Този месец те трябваше да се гмурнат в приключението на живота си: тригодишна обиколка на света с круизен кораб.

Сега обаче, мечтата им потъва безвъзвратно: пътниците, записани за първото тригодишно пътуване на Life at Sea, никога няма да отплават.

След седмици на оглушително мълчание, компанията организатор призна, че няма кораб и отмени плаването, като обеща да върне парите на всички, съобщи CNN.

Първоначално круизът трябваше да отпътува от Истанбул, на 1 ноември, но малко преди тази дата беше отложен за 11, а впоследствие за 30 ноември и преместен в Амстердам. Но на 17 ноември – по-малко от две седмици преди третата дата на отпътуване, пътниците са били уведомени, че круизът се отменя.

Някои от резервиралите 111-те продадени каюти, все още се намират в Истанбул, тъй като са стигнали дотам преди първоначалната дата на заминаване. Други казват, че няма къде да се върнат, тъй като са продали или отдали под наем жилищата си в очакване на околосветското пътешествие и дори са изхвърлили вещите от домовете си.

Повечето са похарчили десетки хиляди долари за това, което е трябвало да бъде преживяването на живота им, и сега трябва да чакат дълго, за да си върнат парите. Компанията заяви, че ще изплаща сумите на месечни вноски, като започне от средата на декември и приключи изплащането в края на февруари. Освен това предлага да плати настаняването до 1 декември и полетите до вкъщи за всички, които сега са блокирани в Истанбул.

Някои от тях обаче твърдят, че няма къде да се върнат.

"В момента има много хора, които няма къде да отидат, а някои се нуждаят от възстановяване на парите, за да планират кай да се върнат", казва един от пътниците, който пожелава да остане анонимен, докато не получи обещаното възстановяване на парите.

Круизът, който никога не свършва: Мистерията с кораба продължава Броени дни преди първоначалната дата на отпътуване, пътниците все още чакат да разберат кога ще излязат в открито море

Компанията Life at Sea Cruises планираше да купи AIDAaura - кораб, пенсиониран това лято от AIDA Cruises, германски филиал на Carnival Corp. Той е трябвало да бъде прекръстен на MV Lara.

Първоначално компанията планираше продажбата да се осъществи до края на септември, преди да започне работа по кораба в сухия док в Германия, след което да го ремонтира, преди да отплава за Истанбул, за да започне круиза.

Но след шест седмици на несигурност, по време на които Life at Sea многократно съобщаваше на гостите, че продажбата отнема повече време от планираното, на 16 ноември друга компания, Celestyal Cruises, обяви, че е купила AIDAaura.

Ден по-късно бившият главен изпълнителен директор на Life at Sea Кендра Холмс, която дни по-рано подаде оставка и заяви, че не говори от името на компанията майка Miray Cruises, записа 15-минутно видео за пътниците, в което призна, че круизът няма да се състои.

Не е ясно защо Холмс избрана да направи съобщението, което беше предоставено на CNN от пътник. Тя отказва да коментира пред CNN.

Официално: Круизът, който никога не свършва, няма да потегли на 1 ноемвриПо-малко от три седмици преди старта, компанията Life at Sea на Miray Cruises изпрати лоши новини на пасажерите

48 часа след видеоклипа на Холмс пътниците получават съобщение от Ведат Угурлу, собственик на Miray Cruises, компанията майка на Life at Sea. Заявявайки, че "изключително съжалява за неудобството", той потвърждава, че круизът няма да отпътува. Причината е, че не могат да си позволят кораба.

В съобщението си Угурлу твърди, че "Miray не е толкова голяма компания, за да си позволи да плати 40-50 млн. за кораб", но че е "представила проекта на инвеститори и е получила официално одобрение от някои от тях да закупи кораба".

Той заявява, че макар компанията да е направила първоначалната вноска за кораба, инвеститорите "са отказали да ни подкрепят поради размириците в Близкия изток".

Хамас нападна Израел на 7 октомври, седмица след като първоначално трябваше да приключи продажбата на кораба. От Life at Sea не отговориха на запитването за какви предварителни размирици става дума, които биха могли да попречат на приключването на сделката.

Угурлу също така казва на пътниците, че компанията се е опитала и не е успяла да купи друг кораб и че работи по трета сделка. "Ако не можем да отплаваме на 1 декември, ще предложим да отплавате на друга дата или да възстановим всички плащания в кратък срок. Опитахме всичко, за да сбъднем мечтите ви и ще продължим да го правим", допълва той.

По думите му, на теория компанията би могла да стартира круиза на MV Gemini, по-малкия кораб на Miray, който първоначално е планирала за пътуването, преди да реши, че е твърде малък.

"Избрахме да не го правим, защото ви обещахме по-голям и по-нов кораб", пише той.

Няма кораб: Круизът, който никога не свършва, може да не започнеНякои пасажери ще останат без дом, ако круизът не се осъществи. Те са продали къщите, колите, имуществото и дори бизнеса си, за да пътуват

Gemini е в основата на съдебно дело за клевета, заведено от Miray срещу бившия управляващ директор на Life at Sea Cruises Микаел Петерсън, който беше един от няколкото служители, които напуснаха екипа през май.

В иска се посочва, че Петерсън е нарекъл кораба "негоден за плаване" - твърдение, което Miray категорично отрича.

Само ден след обнадеждаването на Угурлу, друг член на Life at Sea, главният оперативен директор Етем Байрамоглу, изпраща съобщение до пътниците, за да потвърди, че круизът е отменен.

