На гарите в Европа: Къде очакването на влака е удоволствие и къде мъчение
Годишният индекс на европейските железопътни гари публикува класацията си за най-добрите и най-слабите гари по отношение на удобството на пътниците в Европа през 2023 г.
Анализът обхваща 50-те най-големи гари на Стария континент по брой пътници, уточнява Euronews.
Индексът се изготвя от групата за защита на потребителите Consumer Choice Center и дава точки за времето за чакане, закъсненията и транспортните връзки - както на място, така и за по-нататъшно пътуване с влак.
Оценяват се също така офертите за билети, работното време на касите и наличието на информация, както и услугите на гарата - като салони, магазини и ресторанти; достъпността, приложенията за смартфони, безплатния Wi-Fi и наличието на услуги за споделено пътуване като Bolt и Uber.
Анализът се основава на доклади на националните органи, онлайн статистически данни, карти, актуализации в реално време и собствени проучвания на очакванията на потребителите.
Коя е най-добрата жп гара в Европа
След като грабна короната през 2022 г. и тази година Цюрих Хауптбанхоф в Швейцария остава на първо място по удобство за пътниците, получавайки 102 точки.
Нейната билетна каса е отворена от 6 до 21 ч. Има специални предложения за билети за деца, групи, млади и възрастни хора, както и за хора с увреждания. Гарата е особено добре оценена по отношение на времето за чакане - средно една минута, като само 3% от влаковете са закъснели.
Налични са 106 магазина и павилиони, и 53 ресторанта и заведения за хранене.
Въпреки че се включи в класацията едва тази година, австрийският гара Виена Хауптбанхоф се класира директно на второ място, като получи високи оценки за услугите, пътуването по маршрута и достъпността.
Берлин Хауптбанхоф в Германия заема третото място, което споделя с друг швейцарски претендент – Берн, следван от Утрехт Централ в Нидерландия.
В Топ 10 попадат още Франкфурт Хауптбанхоф в Германия, Централната гара в Неапол, Амстердам Централ, Гар дьо Лион в Париж, Централната гара в Осло, и Виена Мейдлинг в Австрия.
Коя е най-лошата жп гара в Европа
Сред най-натоварените гари в Европа, Бремен Хауптбанхоф в Германия има най-ниската оценка за удобство на клиентите – само 39 точки.
Със средно време за чакане от 11 минути и 43% от влаковете, които закъсняват, пътниците могат да очакват бавно пътуване.
Липсата на последващи връзки, на безплатен безжичен интернет и само девет магазина и 15 заведения за хранене допринесоха за ниската оценка.
На предпоследно място е Мюнхен-Пасинг в Германия.
Страната продължава да се представя зле, като в долната петица попадат още Берлин Зоологическа градина, Берлин-Гезундбрунен и Берлин Осткройц, въпреки че Централната гара на столицата попада в челната петица.
Това се дължи главно на големите закъснения на влаковете и времето за чакане.
В дъното на класацията се нареждат Есен Хауптбанхоф в Германия, Бирмингам Ню Стрийт в Обединеното кралство, Шател-Лес Хале и Хаусман Сен Лазар в Париж, Централна гара Хелзинки и Фиренце Санта Мария Новела във Флоренция.
Поради намаляването на броя на пътниците международната гара "Сейнт Панкрас" в Лондон не е включена в класацията.
Как са се променили гарите в Европа от 2022 г.
В своето четвърто издание Индексът на европейските железопътни гари отбелязва някои тенденции и аномалии от предходните години.
През 2023 г. оценките за всички гари са по-ниски от предходната година, което бележи забележим спад в качеството, като закъсненията зачестяват, докато гарите се възстановяват от пандемията, а броят на магазините и ресторантите намалява.
Оценките за достъпност обаче се подобряват, което показва усилия за приспособяване към хората с нужда от придвижване в инвалидна количка и осигуряване на допълнителни обозначения и указания за хората с увреждания.
Украинската гара Киев-Пасажирския не е включена в тазгодишния списък поради липса на данни, но докладът приветства страната за това, че е успяла да пусне 85% от влаковете си навреме, докато е подложена на бомбардировки през 2022 г.
Нахлуването на Русия в Украйна може да е повлияло на претоварването на железопътния транспорт в цяла Европа от 2022 г. насам, тъй като според оценките шест милиона украински бежанци са потърсили убежище, се отбелязва още в доклада.
Успешна ли е схемата за евтини билети за влак в Германия
Въведената през 2022 г. схема за евтини билети за влак в Германия доведе до бум на пътуванията в цялата страна.
От анализираните 50 гари, 21 попадат в класацията поради големия брой пътници - но само две от тях са в Топ 10. Мюнхен пада до 22-ро място, след като преди това беше на второ.
Миналата година "зелената" схема доведе до 80-процентен скок на пътуванията с влак в селските райони в сравнение с 2019 г., като засегна по-малките гари, които нямат капацитет да се справят с големия брой пътници. Тя не успя да постигне целта си да намали броя на автомобилите по пътищата, се отбелязва в доклада.