Неписаните правила в самолета: Каквото и да правите, дразните някой друг
Без значение какво правите в самолета, има голяма вероятност да дразните друг пътник в същия момент.
Това е изводът от нов доклад на компанията за анализ Morning Consult, който разглежда 12 вида поведение по време на полети, съобщава CNBC.
Проучването установява, че повечето пътници (над 50%) са се чувствали притеснени от някой друг.
"Когато неписаните правила на етикета в авиокомпаниите бъдат нарушени, това може да доведе до конфликти", пише Линдзи Рьошке, анализатор в областта на пътуванията в Morning Consult, която е автор на доклада.
Почти всеки пети анкетиран заявява, че опасенията за поведението на другите пътници могат да го откажат от пътуване.
Най-отблъскващото поведение
Според доклада най-неприятното поведение по време на полет е нарушаването на личното пространство – независимо дали става дума за навлизане в подлакътника, мястото за краката или за пресичане на невидимата граница, която разделя пътническите места.
Около 77 % от хората, участвали в проучването, са заявили, че са "притеснени" от това, а 51 % - че са "много притеснени".
Според проучването, проведено сред повече от 2200 американци, на второ място се нарежда нехигиеничното поведение, като например изрязването на ноктите или събуването на обувките.
Въпреки това не всички се противопоставят на свалянето на обувки по време на полет, като по-малко от половината от хората в Азия (49%) и малко над една трета от тези в Обединените арабски емирства (38%) смятат тази практика за неприемлива в проучване на YouGov, публикувано през април.
На трето място в списъка са пътниците, които са видимо болни, тъй като Covid-19 и други заразни болести могат да засегнат пътниците дълго след края на полета.
Челната петица на дразнещото поведение се допълва от слушането на устройства без слушалки, следвано от видимите признаци на консумация на алкохол.
Качване и слизане от борда
Хората, които се опитват да излязат от самолета преди тези на редовете пред тях, дразнят повече от две трети (67%) от американските пътници, а тези, които блокират пътеката по време на качване също са почти толкова (66%).
Ставането, за да вземете предмети от горния багажник, докато пътниците все още се качват, също се брои.
Според CheapAir.com при излизане от самолета има още няколко негласни правила, сред които са въздържането от прекалено ранно навлизане в пътеката и преждевременно прибиране на багажа.
Пътниците, които носят раници, могат да ги носят отпред, когато се качват и слизат от самолета, за да предотвратят случайно удряне на седящите в лицето – явление, което е толкова често срещано, че според някои пътници е достатъчна причина да резервират място до прозореца.
Накланящи се седалки и бебета
Въпреки че е под номер 9 в списъка, 62% от американските пътници заявяват, че се притесняват от пътници, които накланят седалките си по време на дневни полети с кратка или средна продължителност.
Според по-новите правила за етикет, накланянето на седалките не е наложително и е фалшиво при почти всички обстоятелства – твърдение, за което има малко съгласие сред пътниците. Въпреки че проблемът продължава да се разразява по време на полети, настоящите съвети призовават пътниците да попитат или да предупредят човека зад тях, преди да се облегнат.
Някогашният основен дразнител по време на полет – плачещо бебе, е под номер 10 в списъка. В доклада се отбелязва, че повечето пътници са снизходителни към бебета и лошо държащи се деца, когато родителите правят всичко възможно да ги успокоят. Все пак, около 57% от анкетираните са изразили интерес да летят в част от самолета, свободна от деца, ако такава съществува.
Раздразнителност и възраст на пътниците
Докладът на Morning Consult показва, че раздразнителността в самолетите се увеличава с възрастта, като при бейбибумърите нивото на раздразнение е по-високо.
Представителите на поколението Z, които в момента са на възраст от 11 до 26 години, са най-малко притеснени от всяко поведение, с изключение на едно – смяна на местата.
Най-голямото разминаване между поколенията е във възгледите към хората в нетрезво състояние, които дразнят 83% от бумърите, но само 55% от представителите на Поколението Z, следвани от видимо болните пътници, което потенциално подчертава рисковете за здравето.
В доклада се изказва предположение, че разликите в раздразнителността може да се дължат на това, че представителите на поколението Z са прекарали много по-малко време на различни места. Но също така: "Може би е защото техният сравнително ограничен житейски опит все още не ги е направил озлобени и раздразнителни", се казва в доклада.
А може би е така, защото бейбибумърите имат спомени за това, което е било някога – единственото поколение от четирите в проучването, което е летувало по време на "златната ера на пътуванията".
Недисциплинирани пътници
Броят на регистрираните инциденти с недисциплинирани пътници в САЩ намалява с повече от 80% от рекордните стойности в началото на 2021 г., сочат данните на Федералната авиационна администрация. Тази година са подадени близо 6000 сигнала за недисциплинирани пътници.
"Обществото не чува за 99% от потенциалните инциденти, които се разрешават от стюардесите без събитие", заяви президентът на Асоциацията на стюардесите Сара Нелсън пред NBC News.
Данните на Международната асоциация за въздушен транспорт показват, че инцидентите, свързани с нарушаване на дисциплината, се увеличават, вместо да намаляват. В доклад на IATA, публикуван през юни, се посочва, че през 2022 г. на всеки 568 полета има един инцидент, а през 2021 г. един на всеки 835 полета.
Според доклада на IATA инцидентите обикновено включват неспазване на правилата, вербални обиди и пиянство, като най-често срещаните форми на неспазване включват пушене на борда, проблеми с предпазните колани и превишаване на разрешения ръчен багаж. Физическото насилие също се увеличава, допълва IATA.