Glencore, ExxonMobil и Stellantis са в списък с много водещи компании, които лобират за политики, противоречащи на собствените им ангажименти за намаляване на въглеродните емисии, сочи проучване, публикувано от мозъчния тръст с нестопанска цел InfluenceMap в четвъртък.

В доклада, цитиран от Reuters, се оценяват 293 компании от списъка Forbes 2000 и се установява, че от тези, които имат цел за нулеви нетни емисии или други ангажименти по отношение на климата, близо 60% са изложени на риск да се окаже, че правят „зелено изпиране“ (greenwash) заради своите лобистки практики.

InfluenceMap се позовава на насоките на Експертната група на високо равнище на ООН (HLEG) "Интегритетът има значение" относно необходимостта от съгласуване на лобистките инициативи с ангажиментите в областта на климата. Лобирането включва преките дейности на компаниите за оказване на влияние върху политиката, както и тези на техните браншови асоциации.

2/3 от човечеството подкрепя прехода към слънчева енергияТова е пет пъти повече от обществената подкрепа за изкопаемите горива


Катрин Маккена, председател на HLEG на ООН за ангажиментите на недържавни субекти за нулеви емисии, коментира, че констатациите трябва да бъдат "предупредителен сигнал" за бизнеса.

"Много компании не само избират да подкопаят собствените си ангажименти за климата, като лобират срещу действията в тази област, но и техните ангажименти за нулеви нетни емисии просто не са надеждни", посочва тя.

InfluenceMap, основана през 2015 г., за да насърчава действията за справяне с климатичната криза, посочва пряко компаниите, които едновременно поемат ангажименти и лобират в полза на политики, които им противоречат. Според организацията тези компании имат поставени климатични цели, но се застъпват за отслабване на политиките за климата или за разширяване на индустрията за изкопаеми горива.

Балон за трилиони: Учени виждат риск за инвестициите в изкопаеми гориваЗначителна част от изкопаемите горива ще трябва да бъдат оставени в земята, за да се ограничи покачването на глобалната температура


Glencore, според InfluenceMap, се противопоставя на въвеждането на текуща политика за климата в Европейския съюз и на предложения дизайн на реформата на защитния механизъм на Австралия.

ExxonMobil пък се е противопоставила на предложените от Агенцията за опазване на околната среда на САЩ правила за електроцентралите и е настоявала за разширяване на добива на нефт и газ в страната, посочват от организацията.

Stellantis, която си е поставила за цел да постигне нулеви нетни емисии до 2038 г., на свой ред се е обявила против предложената от ЕС цел за 100% намаляване на емисиите на въглероден двуокис през 2035 г. за новите леки автомобили и микробуси и подкрепя усилията за отслабване на стандартите за емисии на САЩ за лекотоварните превозни средства.

И трите компании отказват официален коментар.

Колко ни струват на ден климатичните промени? Екстремни явления са довели до разходи над сто милиарда евро годишно от 2000 г. до 2019 г.


Изправени пред подобна критика през последните години, различни компании заявяват, че това, което правят, е да се опитват да балансират целите за климата с нуждите на много заинтересовани страни.

ООН, която започва срещата си на върха за климата COP28 по-късно този месец, заявява, че компаниите трябва да оповестяват своите лобистки и политически ангажименти и да ги съгласуват с плановете си за климата.

"Правителствата не успяват да постигнат необходимия напредък в политиката за климата и корпоративното влияние е основна причина за това", категоричен е Уил Ейчисън, водещ автор на проучването.