Виктор Орбан може да поеме Европейския съвет след изненадата от Шарл Мишел
Унгарският министър-председател Виктор Орбан може да поеме ръководството на Европейския съвет през юли, освен ако лидерите на ЕС не намерят бързо наследник на настоящия си председател.
Шарл Мишел неочаквано обяви в събота, че ще бъде водещият кандидат на своята белгийска либерална партия - Реформаторското движение (РД) на европейските избори, които ще се проведат на 6-9 юни.
Това означава, че Мишел, който председателства Европейския съвет от 2019 г. насам, е много вероятно да бъде избран за член на Европейския парламент (ЕП) и да се оттегли от поста ръководител на Съвета след изборите.
Сега 27-те правителствени ръководители от ЕС разполагат с по-малко от шест месеца, за да посочат негов наследник, пише в анализ по темата Euronews.
Функциите на председателя включват председателстване на заседанията на Европейския съвет и посредничество за постигане на споразумения между държавите членки, включително по чувствителни решения в областта на бюджета и външната политика.
Съгласно договорите на ЕС при липса на председател, страната, която изпълнява шестмесечното ротационно председателство на Съвета, поема отговорността на временно изпълняващ длъжността.
Това означава, че без наследник, министър-председателят на Унгария Виктор Орбан ще поеме контрола над Съвета, когато страната му поеме ротационното председателство на 1 юли.
Източник от Европейския съвет отхвърли потенциалните смущения от изненадващото изявление на Шарл Мишел, като заяви, че решението за неговия наследник "трябва да се случи през юни 2024 г.".
"Следователно е възможно следващият председател на Европейския съвет да започне да изпълнява задълженията си през лятото на 2024 г., ако Европейският съвет вземе такова решение", заяви източникът.
Изборите за Европейски парламент през юни ще предизвикат пренареждане за висшите длъжности в Брюксел, но процесът понякога отнема месеци поради сложния характер на обсъжданията и необходимостта да се осигури политически, географски и полов баланс между назначенията.
Междувременно говорителят на унгарското правителство Золтан Ковач написа в X: "До всички, които се питат дали Виктор Орбан ще стане временен председател на Европейския съвет, ако Мишел стане евродепутат: да запазим стратегическото си спокойствие."
Критиките срещу Мишел се засилват
Мнозина осъдиха Шарл Мишел за хода му, който хвърля сянка на несигурност върху Съвета в политически ключов момент.
В разговор с Euronews Алберто Алемано, професор по право на Европейския съюз в HEC Paris, заяви, че решението на Мишел рискува да предизвика "конституционна криза".
"Тъй като Мишел внезапно прекратява мандата си в най-критичния момент, когато правомощията на съвета са в своя пик, той е на път да се превърне в председател с малки правомощия", обясни Алемано.
"Това наистина е terra incognita", каза той и добави, че Мишел преследва "собствения си интерес", а не по-широките интереси на Европейския съюз.
Холандският евродепутат Софи ин 'т Велд, либерал, който принадлежи към същото политическо семейство като Мишел, остро разкритикува решението му в платформата за социални медии X:
"Капитанът напуска кораба насред буря. Ако толкова малко сте ангажиран със съдбата на Европейския съюз, тогава колко надежден сте като кандидат?"
Тревога за потенциално превземане на властта от Орбан
Възможността Орбан да овладее Европейския съвет през втората половина на годината притесни мнозина в столицата на ЕС.
Националистическият министър-председател, който неотдавна беше видян да се ръкува с руския президент Владимир Путин в Пекин, има славата на трън в очите на Брюксел.
Предложеният от Блока пакет от 50 млрд. евро в дългосрочна финансова подкрепа за Украйна в момента се бави, след като именно Орбан наложи вето на одобрението му по време на срещата на върха на Европейския съвет през декември.
То последва отпускането на 10 млрд. евро от фондовете на ЕС за Будапеща, които преди това бяха замразени поради отстъпление в областта на върховенството на закона.
Този ход подхрани спекулациите, че Орбан използва правото си на вето в Съвета, за да окаже натиск върху Брюксел да размрази още замразени парични средства.
Орбан също така постоянно използва анти-европейска реторика, за да подсили евроскептичните настроения сред вътрешния си електорат в Унгария.
Неотдавна правителството му лично се насочи към председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в кампания с билбордове и намекна, че Брюксел иска да "създаде мигрантски гета в Унгария" в подстрекателска обществена консултация.
Законодателите на ЕС вече поставиха под съмнение надеждността на Унгария и Орбан да поемат председателството на Съвета през втората половина на 2024 г.
В необвързваща резолюция, приета юни миналата година, евродепутатите поставиха въпроса "как Унгария ще може да изпълни надеждно тази задача през 2024 г. с оглед на неспазването на правото на ЕС и ценностите, залегнали в член 2 от Договорите за ЕС, както и на принципа на лоялното сътрудничество".
Въпреки че не разполага с изпълнителни правомощия, държавата от ЕС, която председателства Съвета, може да оказва значително влияние върху функционирането на институцията, като определя дневния ред, домакинства заседанията, направлява преговорите и организира гласуванията.
Ако отговорностите на председателят временно преминат в ръцете на Орбан, това би могло да увеличи капацитета му да определя законодателния календар на ЕС през втората половина на 2024 г.
Но Алемано заяви пред Euronews, че според него лидерите не са разтревожени от перспективата Орбан временно да се заеме с тази работа. "Не съм толкова сигурен, че европейските лидери се страхуват толкова от г-н Орбан", допълни той.
"В противен случай, те щяха да предприемат много повече мерки, за да се противопоставят на неговата предизвикателна позиция по отношение на външната политика, върховенството на закона и редица въпроси", каза той, като добави, че ролята на Орбан ще се ограничи до председателстване на заседанията, ако се наложи.
Започва обратното броене за определяне на председател
Ръководителите на Европейския съвет обикновено са бивши държавни глави, като се предпочитат лидери, които умеят да водят сложни преговори или имат опит в управлението на коалиционни правителства.
Сред имената, с които се спекулира за тази роля, са сегашният служебен министър-председател на Нидерландия Марк Рюте, който беше принуден да се оттегли през юли на фона на коалиционен разрив по въпроса за имиграцията, или бившият премиер на Люксембург Ксавие Бетел.
За поста се спекулираше и с временния министър-председател на Португалия Антонио Коща, но неговата кандидатура може да бъде помрачена от мащабно разследване за корупция, в което са замесени негови ключови сътрудници.
Договорите на ЕС също така позволяват на 27-те лидери да променят правилата, ако не успеят да посочат свой наследник. 14 държави-членки, представляващи обикновено мнозинство, могат да гласуват, за да блокират временното поемане на отговорностите на Орбан и да назначат друг временен председател.