Нови правила на ЕК застрашават европейската фармацевтична индустрия
Според индустриалната група EFPIA предложеното от Европейската комисия (ЕК) през април основно преразглеждане на правилата за фармацевтичните продукти може да доведе до свиване на дела на Европа в световните научноизследователски и развойни дейности с 1/3 до 21% до 2040 г., което ще доведе до загуба на 2 млрд. евро годишно.
Европейската федерация на фармацевтичните индустрии и асоциации (EFPIA), пише Reuters, твърди, че ЕК не е извършила оценка на въздействието върху конкурентоспособността и че ако новите правила станат закон, те ще ускорят негативната тенденция в областта на иновациите в ЕС и ще засегнат най-силно малките и средните предприятия.
"Всички промени в нашата система за стимулиране ще засегнат еднакво както базираните в ЕС, така и чуждестранните дружества, които внасят лекарства в ЕС, и следователно няма да поставят европейските производители в неравностойно положение", контрира говорител на Европейската комисия.
Медикаментите имат най-голям принос за търговския излишък на ЕС, като през 2021 г. износът им е на стойност 235 млрд. евро.
EFPIA обаче заявява, че малки биотехнологични компании вече са се преместили в САЩ и Китай.
Комисията предлага съкращаване на времето, през което едно ново лекарство остава патентовано, в опит да намали разходите за медикаменти за своите граждани с по-бързо преминаване към по-евтини генерични лекарства. Тя заявява, че нейното предложение ще намали времето за одобрение на нови лекарства от 400 на 180 дни.
То включва също така стимули за малките и средните предприятия, като например по-дълъг срок за получаване на защита на данните във всички 27 държави членки, както и схеми за намаляване или освобождаване от данъци и благоприятно регулиране на лекарствата за редки болести.
Ларс Фруергаард Йоргенсен, главен изпълнителен директор на Novo Nordisk, коментира, че този ход на ЕК ще възпрепятства фармацевтичните компании да си възвърнат инвестициите в разработката, както и разходите за маркетинг.
"Ако отрежете, една, две или три години от ексклузивността, се отнемат моментите на пиковите продажби. Когато пускате продукт на пазара, имате отрицателен принос към печалбата, тъй като инвестирате повече в маркетинг", казва Йоргенсен.
Novo Nordisk, датска компания, се превърна в най-ценната листвана на борсата организация в Европа, след като пусна на пазара лекарства за отслабване и диабет - Wegovy и Ozempic. Но Йоргенсен разкрива, че Novo Nordisk вече е инвестирала повече в в своето присъствие в Бостън.
"Всички, които ще продължат напред, ще започнат да провеждат изпитвания в САЩ. В някои случаи лекарствата няма да бъдат разработени в Европа", казва Йоргенсен, добавяйки, че САЩ предлагат голям пазар след един процес на одобрение в сравнение с ЕС, където се работи по държави.
Германия, Белгия и Франция ще бъдат най-силно засегнати от предложените правила, посочва EFPIA, позовавайки се на поръчано от нея проучване на Dolon.