Вълната от работни места за AI специалисти в маркетинга все още не е дошла
Развитието на генеративният изкуствен интелект предизвиква прогнози, че технологията ще промени маркетинга из основи. Това доведе до бум на предприемачи и стартъпи, които продават нова форма на маркетингови услуги с AI.
Анализ на The Wall Street Journal проследява дали големите компании трябва да променят организационните си схеми, наемайки служители на ръководни длъжности, свързани с изкуствения интелект.
"Не съм виждал, нито чувал, нито дори доближавал до ръководна роля, свързана с AI маркетинг", казва Ричард Сандерсън, който ръководи компанията за подбор на мениджъри Spencer Stuart. "Ако ни карат да вярваме, че въздействието ще бъде толкова широко разпространено, защо не го виждаме? Какво се случва?"
Според данни от сайта за обяви за работа Indeed броят на отворените работни места в областта на маркетинга, в чиито описания се споменава изкуственият интелект, през ноември 2023 г. е бил с 8% по-малък, отколкото година по-рано. Диапазонът обхваща месеците, когато стартъпът за изкуствен интелект OpenAI завладя вниманието на обществото.
Джесика Дженсън, главен маркетинг директор в Indeed, твърди че нейната компания е използвала генеративен AI, за да спести 10 млн. долара за разработване на съдържание през тази година. Но изглежда, че технологията е имала по-слабо изразено въздействие върху маркетинга, отколкото върху други практики, когато се измерва чрез длъжностните характеристики. От ноември 2022 г. до ноември 2023 г. в обявите за работа в сферата на продажбите вероятността да се спомене AI е почти три пъти по-голяма от тази в обявите за работа в сферата на маркетинга, според Indeed.
Позиции като AI експерт не са напълно нови в света на маркетинга. През последните години някои b2b компании и рекламни конгломерати като WPP назначават такива специалисти на ръководни длъжности, които се фокусират върху популяризирането на собствените им продукти и услуги сред бизнес клиенти.
Coca-Cola поема инициативата
Повечето от големите компании не са предприели подобни стъпки, но Coca-Cola е изключение. След като по-рано тази година пусна първите си рекламни кампании, генерирани от изкуствен интелект, през юни гигантът за напитки сигнализира за своята отдаденост на новата технология, като повиши двама ръководители на новосъздадените длъжности - глобален ръководител на генеративния изкуствен интелект и глобален ръководител на маркетинговия AI.
Компанията създава тези длъжности, за да ускори внедряването на инструментите на технологията в ежедневната работа на своите екипи, казва Мануел Арройо, глобален главен маркетинг директор на Coca-cola.
"В нашата организация, която днес има повече от 2000 маркетолози по целия свят, както можете да си представите, вероятно има 1 999, които вече са се насочили към AI, всеки иска да прави неща с него, казва Арройо пред WSJ.
Редица големи брандове вероятно ще последват примера на Coca-Cola през следващите месеци, казва Джейми Маклафлин, главен изпълнителен директор и основател на компанията за набиране на персонал в областта на маркетинга и комуникациите Monday Talent.
Независимо дали подобни специализирани роли ще се превърнат в самостоятелна категория в маркетинга, интересът на търсещите работа се увеличава, коментира WSJ.
Прегледите на работни места в областта на маркетинга, в които се споменава изкуствен интелект, са се увеличили с 60% от декември 2022 г. до декември 2023 г., а кандидатурите за такива длъжности са скочили със 70%, според данни от платформата LinkedIn.
Общият брой на прегледите на обявите за работа, в които се споменава AI, нараства с 14% по-бързо от прегледите на обяви за работа в областта на маркетинга, в които технологията не се споменава, съобщава още платформата за професионални контакти.