Хокей, футбол, Формула 1: Изкуственият интелект променя света на феновете
До 2026 г. глобалните инвестиции в изкуствен интелект (AI) ще достигнат 300 млрд. долара, като годишният им темп на растеж ще бъде 4,2 пъти по-голям от този на общите разходи за ИТ, изчислява IDC.
80% от ръководителите, интервюирани от Gartner, пък смятат, че автоматизацията може да бъде приложена към всяко бизнес решение.
В същото време 94% от бизнес лидерите в рамките на проучването State of AI in the Enterprise на Deloitte посочват, че изкуственият интелект е критично важен за техния успех.
Тези данни представи Майк Голубев, отговорящ за AI решенията в Amazon Web Services, по време на форума Digital Trends 2023.
Навлизайки дълбоко в ползите от технологията за компаниите и техните потребители, Голубев демонстрира силата на AI и машинното обучение (ML) за бизнеса с практически решения за клиенти на гиганта AWS, показвайки, че e въпрос единствено на време технология №1 на годината да промени из основи голяма част от индустриите.
Подобряване на потребителското изживяване, по-бързо взимане на решения, оптимизирани бизнес процеси и нови възможности за разработване на услуги и продукти са само част от предимствата, които дава AI, посочи Голубев и даде пример с една конкретна сфера, любима на милиарди хора по света – спорта.
Персонализирано изживяване за феновете на Бундеслигата
Бундеслигата избира AWS за свой официален доставчик на технологии през 2020 г., а целта на партньорството е елитната дивизия на Германия „да предостави по-задълбочен поглед върху всяко излъчване на живо и да даде възможност за нови персонализирани преживявания на феновете“.
За да се случи това, Бундеслигата използва AI и ML услугите на AWS за анализи, изчисления, бази данни и съхранение, благодарение на което предоставя статистически данни в реално време за прогнозиране на бъдещи събития и резултати от мачове. Освен това платформата препоръчва на потребителите персонализирани кадри от мачове в мобилни, онлайн, стрийминг и телевизионни платформи.
Благодарение на това партньорство Бундеслигата разработва иновативна статистическа платформа, която предлага на феновете прогнози в реално време за това кога има вероятност да бъде отбелязан гол, както и данни в живо време за позиционирането на отборите по терена.
Освен това тя дава персонализирани препоръки в реално време, предлагайки на феновете видеоклипове от мачове, маркетингови промоции и резултати от търсене въз основа на техните любими отбори, играчи или срещи.
Не на последно място, с помощта на различни услуги на AWS, включително Amazon Rekognition, интелигентна услуга за анализ на изображения и видео, Бундеслигата изгражда базиран в облака медиен архив, който автоматично маркира конкретни кадри от над 150 000 часа видео с метаданни като мач, фланелка, играч, отбор и място на провеждане на срещата. Това позволява лесно да бъдат откривани исторически кадри и ключови отигравания за персонализирани излъчвания по време на мач в над 200 държави.
Този архив позволява на Бундеслигата да търси и предлага на феновете футболни кадри от цялата си история.
Кой ще вземе шайбата – AI в NHL
В хокея след всяко прекъсване – независимо дали става дума за гол, наказание или нещо друго, играта започва с т.нар. фейс-оф (face off). При него по един играч от двата отбора застават един срещу друг и се борят със стикове за притежанието на шайбата, след като тя бъде пусната от съдията.
Това е важен елемент от играта и затова не е изненада, че NHL решава именно той да е обект на първата усъвършенствана статистика, използваща машинно обучение и изкуствен интелект. Технологията използва данни за проследяване на играчи и шайба в реално време, за да покаже на зрителите кой има по-голяма вероятност да спечели ситуацията, още преди шайбата да е паднала.
Това става възможно, след като NHL използва услугите на AWS, за да анализира исторически данни, стотици хиляди фейс-офи и да проектира над 70 характеристики, които влизат в модела, за да работи той в реално време.
„За да разработим модела, използвахме повече от 200 000 исторически точки с данни за фейс-оф ситуации, както и специален набор от функции, разработен в сътрудничество с експерти в областта. Разгледахме характеристики като ситуациите в играта, историческите резултати на играчите, участващи във фейс-оф, специфичните им характеристики и представянето им, както през текущия сезон, така и през цялата им кариера“, описват процеса от AWS.
Автоматизирани коментари във Формула 1
За Формула 1 (F1) всичко е свързано с екстремна скорост - спирания в бокса само за 2 секунди, скорости до 375 км/ч и бързо променящи се ситуации в завоите. В тази динамична среда разликата между първата позиция и останалите може да е милисекунди, а ролята на коментаторите на състезанието е да сплетат множеството паралелни събития в един точен и ангажиращ разказ.
Затова и услугата за предаване на живо на Формула 1, F1 TV, има автоматизирани субтитри на живо на три различни езика: английски, испански и френски, а от сезон 2021 изгражда напълно автоматизиран работен процес за създаване на надписи и излъчване до 85 територии с помощта на Amazon Transcribe - услуга за автоматично разпознаване на реч, която позволява генерирането на аудио транскрипция.
„Тази задача предоставя много уникални предизвикателства. С вълнението на едно подобно състезание е обичайно коментаторите с различни акценти да преминават бързо от една тема към друга, докато надпреварата се развива. С разширените функции за персонализиране, налични в Amazon Transcribe, ние приспособихме базовите езикови модели, за да разпознават дори специфични термини, които са рядкост в общата езикова употреба“, посочват от AWS.
Digital Trends 2023 се проведе пред пълна зала в Sofia Event Center на 7 ноември.
В събитието, фокусирано върху трансформиращото влияние на изкуствения интелект върху бизнеса, се включиха министърът на финансите на България Асен Василев и предприемачът и ментор на стартиращи компании Васил Терзиев, избран за нов кмет на столицата.
Digital Trends 2023 събра лектори от най-големите компании на глобално и местно ниво, сред които Amazon Web Services (AWS), Google Cloud, Accenture, FIFA, Rakuten Viber, Payhawk, tbi bank, ОББ, Seedblink, Eleven, Dreamix, Kaizen Gaming, Amusnet, Flutter International, Telepoint.
Форумът се проведе с подкрепата на A1 Bulgaria, Philip Morris Bulgaria, Uniqa, Emag, Пощенска банка, Nestle, Hell Energy.
Партньори на Digital Trends са агенциите Digital ID, The Locals, 360 All Digital.
Медийни партньори са bTV Media Group, БНТ, novini.bg, dir.bg.