Световната организация на авиокомпаниите IATA прогнозира приходи за 2025 г. от над един трилион долара и рекорден брой пътници, въпреки „неприемливите“ трудности при осигуряването на нови самолети.

Ръстът на авиокомпаниите по света е възпрепятстван от забавяния в доставките на самолети, породени от проблеми в Boeing и Airbus, както и в техните доставчици.

Авиокомпаниите твърдят, че без по-нови и по-ефективни самолети не могат да намалят разходите за гориво, като същевременно превозват повече хора.

„Дадохме им време. Мисля, че търпението ни се изчерпа. Ситуацията е неприемлива“, предупреждава генералният директор на IATA Уили Уолш пред репортери в Женева, цитиран от Reuters.

По думите му доставчиците действат като „квазимонополи“ и се възползват от проблемите, които са причинили. Той твърди, че закъсненията са довели до повишаване на цените на резервните части, което е предизвикало неочаквани печалби за доставчиците за сметка на авиокомпаниите.

„Ще трябва да засилим натиска и може би да потърсим подкрепа, за да принудим ключовите доставчици да се съвземат“, казва Уолш, който преди това е бил ръководител на British Airways и нейната компания майка IAG.

Airbus, най-големият производител на самолети в света, намали целите си за доставки през юли, а Boeing забави производството си заради стачка и повишено внимание от страна на регулаторите след кризата с безопасността. Производителите на двигатели също се сблъскаха с редица неуспехи.

Авиационно-космическата индустрия твърди, че постепенно се връща към нормалното си състояние, но предупреждава за натиск върху доставките и през 2025 г.

Това не е първият случай, в който авиоиндустрията се нахвърля върху своите доставчици. През 2023 г. Уолш заяви, че авиокомпаниите са „повече от разочаровани“ от недостига на нови самолети и резервни части.

През юни миналата година авиокомпаниите поискаха от IATA да проведе разговори с производителите на самолети, за да се намери решение. Източници от индустрията посочват пред информационната агенция, че към днешна дата не е постигнат особен напредък, тъй като много доставчици все още не са се съвзели от пандемията.

Трилион долара

Въпреки проблемите IATA очаква авиоиндустрията да достигне исторически етап с приходи от 1,007 трилиона долара през следващата година, в сравнение с прогнозираните 964 милиарда долара през тази година. Тя прогнозира нетна печалба за цялата индустрия в размер на 36,6 млрд. долара през 2025, в сравнение с 31,5 млрд. долара, очаквани през тази година, като се очаква да бъдат превозени рекордните 5,2 млрд. пътници. Това се случва, след като през 2020 г. в резултат на пандемията индустрията се срина до загуба от 140 млрд. долара.

Авиокомпаниите успяха да стъпят на крака благодарение на възстановяването на търсенето на пътувания, но си навлякоха критики от екологични групи за това, че увеличават печалбите си чрез добавяне на полети, което вреди на околната среда.

„Ако броят на самолетите в небето расте, емисиите ще продължават да се увеличават все повече и повече, дори ако те са малко по-ефективни“, смята Мат Финч, ръководител на политиката на застъпническата група Transport and Environment в Обединеното кралство.

Нетният положителен резултат от Тръмп

Уолш е оптимистично настроен за новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп, като заявява, че действията му през първия му мандат са стимулирали авиокомпаниите.

„Индикациите са, че втората администрация на Тръмп вероятно ще отмени някои от действията, които бяха предприети при управлението на Байдън“, казва той. „Бих определил администрацията на Тръмп като нетен позитив за индустрията“.

Инвеститорите очакват, че про-бизнес администрацията на републиканеца може да стимулира корпоративните пътувания, да подкрепи сливанията и придобиванията и да въведе благоприятни за авиацията политики, докато подкрепата му за производството на петрол в САЩ може да намали разходите за гориво.

Въпреки това несигурността, свързана с конфликтите в Близкия изток и Украйна, може да породи рискове, предупреждават от IATA, която очаква през 2025 г. доходността от пътнически превози - средната сума, която пътникът плаща за прелитане на една миля - да спадне с 3,4% спрямо 2024 г.

Някои икономисти твърдят, че евентуалните мита могат да попречат на търговията и бизнес доверието, които се наблюдават отблизо от авиокомпаниите.