В името на обективността: Mistral и AFP сключиха сделка за чатбот, базиран на факти
Стартъпът и новинарската агенция се обединяват в отговор на отстъплението от проверката на фактите в платформите за социални медии зад Океана
Френският стартъп за изкуствен интелект Mistral и една от най-старите новинарски агенции в света - AFP, подписаха сделка за включване на хиляди журналистически статии в чатбот.
Партньорството е първото по рода си за двете базирани в Париж компании, когато много медийни групи решават дали да сключат лицензионни споразумения с компании за изкуствен интелект или да предприемат съдебни действия заради предполагаеми нарушения на авторските права, отбелязва Financial Times.
Споразумението предвижда да се подават всекидневно повече от 2000 новинарски статии на AFP на шест езика към чатбота на Mistral Le Chat, което ще позволи на потребителите да отговарят на въпроси и да помагат за изготвянето на документи.
„Важно е да има такива споразумения, за да разполагаме с добре обоснована информация за утвърдено съдържание“, заяви пред Financial Times Артюр Менш, съосновател и главен изпълнителен директор на Mistral.
„Свободата на словото до голяма степен се използва като оръжие срещу Европа и се наблюдава офанзива на големите технологични компании относно европейската регулация“, коментира пред FT главният изпълнителен директор на AFP Фабрис Фрис.
„Точно този вид сделка в настоящия контекст, показва, че един играч от AI залага на независимата, основана на факти професионална журналистика.“, допълни той.
Компаниите представиха сделката като средство за гарантиране, че чатботът на Mistral се основава на проверима информация.
Споразумението им идва в момент, когато социалните платформи Meta на Марк Зъкърбърг и X на Илон Мъск отстъпват от модерирането на съдържанието и обявиха върховенство на „свободата на словото“, в навечерието на встъпването в длъжност на Доналд Тръмп като президент на САЩ.
Менш заяви, че Mistral предлага модел на партньорство, който е „по-отворен“ и „разпределя стойността по-равномерно“ в сравнение с американските си конкуренти.
От своя страна Фрис обясни, че през последните месеци AFP е обсъждала лицензионни сделки с няколко компании за изкуствен интелект, „но само с Mistral имаме усещане, че това е истинско партньорство, а не само споразумение за продажба“.
Mistral привлече 600 млн. евро ново финансиране при оценка от 6 млрд. евро през юни миналата година, което я превърна в най-значимата компания за AI в Европа и в единствения стартъп на континента, създаващ големи езикови модели, които се конкурират с OpenAI, Anthropic и xAI на Илон Мъск, припомня Financial Times.
Търговските условия на сделката между Mistral и AFP, която продължава няколко години, не бяха оповестени.
Но за разлика от подобни споразумения, сключени между базираната в САЩ OpenAI и други медийни групи, сделката „не е еднократно уреждане“ на данни, върху които се обучават големи езикови модели, допълни Фрис.
В сряда Google обяви подобна сделка с Associated Press, дългогодишен партньор на нейната търсачка, за показване на новинарските емисии на медията в своето приложение Gemini AI.
Американската OpenAI също е сключила споразумения за съдържание с медийни групи, включително News Corp, Axel Springer и Financial Times.
Базираната в Сан Франциско компания на Сам Алтман заяви, че ще финансира четири нови локални новинарски редакции за онлайн издателя Axios, като резултатите от тях ще се използват в ChatGPT.
По думите на Фрис от AFP, работата с компаниите за изкуствен интелект е „все още открита битка“ и той следи отблизо съдебното дело в САЩ между OpenAI и New York Times във връзка с претенции за нарушаване на авторските права, което е на път да създаде нов прецедент относно стойността на работата на издателите за групите за модели на изкуствен интелект.
За AFP сделката с Mistral представлява и възможност да компенсира приходите, които ще бъдат загубени след прекратяването на договора за проверка на факти с Meta.
Миналата седмица платформата на Марк Зъкърбърг заяви, че планира да премине към проверка на фактите в САЩ, базирана на общността. Фрис обясни, че AFP разполага със 150 журналисти, които работят за Meta за проверка на фактите.
През 2024 г. тя е спечелила около 20 млн. евро от технологични платформи, включително проверка на факти за Meta и лицензионни сделки за съдържание с платформи като Google, което съставлява около 10% от търговските ѝ приходи.