Дълбока държава или дълбоки джобове? Какво печелят компаниите на Мъск от близостта му с Тръмп?
Шестте предприятия на Мъск вече се възползват от около 20 млрд. долара под формата на правителствени договори =
![Дълбока държава или дълбоки джобове? Какво печелят компаниите на Мъск от близостта му с Тръмп?](https://sportal365images.com/process/smp-images-production/profit.bg/13022025/88d90fce-f37f-4ca8-a712-3f4aba5fab5c.jpg?operations=crop(0:226:5561:3354)&format=webp)
Ролята на Илон Мъск в сърцето на американското правителство е осъждана с аргументи, че има потенциала да облагодетелства най-богатия човек в света, докато вреди на конкурентите му.
Шестте предприятия на Мъск вече се възползват от около 20 млрд. долара под формата на правителствени договори - за които милиардерът настоя тази седмица, че всички са били спечелени по заслуги и са осигурили стойност за парите.
Но Мъск, който дари над 250 млн. долара за кампанията за преизбиране на Доналд Тръмп през 2024 г., сега оглавява отдел за намаляване на разходите в правителствените служби, включително тези, които са проверявали или глобявали неговите компании Tesla и SpaceX.
Правителството на САЩ трябва да „изтрие цели агенции“, за да намали разходите си и да постигне ефективност, заяви Мъск в четвъртък, запитан дали промените, които въвежда като част от администрацията ще продължат и след края на мандата на настоящия президент.
„Мисля, че наистина трябва да заличаваме цели агенции, за разлика от това да оставяме част от тях ... Това е нещо като да оставиш плевел“, добави той. „Ако не премахнете корените на плевела, тогава е лесно той да израсне отново. Но ако премахнете корените на плевела - това не пречи на плевела да се върне някога, но го прави по-трудно.“
Това води до въпроса - със или без агенции - как новите позиции на милиардера се отразяват на многобройните му бизнеси?
X
Мъск призна, че е надплатил за Twitter, след като през 2022 г. купи платформата за социални мрежи, известна сега като X, за 44 млрд. долара. Но навлизането на милиардера в правителството съвпада с обрат в състоянието на X, тъй като рекламодателите, включително Amazon, се върнаха към платформата.
Пълноценната атака срещу федералната бюрокрация от страна на така наречения Департамент за правителствена ефективност (DOGE), който Мъск ръководи, се развива отчасти в X, където милиардерът цитира примери, които смята за крещящо федерално разхищение, пише Financial Times.
Ключови ходове на администрацията на Тръмп се съобщават в платформата, която Мъск използва и за да се нахвърля срещу критиците си.
Финансовото състояние на X, което някога е било толкова лошо, че Мъск предположи идеята за обявяване на фалит, се подобри. Миналата седмица милиарди долари дълг, свързан с покупката на компанията, най-накрая бяха продадени на цена, близка до номиналната - огромно облекчение за банките, които финансираха поглъщането и бяха отписали заемите.
Платформата също така е обект на разследване от ЕС във връзка с разпространението на предполагаема дезинформация. Въпреки че няма признаци за отстъпление от страна на Брюксел, Белият дом сигнализира, че подкрепата на НАТО може да зависи от това дали Европа ще намали регулациите си за американските технологии.
Tesla
Производителят на електромобили и батерии е в основата на империята на Мъск и е източник на 150 млрд. долара от личното му богатство. Той може да бъде засегнат от агресивния отказ на Тръмп от правителствения ангажимент за по-малко въглероден транспорт.
През годините Tesla е получила повече от 2,8 млрд. долара държавни и федерални субсидии, а миналата година е спечелила 2,8 млрд. долара - две пети от нетната си печалба от 7,1 млрд. долара за 2024 г. - от продажбата на регулаторни кредити на по-замърсяващи конкуренти, които в противен случай намаляват емисиите.
Тръмп вече отмени целта на бившия президент Джо Байдън до 2030 г. половината от продаваните нови автомобили в САЩ да бъдат задвижвани от батерии. Той също така посочи, че федералният данъчен кредит за електрически превозни средства на стойност 7500 долара и схемата за кредити за емисии също могат да бъдат премахнати.
