2023 г. ще остане в историята на A1 България с едно историческо постижение – компанията беше отличена като най-големият системен интегратор в България. Това обаче далеч не означава, че телекомуникационният оператор е сменил напълно фокуса си. Напротив!

Мрежи от следващо поколение

„В началото на 2022 г. взехме няколко ключови решения за това как ще развиваме нашата мрежа. На първо място, решихме да продължим с развитието на истинската 5G технология, а не на тази, която споделя спектъра с 4G, за да могат абонатите да усещат наистина, че използват по-нова технология. При споделянето на спектъра с 4G абонатите на практика използват тази мрежа, въпреки че на телефоните пише 5G“, посочи по време на форум, посветен на развитието на телекома през последната година, Живко Ковачев, отговарящ за мобилната мрежа на А1.

Друго важно решение, което взима компанията, е да инвестира в най-новото и модерно оборудване на доставчика Nokia, което ѝ позволява да си гарантира добра мрежа както сега, така и в бъдеще. То се инсталира в големите градове, където се очаква по-голям трафик.

A1 има най-бързата мобилна мрежа в България според Ookla В момента 4G мрежата на А1 покрива повече от 99% от населението на страната


Едновременно с това А1, освен по максималното сгъстяване на мрежата в големите градове и интеграцията на 5G технологията във всяка базова станция, работи и по целта си да бъдат покрити всички населени места с над 3000 души население. Към днешна дата истинската 5G мрежа на телекома покрива 340 населени места, или около 70%.

„Мобилните данни в нашата мрежа са се увеличили със 70% на годишна база. При 4G също имаме увеличение от около 50%, въпреки големите инвестиции, увеличението на абонатите и на трафика в 5G. Нашите клиенти продължават да използват 4G, което означава, че за нея също трябва да полагаме сериозни усилия, тъй като ако има увеличение от 50% на трафика без да се увеличи капацитета, скоростите в мрежите ще паднат и услугата ще деградира“, обясни Живко Ковачев, добавяйки, че затова и в крайна сметка се стига до агресивно прехвърляне на спектър от 3 към 4G.

Модернизация на 4G оборудването, сгъстяване на мрежата с нови базови станции както за покритие, така и за капацитет, фокус върху малките населени места около междуградските пътища допълват усилията на телекомуникационния оператор по отношение на оптимизирането на мобилната му мрежа.

Във въпросните усилия са инвестирани повече от 100 млн. лева през последната година, по-голямата част от които насочени към 5G, и това не остава без резултат, след като най-голямата краудсорсинг организация в света Ookla отличава мрежата на А1 като най-бързата в България за 2023 г.

Клиентите на A1 вече могат да ползват VoLTE роуминг и в САЩА1 беше първият телеком в страната, който предложи услугата Voice over LTE („глас по LTE/4G“) в роуминг в края на миналата година


„В началото на тази година, когато организацията обяви за най-бързата мрежа в света за Q3 и Q4 2022 Vodafon Qatar, мрежата на А1 България се появи в тази класация като четвърта в света. В същото време през септември в един от техните анализи за спирането на 3G мрежите в ЦИЕ, беше показано как стоят операторите и като 5G скорости. В този доклад А1 България излезе на първо място“, изброява Живко Ковачев.

Други краудсорсинг платформи като OpenSignal и Umlaut също дават отлични оценки на инфраструктурата на А1 в редица свои доклади, като или я поставят на първо място, или дели лидерската позиция с някой от конкурентите си.

След всичко казано дотук, не е изненада, че А1 е сред първите телекоми в Европа, които се включват в мащабната инициатива на ЕК за покриване на всички транспортни коридори на континента с 5G при непрекъсната свързаност. В бъдеще въпросната инфраструктура трябва да обезпечи безпроблемното движение на автономни автомобили, като проектът, в който участва А1 България, е за покриване на цялото трасе от София до Атина с мрежи от ново поколение.

Подобни проекти в момента се изграждат и между Германия и Люксембург и Швеция и Дания.

