2023 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите са се понижили в потребителските групи ресторанти и хотели (намаление с 6.5%) и развлечения и култура (намаление с 4.6%).

Цените на стоките и услугите са се увеличили в следните потребителски групи:

· образование - с 4.2%;

· транспорт - с 1.8%;

· облекло и обувки - с 0.9%;

· здравеопазване - с 0.6%;

· хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0.5%;

· жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома - с 0.3%;

· разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.3%;

· алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.2%;

· жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0.1%.

Без промяна остават цените в група „Съобщения“.

ИПИ: Инфлацията у нас остава висока, а критерият за еврото трудно постижимКогато инфлацията се изтегли от „по-бедното“ потребление (енергия и храни) към „по-богато“ (развлечения и ресторанти), месечната инфлация по ХИПЦ у нас започна да изпреварва тази по ИПЦ. Защо това не е добра новина?

Според индекса на цените за малката кошница (ИЦМК), измерител на средното относително изменение на цените на 100 социално полезни и жизненонеобходими стоки и услуги, през септември 2023 г. е регистрирано увеличение с 0.5% на месечна база и увеличение с 3.7% от началото на годината (септември 2023 г. спрямо декември 2022 година).

Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата.

През септември 2023 г. цените на стоките и услугите от малката кошница са се увеличили спрямо предходния месец, както следва:

· хранителни продукти - с 0.7%;

· нехранителни стоки - с 0.6%;

· услуги - с 0.1%.