Март започна лошо за акциите на Tesla, които отново светят в червено, както и в началото на февруари.

През първия пълен месец на главния изпълнителен директор Илон Мъск като част от Белия дом на президента Доналд Тръмп акциите на компанията за електромобили поевтиняха с 28%, което е най-рязкото понижение от декември 2022 г.

Акциите паднаха с още 3% в понеделник, първия търговски ден през март, което доведе до спад на пазарната капитализация на компанията до около 915 млрд. долара.

Спадът последва публикация в социалните мрежи от Мъск през уикенда, в която той предполага, че „1000% печалба за Tesla за 5 години е възможна“ при „изключително изпълнение“.

В отчета за приходите за четвъртото тримесечие в края на януари Tesla заяви, че приходите от автомобилната индустрия са намалели с 8% спрямо предходната година и отчете 23% спад на оперативните приходи. Компанията посочи като основна причина за спада намалените средни продажни цени на линиите си Model 3, Model Y, Model S и Model X, отбелязва CNBC

Tesla ще понесе удар и от новите мита, въведени от Тръмп, които се прилагат за стоки и материали, идващи от Канада и Мексико, където са базирани някои от ключовите ѝ доставчици.

Но неотдавнашният спад на цените на акциите не е свързан само със случващото се в Tesla. Политиката, работата и лудориите на Мъск извън Tesla очевидно се отразяват негативно.

Най-богатият човек в света оглавява така наречения Департамент за правителствена ефективност (DOGE), който извършва мащабни съкращения на федералната работна сила в САЩ, намалява федералните разходи и се стреми да премахне регулациите и да консолидира агенциите, като същевременно търси нови правителствени договори за своите компании.

Освен Tesla, Мъск управлява SpaceX и стартъпа за изкуствен интелект xAI. Притежава и компанията за социални медии X.

Въпреки че проповядва прозрачност в DOGE, Мъск пази много подробности за работата и плановете на групата скрити за обществеността, като същевременно получава безпрецедентен достъп до компютърните системи на федералното правителство и чувствителни данни без одобрението на Конгреса.

В X, където профилът му се радва на забележителните 219,2 милиона последователи, Мъск също така се ангажира по-активно с международни въпроси, като популяризира крайнодясната антиимигрантска партия AfD в Германия и си навлече обвинения за намеса в изборите на най-голямата икономика в ЕС от европейските лидери.

Главният изпълнителен директор на Tesla също така използва X, за да разпространява неверни твърдения как украинците гледат на своя президент Володимир Зеленски и да го обвинява неоснователно, че се стреми към „вечна война“ с Русия - коментари, приличащи на тези в Кремъл.

В отговор, в цяла Европа и САЩ избухнаха настроения срещу ексцентричния милиардер и Tesla.

Реклама от Лондон стана вайръл, след като се появи на павилион за автобуси, съобщи Euronews. Тя нарича автомобил на Tesla Swasticar и съдържа изображение на Мъск, който прави жест, определен от историците като нацистки поздрав.

На този фон беше съобщено, че десетки електромобили Tesla са изгорели при предполагаем палеж във Франция в неделя вечерта.

Регистрациите на нови автомобили Tesla в Европа рязко намаляват, като през първите два месеца на 2025 г. те спаднаха във Франция и Скандинавия, а в Германия се сринаха с около 60% през януари спрямо година по-рано.

Собствениците на Cybertruck в САЩ се оплакват от негативни реакции към техните бронирани пикапи, вариращи от груби жестове до заплахи за издевателства или тормоз.

А движението Tesla Takedown насърчава хората да се въздържат от закупуване на автомобили или други продукти или услуги от компанията на Мъск.

То дори получи подкрепа от известни личности като японско-американският актьор и писател Джордж Такей, известен най-вече с ролята си на Сулу в „Стар Трек“, който насърчи последователите си в Bluesky да обмислят възможността да се присъединят към Tesla Takedown.

Tesla изостава и от своите съперници в Китай и САЩ в областта на технологиите за самоуправление, тъй като редица компании вече извършват търговски услуги за роботизирани таксита, докато CyberCab все още не е в производство.

Няколко китайски автомобилни производители също започнаха да предлагат частично автоматизирани системи за шофиране, които са сравними с опциите на Tesla за автопилот и пълно самоуправление под надзор, безплатно или на много по-ниска цена от тази на Tesla.

По време на последния разговор за приходите Мъск заяви на инвеститорите, че Tesla трябва „да стартира неконтролирано пълно самостоятелно шофиране като платена услуга“ в Остин, Тексас, през юни и допълни още, че скоро след това ще последват тестове без шофьори и в други градове на САЩ.

Alphabet - собственик на Waymo е далеч по-напред, като наскоро обяви, че осигурява 200 000 пътувания всяка седмица в Сан Франциско, Финикс и Лос Анджелис.