"В случай, че не сме били ясни, круизното пътуване на Life at Sea е отменено", пише Байрамоглу, давайки инструкции за процеса на възстановяване на средствата и как пътниците могат да си върнат "капсулите", пълни с техните вещи - които са изпратили преди круиза.

В същото време обаче Байрамоглу добавя, че компанията "възнамерява да спази ангажиментите си". "Въпреки че всички сме разочаровани и огорчени, че този път не отплавахме, за нас е важно да се чувствате положително от преживяването си с нас", гласи съобщението.

Впоследствие Байрамоглу се среща с блокираните пътници в Истанбул, за да им помогне да планират завръщането си у дома.

Круизът, който никога не свършва, тръгва на 1 ноември от ИстанбулКруизът не е фиксиран, така че ако има нови желаещи, те могат да се запишат от следваща дестинация

Разочарованите туристи споделят пред CNN за шока от новината, че пътуването е отменено. Някои от тях са продали домовете си или са закрили бизнеса си, за да се присъединят към круиза.

"Много съм тъжна, ядосана и изгубена", казва една от тях. "Бях планирала следващите три години, за да живея необикновен живот, а сега нямам нищо. Трудно ми е да продължа напред.

"Бях горда и се чувствах смела, а сега не вярвам на никого и на нищо. Знам, че ще се получи и животът ще продължи, но не съм сигурен в посоката".

Друг казва, че се чувства "невероятно тъжен и предаден".

"Изглежда, че компанията не се замисля за това, което е направила с живота ни", казват пътниците.

Всички искат круиз: Офертите за почивка на кораб ще стават все по-скъпиВ сравнение с 2019 г., преди пандемията да унищожи круизната индустрия, цените на билетите за декември са се повишили с 43%

Междувременно доскорошният главен изпълнителен директор на Life at Sea Кендра Холмс, твърди, че планира да предложи нов дългосрочен круиз с друга компания.

В 15-минутното си видео обръщение към пътниците на Life at Sea в петък - въпреки че вече е подала оставка от компанията, тя приканва за интерес към дългосрочен околосветски круиз, предлаган от нова компания, с която ще работи и която тя назовава HLC Cruises.

Холмс не отговори на въпросите на CNN, но говорител на HLC Cruises, който заяви, че е в борда на компанията, потвърди, че тя е новият главен изпълнителен директор и заяви: "Нямаме нищо общо с Life at Sea, не искаме името ни да се свързва с тях, но работим върху нещо и се опитваме да помогнем на хората, които са останали без дом, ако можем."

Понастоящем уебсайтът ѝ рекламира "бутикови круизни лайнери", които продават безмитно златни кюлчета, диаманти и скъпоценни камъни на борда.

365 метра, 250 800 тона: Пускат на вода най-големия круизен кораб в светаКогато отплава в Карибско море през януари 2024, Icon of the Seas ще побира 5 610 пътници и 2 350 души екипаж

Холмс обещава на блокираните пътници на Life at Sea, че ако 60 или 70 от тях се "прехвърлят" към новата компания, те ще могат да "задвижат нещо" до първата седмица на декември и вече имат одобрението на борда на HLC.

Според нея компанията ще получи временен кораб, който ще плава три или четири месеца, докато закупи постоянен за по-дълго плаване, което ще започне през следващата година. Ако пътниците на Life at Sea не се възползват от предложението, ще се търси възможност за стартиране на дългосрочно плаване и през октомври 2024 г.

"Има много кораби, така че в началото на следващата седмица ще създадем нещо, след което ще започнем да търсим постоянен плавателен съд", казва тя на 17 ноември - преди да актуализира чрез социалните медии 72 часа по-късно, че предложението за временен круиз е отменено и че HLC "се стреми към официална начална дата някъде през март".

"Хората се надяваха за пореден път, само за да бъдат разбити няколко дни по-късно - изненадана съм, че никой в групата не е получил инфаркт", казва един от бъдещите пътници.

Уникалната атмосфера във фен зоната на луксозен кораб в КатарАтмосферата на круиз в комбинация със Световно първенство по футбол в екзотична страна като Катар е предизвикателство за всеки

Междувременно Villa Vie Residences – компанията, създадена от Петерсън и другите бивши служители на Life at Sea, обещава ниски депозити и гарантирани начални цени за всеки, който иска да се присъедини към тях. Все още нямат нито кораб, нито дата на стартиране.

Life at Sea Cruises и Miray Cruises не отговориха на конкретни въпроси от CNN, но изпратиха изявление от Угурлу, адресирано до пътниците, в което се посочва "оттегляне на инвеститорите", причиняващо "предизвикателства" на проекта. Писмото е изпратено до CNN на 21 ноември и в него се говори за потенциална предстояща дата на круиза - въпреки че вече е отменен.

"Докато водим преговори за придобиване на плавателен съд, предлагаме алтернативни дати на отплаване или ускорено възстановяване на средства", се казва в писмото, в което се описва процесът на възстановяване на средства.

"Докато се справяме с тези предизвикателства, работим по създаването на алтернативни планове за бъдещето, като гарантираме незабравимо преживяване за нашата ценна общност. Съжалявам за всяко неудобство и ви уверявам в нашия ангажимент.", завършва писмото.

Не така уверени обаче са пътниците от круиза. "Не мислим, че някога ще разберат какви щети ни причиниха", споделят те съжалението си пред CNN.