Как подкрепата на Мъск за Тръмп може да навреди - или да помогне - на Tesla
Продажбите на електромобилите на компанията спаднаха драстично след влизането на милиардерът в президентския екип, но някои анализатори не са притеснени от това

Според много хора Илон Мъск се е превърнал в „най-добрият приятел“ на президента Доналд Тръмп. Но действията на администрацията на републиканеца за премахване на много благоприятни за електромобилите политики мотивират някои инвеститори, анализатори и изследователи на Tesla да настояват, че всичко това ще бъде катастрофално за най-големия американски производител.
По-добронамерените анализатори твърдят обратното: Присъствието на Мъск в Белия дом може да бъде от полза за Tesla, чието бъдеще е в автономното шофиране и роботиката.
„Историята на Tesla занапред е автономното управление и роботиката. Ние никога не сме я разглеждали като автомобилна компания“, казва пред CNBC старши анализаторът на Wedbush Дан Айвс. „А встъпването на Тръмп в длъжност променя значително регулаторната среда за автономните превозни средства“.
По думите му очакваната федерална пътна карта показва, че залогът на Мъск за Тръмп е залог за бъдещето.
По-мечите анализатори и инвеститори обаче не са толкова сигурни. Изпълнителният директор на Gerber Kawasaki Рос Гербер е един от тях.
„Не виждам накъде ще тръгне Tesla, защото фактът е, че автономността не работи – поне не работи все още“, казва той.
Според Гербер хората вече не купуват превозните средства на Tesla именно заради подкрепата на Мъск за Тръмп и дейността му в Белия дом.
„Илон вероятно е най-мразеният човек в света“, казва той. „Повечето хора го мразят и начинът, по който си го изкарват, е върху Tesla. И това е наистина жалко“.
Данните показват, че продажбите на Tesla са намалели в няколко европейски държави. В Германия например спадът е с цели 60% през първите два месеца на 2025 г. в сравнение със същия период на предходната година.
Междувременно администрацията на Тръмп се прицелва в политиките, които помагат на производителите на електромобили като Tesla. На 20 януари администрацията издаде изпълнителна заповед, в която се разглежда „премахването на несправедливите субсидии и други необмислени мерки, наложени от правителството - пазарни изкривявания, които облагодетелстват електромобилите“.
Поне един вариант на всеки модел, който Tesla продава, отговаря на изискванията за федерален кредит, повече от всеки друг автомобилен производител.
„Ако президентът Тръмп се отърве от кредита от 7500 долара, това ще означава, че всеки един автомобил на Tesla току-що е поскъпнал със 7500 долара“, казва Гордън Джонсън от GLJ Research. „Няма значение как ще го завъртите. Това е огромен негатив, като се има предвид, че 60% от Америка не може да си позволи неочаквана сметка от 600 долара“.
Tesla е спечелила милиарди и като е продавала на други автомобилни производители кредити, изисквани от правителството. Както на федерално, така и на щатско ниво, правителствените правила задължават производителите на автомобили да продават определен процент превозни средства с ниски или нулеви емисии. Ако не могат да изпълнят квотите, те трябва да купят кредити от друг автомобилен производител, който ги изпълнява.
Тъй като Tesla произвежда само електрически превозни средства, тя е спечелила много от това, което Гербер нарича „безплатни пари“, продавайки тези кредити на други класически производители на автомобили. Само през 2024 г. Tesla е получила над 2,7 млрд. долара от тези кредити. Въпреки че това е малък дял от приходите на компанията в размер на 97,7 млрд. долара през тази година, Джонсън казва, че голяма част от свободните ѝ парични потоци идват от тези кредити.
„Нашият анализ показва, че през целия живот на Tesla, ако се извадят тези кредити за електрически превозни средства, свободният им паричен поток всъщност е отрицателен“, казва Джонсън.
В януарската заповед на Тръмп също така се изисква правителствена пауза за отпускане на средства за система за зареждане на електрически превозни средства. Tesla е получила около 31 млн. долара от Националната програма за инфраструктура за електрически превозни средства - федерална инициатива от ерата на Байдън за финансиране на изграждането на съоръжения за зареждане в САЩ. Компанията на Мъск е бенефициент на около 6% от всички средства по програмата.
Според „биковете“ изчезването на данъчните облекчения за електромобили, регулаторните облекчения и дори фондовете за зареждане или няма да навреди съществено, или дори ще помогне на Tesla. Според тях то ще изхвърли от пазара конкурентите, които нямат мащаба да произвеждат електромобили с печалба.
„Tesla е единственият производител на електромобили, който прави пари“, казва управляващият директор на Stifel Стивън Генгаро. „Те могат да си позволят да стимулират продажбите и да намалят разходите“.