В продължение на години японската компания Fujifilm се отклоняваше от досегашния си бизнес с фотоапарати, за да се съсредоточи върху здравеопазването. Но до голяма степен благодарение на тълпата от TikTok, нейните цифрови фотоапарати X100 с ретро тематика сега се радват на голям успех, което повишава печалбата на компанията.

Fujifilm се затруднява да задоволи търсенето на фотоапарата за 1 599 USD, ценен от младите 20-годишни фенове на социалните медии заради външния си вид и високотехнологичните си функции. Моделът X100V е толкова популярен, че през фискалната година, приключила през март, именно подразделението за обработка на изображения, което включва фотоапаратите, има най-голям принос за рекордно високата печалба на компанията - на звеното се падат 37% от оперативната печалба през фискалната 2023 г., в сравнение с 27% година по-рано.

"След като се разпродаде миналата година, компанията увеличи производството в Китай, за да удвои стартовия обем за модела VI, който дебютира през март”, коментира пред Reuters Юджиро Игараши, мениджър на групата за професионални изображения на Fujifilm, отказвайки да даде подробности за увеличението на производството или за точните продажби.

"Установихме, че поръчките далеч надхвърлят прогнозата ни", добавя той. "В този смисъл бях изненадан, че въпреки че удвоихме подготовката си, тя все пак се оказа недостатъчна."

Основана преди 90 години, Fujifilm десетилетия наред се конкурираше с лидера в индустрията Kodak, преди най-накрая да го изпревари по продажби през 2001 г. Но триумфът се оказа краткотраен, тъй като секторът скоро се срина, а цифровите фотоапарати се превърнаха в стандартна функция на мобилните телефони.

За да оцелее, Fujifilm използва опита си в областта на филмовите химикали, за да се насочи към приложения в здравеопазването - стратегия, възприета и от местните конкуренти Canon и Olympus. Fujifilm не се отказва от фотоапаратите си, но съкращава 5000 работни места в поделението си за видеоизображения и премества по-голямата част от производството си в Китай през следващата година.

През годините на COVID-19 Fujifilm удвои дейността си в областта на антивирусните препарати и ваксините, но сега именно фотоапаратите върнаха компанията под светлината на прожекторите. Тя прогнозира, че ръстът на продажбите ѝ в звеното за изображения ще се забави до 2,2% през фискалната 2024 г. от 14,5%, а оперативните печалби в сегмента се очаква да спаднат с 1,9% - оценки, които според анализаторите са в най-добрия случай консервативни.

"Виждаме риск от понижаване на насоките за здравеопазването и бизнес иновациите, но голям ръст за дивизията за изображения", пише анализаторът на Jefferies Масахиро Наканомио в доклад от 6 юни.

Усмивка!

X100 се роди през 2011 г. в опит да се спаси подразделението за професионални фотоапарати на Fujifilm, но неговата привлекателност се корени в носталгията, казват любителите на фотоапарати.

"Външният му вид беше доста революционен, което е иронично, защото той просто имитира фотоапарат от миналото", казва Марк Кондън, основател на сайта за фотографско оборудване Shotkit.

Ключова концепция в ретро технологиите е "триенето", при което потребителят се свързва с продукта чрез физическо докосване и взаимодействие, според живеещия в Токио културолог У. Дейвид Маркс.

"Смартфоните толкова улесняват правенето на снимки, че те се обезценяват", казва Маркс, автор на книгата "Статус и култура". "Като имаме отново физически фотоапарати, като се налага да проявяваме филми и т.н., това връща усещането за стойност на случайното правене на снимки."

С възобновяването на пътуванията след пандемията търсенето на фотоапарати нарасна, а инфлуенсърите в Instagram, TikTok и други сайтове за социални медии превърнаха X100 в символ на статус.

"Важно е да имаш добре изглеждащ фотоапарат, който да те вдъхновява да искаш да го извадиш и да снимаш с него", казва Бенджамин Лий, който се представя като @itchban в TikTok, където има повече от 600 000 последователи. "Серията X100 на практика е моден аксесоар, който носите, освен че е страхотен фотоапарат."

Но наличността остава проблем.

X100 втора ръка се продават на цени, многократно надвишаващи каталожната им цена в сайтовете за търгове, а за феновете, които чакат поръчки, има онлайн форуми за съобщения.

Главният изпълнителен директор на Fujifilm Тейичи Гото намекна миналия месец, че е щастлив да запази ограничено предлагане, посочвайки германската марка Leica като модел за поддържане на премиум стойност.

"Би било доста неудачно да произвеждаме твърде много и да намалим цената", казва Гото на представянето на финансовите резултати на компанията в края на годината на 9 май.

“Но дългите списъци на чакащите и високите цени могат да накарат клиентите да се насочат към конкуренти, като например серията G7X на Canon и GR на Ricoh”, казва инфлуенсърът Лий. Тази седмица Ricoh обяви и пускането на първия си фотоапарат от около 20 години насам - Pentax 17.

Ръководителят на групата за изображения на Fujifilm Игараши признава, че производствените обеми са пречка, но дизайнът и сложността на X100 затрудняват мащабното му производство.

"Наистина се опитваме да увеличим броя на хората, броя на производствените линии и т.н., но това не може да се случи толкова бързо, колкото бихте си помислили", категоричен е той.

В България моделът X100V се продава на цени около 3000 лева.