„За Бога, братя, не продавайте!“ Какво каза Мъск на служителите си за акциите на Tesla
С акции в свободно падане, горящи автомобили и обещания за роботи, които „ловят топки“, Илон Мъск опитва да задържи контрола над Tesla, докато реалността се опитва да го изпревари с димящи гуми
&format=webp)
По време на двата месеца, през които Илон Мъск се вихри във Вашингтон, акциите на Tesla отбелязват рязък спад, губейки над 40% от стойността си.
В цял свят избухнаха протести и кампании срещу Tesla, Мъск и работата му в Белия дом на Тръмп. Криминални прояви на вандализъм и палежи бяха насочени и към електромобили, шоуруми и зарядни станции на компанията в поредица от инциденти в Европа и САЩ.
На среща на всички служители на Tesla в четвъртък вечерта Мъск е засегнал някои от тези проблеми, като същевременно се е опитал да успокои служителите, че все още са в добри ръце и ги е посъветвал да „държат на акциите си“, предава CNBC. Компанията все пак поскъпна с 4% в петък.
„Много е трудно за хората на фондовия пазар, особено за тези с назадничаво мислене - а това са повечето от тях - да си представят бъдеще, в което изведнъж 10 милиона автомобила имат пет до десет пъти по-голяма полезност“, коментира Мъск, изтъквайки своята визия за автономни превозни средства, които той отдавна обещава. Според публикацията на CNBC Мъск е казал: „Това е толкова дълбоко и няма сравнение с нищо в миналото. Но то ще се изчислява в бъдеще.“
През последните месеци продажбите на Tesla спадат в Европа и в някои части на САЩ и Китай. Компанията е изправена пред търговска несигурност, след като множество укази на президента на САЩ Доналд Тръмп наложиха нови мита върху стоки и материали от Канада, Мексико и Китай, където се намират ключови доставчици.
„Ако четете новините, се чувствате като в Армагедон“, казал Мъск на служителите на Tesla, информацията на CNBC за срещата.
„Сякаш не мога да мина покрай телевизора, без да видя горяща Tesla. Какво става? Разбирам, че не искат да купуват нашия продукт, но не е нужно да го палят. Това е леко неразумно.“
След това Мъска добавил: „Това е психопатско, спрете да бъдете психопати!“
Служителите са се разсмяли заедно с него, пише още CNBC.
Мъск е прекарал голяма част от срещата във възхвала на технологията на Tesla или на перспективите за нея.
„Кое е най-вълнуващото бъдеще, което бихте могли да си представите?“, пита той риторично. Според него, отговорът е „бъдеще на изобилието за всички“, където роботакситата, изкуственият интелект и роботите, които сега се разработват в Tesla, ще доведат до бъдеще, „в което буквално ще можете да имате всичко, което искате“.
Мъск отбелязва статута на бестселър на Tesla Model Y и коментира, че електрическият SUV ще бъде „най-продаваният автомобил на Земята отново тази година“ и „достъпен в целия свят“.
Мъск също така е изтъкнал по време на срещата със служителите, че Cybertruck, стоманеният и екстравагантен модел на Tesla, се е превърнал в най-продавания изцяло електрически пикап. Въпреки масовото изтегляне на Cybertruck, обявено по-рано в четвъртък, Мъск хвали автомобила и заради това, че е получил 5-звезден рейтинг за безопасност при сблъсък.
Той благодари на служителите на Tesla за освежената версия на Model Y, заявявайки, че веригите за доставки на компанията на три континента са се оказали предизвикателство при пускането на пазара.
Мъск е гоорил и за предстоящия Cybercab - двуместен автомобил без волан и спирачки, както и за електромобилите, които ще бъдат модернизирани, за да имат възможностите на роботизирани таксита с актуализация на софтуера. Това е обещание, което той дава от години. През 2016 г. той каза на собствениците на Tesla, че до края на 2018 г. автомобилите им ще могат да направят прекосяване на страната без шофьор.
По време на последния разговор за приходите на Tesla Мъск заяви, че през юни в Остин, Тексас, ще се появи услуга за пътуване без шофьор, като ще се използват съществуващите модели Tesla и версия на софтуера FSD или „Full Self-Driving“ на компанията, който понастоящем изисква водач зад волана, готов да завие или да спре по всяко време.
Мъск заяви в четвъртък, че Cybercab ще се произвежда в Остин, както и хуманоидният робот на компанията, наречен Optimus. По думите му Optimus вече се сглобява във фабриката на компанията в Калифорния - и Tesla възнамерява да произведе около 5 000 единици тази година.
Както на пазара на роботизирани таксита, така и на пазара на хуманоидни роботи, компанията му е изправена пред силна конкуренция.
Waymo на Alphabet разширява предлагането на услуги за превоз без шофьори на все повече американски пазари, като наскоро стартира в Остин. А китайските производители на електромобили, включително Zeekr, планират да направят своите еквиваленти на Autopilot и FSD на Tesla достъпни като стандартни опции.
Междувременно редица разработчици на хуманоидни роботи, включително Apptronik, Boston Dynamics и Unitree, работят за пускането на своите модели на пазара. Boston Dynamics, в партньорство с института RAI, публикува тази седмица нов видеоклип, показващ техния електрически хуманоиден робот Atlas, който ходи, бяга, пълзи и прави гимнастика.
Все пак Мъск казва, че Optimus на Tesla е „най-сложният хуманоиден робот на Земята“, въпреки че сега той „се учи да ходи и да лови топки“ и в повечето от големите си демонстрации е бил управляван от хора. Служителите първи ще получат достъп до роботите, които, според Мъск, един ден ще функционират като героите от „Междузвездни войни“ R2-D2 и C-3PO.
„Ще предложим роботите Optimus първо на служителите на Tesla. Това има някои плюсове и минуси - вероятно ще има няколко грешки. Но ще бъде много готино.“