Шведските пристанища заплашват да блокират влизането на Tesla в страната
Пристанищните работници в Швеция заплашват да блокират доставките на нови електромобили Tesla в най-сериозния трудов спор, пред който компанията се е изправяла в Европа досега, пише Wired.
Електромобилите на Tesla се доставят в Швеция през четири пристанища - Малмьо, Гьотеборг, Трелеборг и Сьодертеле.
Сега Шведският съюз на транспортните работници, който представлява 57 000 служители в транспортната индустрия, заплашва с блокада, която по план трябва да започне на 7 ноември.
Ако планът бъде осъществен, „нито една Tesla няма да може да влезе в Швеция“, казва председателят на синдиката Томи Урит, цитиран от Wired.
Служителите на пристанището не работят директно за Tesla. Членовете на синдиката обаче заплашват с блокадата в подкрепа на работeщите в шведските сервизи на Tesla, които стачкуват от миналия петък. Те напуснаха работа в знак на протест срещу отказа на компанията да подпише колективен договор със синдиката, който ги представлява - IF Metall.
В Швеция колективните договори регулират отношенията между работодатели и техните служители, включително условия на заплащане, пенсии, условия на труд и други придобивки. Не е задължително една компания да подпише колективен трудов договор, но около 90 процента от шведските служители са обхванати от тези договорености.
„Бихме искали нашите членове, работещи в Tesla, да имат същите предимства като всички останали на шведския пазар на труда“, казва Йеспер Петерсон, говорител на IF Metall. „Не виждаме причина Tesla да играе по различни правила. ”
Работниците в седемте шведски сервиза, обслужващи електромобили на Tesla, печелят по-малко и нямат същите пенсии и осигуровки като другите механици в индустрията, твърди Петерсон. От Tesla не са отговорили на искането на Wired за коментар.
Швеция е петият по големина пазар на Tesla в Европа тази година с 16 309 нови автомобила, регистрирани през първите девет месеца, според Bloomberg. IF Metall се опитва да накара Tesla да подпише колективен договор с работниците в сервизите на компанията от 2018 г., добавя Петерсон. „Преди една година Tesla най-накрая решиха, че няма да подпишат“, казва той, обявявайки, че стачката ще продължи, докато не бъде постигнато споразумение. „Готови сме да стачкуваме дълго време“, посочва още Петерсон.
Стачката на работниците в сервизите е критикувана от някои като неефективна, посочва Wired. Тибор Бломхал, президент на шведския официален клуб на Tesla, група собственици на електромобили на компанията, казва, че е посетил сервиз в Стокхолм в първия ден на стачката и че е видял над 20 работещи.
„Разбира се, имаме данни, че някои хора работят въпреки стачката“, казва Петерсон и добавя, че тъй като Транспортният съюз е заплашил да блокира пристанището, Tesla е подновила преговорите си с IF Metall.
Швеция не е единствената страна, която обвинява Tesla в нарушаване на трудовите закони и конвенции.
Работниците на Tesla в САЩ направиха няколко неуспешни опита да се обединят. През април Националният съвет по трудови отношения на САЩ постанови, че компанията е нарушила местното трудово законодателство, като е казала на служителите да не обсъждат заплащане и други условия на труд.
Синдикатът IG Metall в Германия също изрази загриженост за безопасността и прекомерната работа в единствената европейска Gigafactory на автомобилния производител, близо до Берлин.
„Електрическото превозно средство е символ на целия зелен преход и е голяма ирония, че Tesla отказва да се включи в социалното измерение на големия преход, през който преминаваме“, казва Клаес Микаел Стол, заместник генерален секретар на Европейска конфедерация на профсъюзите, организация с нестопанска цел, която представлява работниците в целия ЕС.
Работниците извън Швеция ще следят отблизо как ще се развие този спор, казва Столl. „Мисля, че ще бъде вдъхновяващо за синдикатите в други страни да видят това, защото смятам, че шведското обединение ще бъде успешно в дългосрочен план.“