„Метрото на Газа" – основното стратегическо оръжие на „Хамас“ срещу Израел
Безбройните тунели под Газа са най-известни като проходи, използвани за контрабанда на стоки от Египет и за извършване на нападения в Израел.
Но съществува и втора подземна мрежа, която Израелските отбранителни сили наричат разговорно "метрото на Газа" - огромен лабиринт от тунели, по някои данни на няколко километра под земята, които се използват за транспортиране на хора и стоки; за съхраняване на ракети и боеприпаси; за разполагане на командни и контролни центрове на „Хамас“ - всичко това далеч от любопитните погледи на самолетите и дроновете за наблюдение на ЦАХАЛ, разказва CNN. Това превръща „метрото на Газа“ в основното стратегическо оръжие на организацията във войната ѝ с Израел.
През 2021 г. „Хамас“ твърди, че е построила 500 км тунели под Газа, макар че не е ясно дали тази цифра е точна. Ако това е вярно обаче, подземните тунели на организацията ще бъдат с дължина малко по-малко от половината от дължината на метрото в Ню Йорк.
"Това е много сложна, много голяма - огромна - мрежа от тунели на доста малко парче територия", казва Дафне Ричемонд-Барак, професор в израелския университет "Райхман" и експерт по подземни войни.
Не е ясно колко е струвала мрежата от тунели на „Хамас“, която управлява бедната крайбрежна ивица. Цифрата вероятно е значителна, както по отношение на човешката сила, така и по отношение на капитала.
От 2007 г. насам Газа е под сухопътна, морска и въздушна блокада от страна на Израел, както и под сухопътна блокада от страна на Египет, и се смята, че не разполага с масивни машини, които обикновено се използват за изграждане на тунели дълбоко под земята. Експертите твърдят, че копачи, използващи обикновени инструменти, вероятно са се заровили дълбоко под земята, за да изкопаят мрежата, която е електрифицирана и подсилена с бетон. Израел отдавна обвинява „Хамас“, че пренасочва бетон, предназначен за граждански и хуманитарни цели, към строителството на тунели.
Критиците на Хамас също така твърдят, че огромните разходи на групировката за тунели биха могли да бъдат използвани за граждански бомбоубежища или мрежи за ранно предупреждение, като тези от другата страна на границата в Израел.
Асиметричното предимство
Тунелите са привлекателен инструмент за водене на война още от Средновековието. Днес те предлагат на войнстващи групировки като „Хамас“ предимство в асиметричната война, заличавайки някои от технологичните предимства на по-напреднали армии като ЦАХАЛ.
Това, което отличава тунелите на „Хамас“ от тези на Ал Кайда в планините на Афганистан или на Виет Конг в джунглите на Югоизточна Азия, е, че тя е изградила подземна мрежа под един от най-гъсто населените райони на планетата. Близо 2 милиона души живеят на 88-те квадратни мили, които съставляват град Газа.
"Винаги е трудно да се справяш с тунели, не ме разбирайте погрешно, във всеки контекст, дори когато са в планински район, но когато са в градска зона, тогава всичко е по-сложно - тактическите аспекти, стратегическите аспекти, оперативните аспекти и, разбира се, защитата, която искате да осигурите на цивилното население", казва Ричмънд-Барак, който е и старши научен сътрудник в Института "Либер" за право и сухопътна война и Института за съвременна война в Уест Пойнт.
След терористичната атака в Израел на 7 октомври, при която бяха убити най-малко 1400 души, предимно цивилни, ЦАХАЛ многократно твърди, че Хамас се крие в тези проходи "под къщи и в сгради, населени с невинни цивилни граждани на Газа", като на практика ги превръща в жив щит. Оттогава израелските военни въздушни удари са убили най-малко 2670 палестинци, според изявление на Министерството на здравеопазването в Газа в неделя.
Очаква се ЦАХАЛ да се опита да разбие мрежата при предстоящото си наземно навлизане в Газа, тъй като през последните години полага изключителни усилия, за да елиминира тунелите на „Хамас“. През 2014 г. Израел започна сухопътна атака в Газа, за да се опита да премахне подземните проходи.
В петък Израел предупреди около 1,1 млн. души, живеещи в Газа, да се преместят на юг преди началото на операцията. Преместването на цивилни граждани от град Газа би спомогнало за по-безопасното премахване на тунелите, но подобни операции ще бъдат опасни, казва Ричмънд-Барак.
ЦАХАЛ може или да направи тунелите временно неизползваеми, или да ги унищожи. Според Ричмънд-Барак бомбардирането на подземните проходи обикновено е най-ефикасният начин за премахването им, но такива удари могат да засегнат цивилни граждани.
Това, което е ясно, е, че само технологията няма да е достатъчна за спиране на подземната заплаха. Израел харчи милиарди долари в опит да защити границата с интелигентна система, която се отличава с модерни сензори и подземни стени, но въпреки това Хамас успя да извърши нападението си на 7 октомври по суша, въздух и море.
Ричмънд-Барак заявява, че е необходим цялостен подход, който да използва визуално разузнаване, наблюдение на границите и дори да използва цивилните граждани да следят за всичко подозрително.
"Няма безотказно решение за справяне със заплахата от тунел", смята Ричмонд-Барак. "Няма „Железен купол“ за тунели".