Олимпийският тласък на Airbnb ѝ носи злато в Париж
През последните години парижките власти въведоха строги ограничения за наемите в Airbnb. Компанията използва Олимпийските игри, за да спечели местните жители и да разшири влиянието и печалбите си в емблематичния град
Потърсете Airbnb в Париж в края на юли и ще ви бъдат предложени различни варианти - от малко студио с гледка към Айфеловата кула за $167 на вечер до луксозен апартамент на крачка от Шанз-Елизе за близо $3500. Компанията също така предлага на двама късметлии възможността да спят в емблематичната фасада на музея д'Орсе в нощта на церемонията по откриването на Летните олимпийски игри през 2024 г.
Очаква се около 3 млн. посетители да посетят игрите в Париж и точно както 10 500-те атлети, които ще се състезават, Airbnb се подготвя от години, посочва WIRED. През 2019 г. компанията сключи деветгодишно партньорство с Международния олимпийски комитет, което ще продължи до Летните олимпийски игри през 2028 г. По това време Airbnb заяви, че очаква сделката да създаде стотици хиляди нови домакини в градове по целия свят по време на игрите.
В Париж Олимпийските игри дават възможност на Airbnb да се утвърди, тъй като в града местните власти са въвели ограничения за краткосрочните наеми. Компанията се сблъсква с подобна съпротива по целия свят, след като през последното десетилетие набра популярност, заедно с други подобни платформи. Критиците ги обвиняват, че повишават наемите и допринасят с боклуци, шум и опасности в жилищните квартали. Airbnb и нейните конкуренти твърдят, че осигуряват гъвкавост на пътуващите и допълнителни доходи на домакините, които също могат да бъдат притиснати от нарастващите разходи за жилища.
Ако наемите на Airbnb се окажат успешни по време на Олимпийските игри в Париж, платформата може трайно да увеличи своето вече значително присъствие в града. Миналото лято главният изпълнителен директор Брайън Чески призова парижаните да обявят домовете си за игрите, за да запазят цените ниски, и компанията се надява, че някои от новите домакини, привлечени от олимпийското търсене, ще останат в платформата дългосрочно.
Airbnb твърди, че ефектът от Олимпийските игри вече е налице. Броят на резервираните нощувки по време на игрите вече е пет пъти по-голям, отколкото за същите дати в Париж през 2023 г., според нови данни, публикувани от компанията. Спортното събитие ще разпространи престоя и в останалата част на Франция - в предградията на Париж и други градове също се наблюдават високи нива на активност по отношение на краткосрочните наеми.
В резултат на всичко това броят на активните обяви в Париж е достигнал исторически връх, като се е увеличил с около 40%. Очаква се средният домакин на Airbnb да спечели приблизително 2000 евро по време на игрите. Но колко пари ще влязат в джобовете на краткосрочните хазяи ще зависи от това дали домовете им ще бъдат резервирани - а след като до игрите остават само пет седмици, анализ на WIRED показва, че много Airbnb-та все още са свободни.
Френската връзка
Отношенията между управата на френската столица и Airbnb са трудни от години. Кметът на града, Ан Идалго, веднага се противопостави на партньорството на компанията с Олимпийските игри, когато то беше обявено през 2019 г., и написа язвително писмо до организаторите на игрите относно въздействието на платформата върху жителите. Градът вече беше приел наредба, според която хората могат да отдават под краткосрочен наем жилищата си с ограничение - 120 нощувки годишно.
Париж също така наскоро обмисляше забрана на малките заключващи се кутии, които домакините използват за съхраняване на ключове, като се позова на това, че те са неудобство за естетиката на града.
Дейв Стивънсън, главен бизнес директор на Airbnb, твърди, че без краткосрочните наеми Париж можеше да се срине под натиска на туризма и да бъде принуден да строи нови хотели. В района на столицата има около 160 000 хотелски стаи, но много от тях ще бъдат заети от олимпийския персонал и спортистите.
"Тези скокове в търсенето са чудесен начин хората да използват Airbnb", казва Стивънсън в интервю за WIRED. "Това е чудесен начин местните парижани да печелят пари и да дадат възможност игрите да бъдат успешни."
Краткосрочните наеми могат да функционират като бърз клапан за облекчаване на град, който очаква наплив от посетители, като увеличават капацитета почти мигновено. Всъщност, въпреки обичайната шумотевица около Олимпийските игри, това лято в Париж все още има много места за настаняване.
Анализът на Wired установява, че търсенето в Airbnb за престой на двама души през първия уикенд на игрите дава над 1000 резултата, като много от тях са на цена под 200 долара на вечер. При търсене на хотелски стаи в Expedia се откриват само около 20 хотела, предлагащи подобни ниски суми. Цените на хотелите в Париж за датите на игрите всъщност са намалели от декември насам, но остават по-високи от тези по същото време на миналото лято, като средната цена на хотелска стая през уикенда на откриването на игрите е около 440 евро.
Цените на резервациите за краткосрочни наеми по време на Олимпийските игри са се увеличили с 8% в сравнение с датите две седмици преди игрите във всички места, където се провеждат олимпийски събития, но броят на свободните стаи се е увеличил с 38%, според AirDNA, платформа, която следи туристическия поток на наемите.
Извън Париж средните цени са $289, в сравнение с $198 преди игрите. "Огромното мнозинство тези обяви в Airbnb, казва Стивънсън, идват от семейства, които обявяват основните си домове. Други парижани обаче молят туристите да стоят настрана, предупреждавайки, че игрите ще доведат до хаос, а някои дори планират да напуснат града".
По данни на компанията хора от над 160 държави и региони са резервирали престой в Airbnb за игрите. Най-големият наплив от туристи идва от САЩ, като американските туристи съставляват 20% от резервациите, а много други гости са от Великобритания, Германия и Нидерландия.
На този фон и с маркетинговия тласък на Airbnb Джейми Лейн, главен икономист и старши вицепрезидент по проучванията на AirDNA, казва, че е логично повече хора да се регистрират в Airbnb, за да бъдат домакини.
"Всички започват да се разпалват от олимпийска треска, особено когато Airbnb прави все повече и повече реклами и пазарни кампании в Париж".
Въпреки потока от посетители, наличието на свободни места предполага, че подобно на много спортисти, някои от домакините на Airbnb ще приключат игрите с разочарование, тъй като офертите им са останали незабелязани.
Но Лейн посочва, че в миналото е имало случаи, в които големите събития са давали траен тласък на Airbnb в дадено място. Градовете често остават с повече обяви, отколкото са имали преди.