Но инициативи от подобен мащаб имат своите изисквания и в друга важна област освен мрежовата – киберсигурността. И А1 разполага с нужната експертиза в нея.

Телекомите в Европа се подготвят за прекъсвания на мобилните услуги Рискът от недостиг на електроенергия изисква европейските телекомуникационни оператори да намалят допълнително потреблението на енергия и да модернизират оборудването си


Киберсигурност на най-високо ниво

През последните години сигурността в киберпространството се влошава правопропорционално на тази в релния свят. И статистиките напълно потвърждават това.

Криптовирусите, които заключват информацията на жертвата, стават все по-голяма заплаха.

В същото време България е в топ 10 в Европа по отношение на рисковете от малуер атаки, които водят до отклоняване на плащания към сметки на хакерите. 24% от компаниите у нас са под подобен риск, сочат статистиките.

DDoS атаките също бележат ръст, тъй като с навлизането на все повече IoT и смартфон устройства става все по-лесно да се организират подобни мащабни кампании. И тук страната ни е в топ 10 на застрашените държави.

Откупи, вируси, човешки грешки – как хакерите ни манипулират в мрежатаАгенцията на ЕС за киберсигурност (ENISA) идентифицира 8 основни онлайн заплахи


Като голяма компания, през годините А1 България също е обект на всевъзможни кибератаки. За да отговори на променящите се рискове, телекомът изгражда свои екипи за киберсигурност, а сега те помагат на неговите клиенти в битието му на системен интегратор №1.

В средата на тази година операторът стартира собствено решение за защита от DDoS атаки. Но докато много други решения на пазара изискват специално искане за почистване на трафика, системата на А1 е напълно автоматизирана и се задейства до 30 секунди след откриването на атаката. След това компаниите получават доклад за нейното развитие и могат в реално време да наблюдават процеса на прочистване на трафика.

Друго решение от портфолиото на телекома, подходящо за големи онлайн системи, е Web Application Firewal – защитна стена, създадена специално за уеб приложения. Защитата е изградена така, че алгоритмите да могат да декриптират трафика, когато той е криптиран, и да установяват източника му или наличието на зловреден код.

И двете решения се предоставят по модела „като услуга“, което означава, че клиентите на телекома не се налага да инвестират в технологии и специализиран персонал. Вместо това те плащат само абонаментна такса.

Киберсигурност – от специализирана дисциплина до въпрос на оцеляванеКритичната мисъл е фундаментът за борба с напреднали заплахи, посочва Антон Пулийски от КиберКЛУБ


Но едно от златните правила на специалистите по киберсигурност е, че не съществуват 100% защитени системи. Затова А1 предлага услугата Cyber Backup, която създава резервни копия на важната информация на една организация, така че ако хакерите все пак пробият защитите ѝ, данните да останат налични на втора локация.

„IT Helpdesk пък е услуга, насочена към улесняването на бизнеса по отношение на липсата на достатъчно ИТ специалисти. Тя позволява на компаниите да прехвърлят цялата си ИТ дейност към нашите екипи – поддръжка на сървъри, поддръжка на мрежа, поддръжка на крайните устройства и т.н.“, разказаха от А1 по време на форума.

Не на последно място, операторът предлага и пенетрейшън тестове – основен инструмент в света на киберсигурността. При тази услуга, след като предварително се уточни методологията съвместно с клиента, екипите на А1 проверяват за всевъзможни уязвимости, като играят роля на зловредни играчи. След като бъде проведен тестът, компанията получава доклад за уязвимостите, както и препоръки за конкретни мерки, а периодът, на който задължително трябва да се правят подобни проверки, за да може една организация да се чувства максимално сигурна, е 6 месеца.

Киберсигурността е само един аспект от дейността на оператора като системен интегратор, но тя, заедно с продължаващите усилия за разширяване и подобряване на мобилната мрежа, ясно показва едно – А1 вдига летвата и по всичко личи, че скоро не смята да спре да го прави.

Иван Гайдаров