Спортната злоба като основен катализатор на успеха
Смятате, че умеете да сдържате злобата в себе си и това е хубаво? Тогава е добре да прочетете тази история на Inc., в която участва и Майкъл Джордан, известен с това, че има несравнимо умение за мотивация - комбинацията от забележителния състезателен устрем и изключителната му чувствителност към обиди или подмятания (реални или, по-често, въображаеми) в крайна сметка му помагат да се превърне в може би най-великия баскетболист за всички времена.
Способността на Джордан да си създава врагове и да приема всичко лично е основна тема в документалния филм "Последният танц". Джордан срещу „Пейсърс“: "Това стана лично за мен." Джордан срещу „Пистънс": "О, мразех ги. Те го направиха лично." Джордан срещу Джордж Карл, просто защото Карл не спрял до масата му в един ресторант: "Достатъчно беше да го направи и това стана лично за мен."
Списъкът продължава и за много хора може би звучи крайно, но това далеч не е всичко.
Конкуренцията осигурява мотивация. Състезанието стимулира творчеството и иновациите, повишава производителността и помага на хората и екипите да постигат целите си. Проучване, публикувано в Frontiers in Psychology, установява, че конкуренцията повишава ефективността при изпълнението на трудни задачи.
В спорта конкуренцията е както даденост, така и нещо очевидно. В бизнеса понякога не е така - освен ако не вземете пример от наръчника на Джордан и не си създадете враг, пише Inc. и продължава:
„Може би вашият враг ще бъде местен бизнес. Или пък регионален конкурент, който се опитва да намали пазарния ви дял. Или човекът в дъното на коридора, който е основният ви конкурент за повишение. Или можете да изберете бизнес или човек, с когото не се конкурирате пряко. Въображаема конкуренция? Разбира се“.
Защо ни е нужен „враг“
Ако имате „враг“, ще можете, на първо място, да установите значими критерии за сравнение. Определянето на вътрешни цели за подобрение е сравнително лесно, но за да се постигне истинска промяна в бизнеса, една организация трябва да се опитва да се справя по-добре от най-добрите.
„Какво прави добре вашият враг? Дефинирайте, определете количествено и поставете съответните цели. Може би конкуренцията ви е по-известна. Може би отзивите на клиентите им са по-добри. Може би има един клиент, чийто бизнес бихте искали да спечелите. Не можете да се конкурирате, докато не определите какво в конкуренцията ви прави по-добри“, посочват специалистите.
Взаимстването на доказани инструменти също е вариант - иновациите са важни, но защо една компания да изобретява колелото, когато съществуващото колело вече работи добре?
В този ред на мисли, определянето на това как конкуренцията постига отлични резултати и търсенето на процеси, компетенции, концепции или стратегии, които могат да бъдат взаимствани, е много добра идея.
И все пак, въпреки че сравнителният анализ и възприемането на доказани стратегии и умения е важно, ако една организация се ограничи до това, тя, в най-добрия случай, просто ще се изравни с конкурентите си.
„За да спечелите, трябва да се отличите. Кои са основните ви силни страни? Как можете да използвате тези силни страни, за да предоставите това, което е най-важно за вашите клиенти или за вашия шеф? Колкото повече знаете за конкуренцията си, толкова по-лесно е да се разграничите по начин, който наистина е важен за целите ви“, посочват още от Inc. „Когато се състезаваме, фокусът и стремежът са толкова естествени, колкото и дишането. Ако ентусиазмът ви спадне, просто си представете как противникът ви се движи напред и бързо ще превключите отново на по-висока скорост“.
Но също така не трябва да се забравя, че победата си струва, ако е спечелена с достойнство. Ако конкуренцията ви е друга компания, победете я честно и справедливо с по-висока производителност, по-добро качество, по-голям пазарен дял - каквато и форма на конкуренция да изберете. Ако вашият „враг“ е друг служител, работете усърдно, за да придобиете умения, да получите видими задачи и да спечелите повишение въз основа на заслугите си.
„Също така имайте предвид, че понятието "победа" често е относително, особено когато конкуренцията е едностранна и видима само за вас. „Врагът“ ви може никога да не разбере, че сте се състезавали. Единственото състезание, което има значение, е между бизнеса, който притежавате, и бизнеса, който се надявате да изградите, или между човека, който сте днес, и човека, който се надявате да станете“, посочва в заключение изданието.