Да преминеш успешно интервю за работа означава да направиш добро първо впечатление, а един от основните начини да се провалиш, е да отговориш на въпрос с клише.

"Кои са вашите слаби страни?" почти винаги присъства в разговорите за наемане на служители.

И най-лошият вариант за отговор, е да се представите като перфекционист или работохолик, обяснява пред CNBC Том Гимбъл, главен изпълнителен директор на агенцията за подбор на персонал LaSalle Network.

"О, да, това е истинска слабост", казва Гимбъл, който е отправял предложения към стотици хора през 25-те си години в бизнеса.

Когато той задава този въпрос на кандидатите, по-скоро търси две неща: дали сте наясно със себе си и дали имате решения за своите недостатъци.

"Истинският въпрос, който работодателите задават, не е какви са вашите слабости, а какво е вашето решение за компенсиране на това", обяснява експертът.

Тест с чаша кафе: Начин да отсееш добрите кандидати или токсичен HR ход?Шефът, който наема само кандидати, които след края на интервюто предложат да занесат празната си чаша обратно в кухнята

Ето как да подготвите солиден отговор:

Помислете за техническо или меко умение, което бихте искали да подобрите и как предприемате действия за това.

Например, може да обсъдите, че не сте толкова бързи с определен софтуер, свързан с работата ви и сте осъзнали, че искате да вземете няколко курса по него.

Или може да посочите, че не сте добър писател, затова работите с треньор по писане или имате ментор, който коригира имейлите ви.

"Това е решение за слабост", казва Гимбъл. "Всички имаме слабости и трябва да признаем в какво не сме добри."

Подценяваният съвет № 1 за отлично представяне на интервю за работа се свежда до едно малко смирение: "Бъдете честни в това, в което не сте добри.", допълва експертът.

Мениджърите използват този въпрос, за да оценят увереността ви и да се запознаят с вашите цели и приоритети

Оказва се обаче, че кандидатите не са единствените, които премълчават истината.

Близо 40% от мениджърите признават, че лъжат по време на интервюта за работа, според скорошно проучване на Resume Builder, което е обхванало над 1000 мениджъри.

Трите най-често срещани лъжи са за отговорностите на длъжността, кариерното израстване и професионалното развитие в компанията.

Например интервюиращият може да каже, че има много възможности за израстване, без да сподели подробности за това как служителите работят с различни екипи или как се повишават.

Интервюиращите казват, че са лъгали и за неща като възнаграждение, придобивки и финансово състояние на компанията, често за да прикрият негативна информация или да привлекат по-квалифицирани кандидати.

Как да изпъкнете пред компании, за които уменията са по-важни от дипломитеКомпаниите променят подхода си при наемане, като се фокусират повече върху уменията, а не върху образованието или предишен трудов опит

"Възможно е да има истина в това", казва Джули Бауке, директор в компанията за кариерно консултиране The Bauke Group, "но желанието да вкарат хората в екипа е толкова голямо, че те преувеличават."

В повечето случаи измамите дават резултат: 92% от мениджърите по наемане на персонал казват, че кандидат, когото са излъгали, е приел предложението за работа.

Трудно е да хванете интервюиращия в лъжа, но това са няколко червени флага, за които можете да внимавате:

Те ви разубеждават да говорите с други служители

Ако интервюиращият изглежда развълнуван, пренебрежителен или отбранителен, когато кажете, че искате да говорите с настоящ служител, това е червен флаг и може да означава, че той няма доверие на служителите си или не е уверен в културата на компанията си.

По време на интервюто за работа "мениджърите по наемане на работа могат повече или по-малко да контролират разказа, но повечето служители ще бъдат 100% честни, когато ги попитате какво е наистина да работиш в компанията", обяснява Бауке. "Понякога това не работи в полза на мениджъра."

Цената на труда: Къде са най-високите и най-ниските заплати в ЕССпоред Statista през 2022 г. средните годишни заплати са варирали от 73 642 евро в Исландия до 24 067 евро в Гърция

Говорят със заобиколки

Има вероятност, когато интервюиращият лъже, отговорът му да ви обърка повече, отколкото в началото, казва Челси Джей, кариерен и лидерски коуч от Мичиган.

Обърнете внимание на това колко често работодателят си противоречи, особено в отговор на прост въпрос, като например "Какво е работното време?". Ако използва много несигурни думи като "но", "вероятно" и "може би", това може да е червен флаг.

"Това е най-големият признак, че интервюиращият лъже", казва Джей.

Ефект на нежелана изненада: Как мениджърите съсипват офис средатаНалагането на задължителното присъствие в офиса прилича на подаряване на огромен изненадващ подарък на човек, който не обича изненади

Избягват въпросите ви

Интервюиращите, които говорят малко, могат да бъдат също толкова притеснителни, колкото и тези, които говорят прекалено много.

Джей казва, че това е друга често срещана тактика за отклоняване на въпроси.

"Мениджърът по наемане, който казва, че не знае определени подробности за ролята, вероятно крие нещо", казва тя. "Ако попитате някого какъв е бюджетът за наемане на тази позиция и той ви каже, че все още не е решил, това означава, че планира да го намали."

Избягването на въпросите на кандидатите по време на интервюто също може да е признак за по-голям проблем с културата на компанията.

"За мен това е сигнал, че компанията е дезорганизирана и не гледа много сериозно на процеса на наемане", казва Джей.