Мъск отхвърли потенциалното въздействие върху Tesla, като заяви, че електрификацията на транспорта е неизбежна и че премахването на субсидиите би навредило повече на по-малко печелившите конкуренти.
Но враждебното отношение на Тръмп към електрическите превозни средства идва в неподходящ момент. Макар че Model Y остава най-продаваният автомобил от всякакъв вид, продажбите намаляват и през 2024 г. Tesla отчете първия си годишен спад от повече от десетилетие. Това е особено ясно изразено в Европа, за което анализаторите обвиняват спонсорирането от страна на Мъск на крайнодясната политика в Германия и Обединеното кралство.
Друг проблем може да бъде търговската война на Тръмп с Китай, вторият по големина пазар на Tesla и местоположението на най-голямата ѝ „гигафабрика“ - и където Мъск търси регулаторно одобрение, за да обучава софтуера си за самоуправляващи се автомобили.
„Стратегическата посока се определя от егото на Илон, а не от това, което е най-добро за Tesla“, каза Рос Гербер, дългогодишен акционер и критик на Мъск. „Навлизането в политиката е проблем, защото това не води до продажба на автомобили.“
SpaceX
Стартъпът на Мъск, който струва 350 млрд. долара, се превърна във фактически оператор на американската космическа програма, като спечели правителствени договори за милиарди долари и построи най-голямата ракета за многократна употреба в историята, стремейки се да осъществи амбицията на собственика си да колонизира Марс.
Тръмп изпитва специално възхищение към компанията, като в победната си реч нарече Мъск „супергений“ и похвали историческото техническо постижение на SpaceX: улавянето на огромния ракетен ускорител Starship с помощта на роботизираните ръце „Mechazilla“.
Избраникът на президента за администратор на НАСА, технологичният милиардер Джаред Айзъкман, има близки връзки с Мъск и е ръководил две мисии на SpaceX. Със спонсорството на Тръмп предимството на SpaceX пред съперници като Boeing и Blue Origin на Джеф Безос би трябвало само да се увеличава.
Ролята на Мъск в DOGE за намаляване на държавната бюрокрация може да му помогне и в сблъсъците с Федералната авиационна администрация, Националния съвет по трудови отношения и Службата за дива природа на САЩ - които го обвиняват, че с регулации спъва иновациите и забавя изстрелванията.
Фокусът към SpaceX може да се увеличи още повече, ако Тръмп успее да въведе в експлоатация най-амбициозния противоракетен щит в историята на САЩ, който изисква разполагането на „космически базирани прехващачи“.
Понастоящем това е единствената космическа компания, която има капацитета да извежда надеждно стотици нови спътници в орбита в кратки срокове.
Starlink
В рамките на SpaceX се намира Starlink - мрежа от над 7000 нискоорбитални сателита, чиято цел е да наруши глобалната широколентова система, базирана на оптични влакна.
Първоначално тя е насочена към отдалечени селски райони, самолети и круизни кораби, но амбициите ѝ нарастват с развитието на технологията. Използването ѝ стана геополитически спорно по време на войната на Русия в Украйна и в Тайван.
По времето на Байдън Starlink се сблъска с отпор от американските власти, като Федералната комисия по комуникациите забави заявление за драстично увеличаване на броя на сателитите до почти 30 000, а през 2022 г. отмени сделка за широколентов достъп в селските райони на стойност близо 900 млн. долара.
Но влиянието на Мъск в администрацията на Тръмп има отрицателен ефект върху Starlink. Този месец лидерът на най-многолюдната канадска провинция Онтарио заяви, че неговото правителство ще „скъса“ договора с доставчика на широколентов достъп в отговор на заплахата на Тръмп да удари Канада с мита.
Starlink беше временно забранен и в Бразилия, след като попадна в спор за дезинформация и цензура в X, докато Мъск се намеси в подкрепа на десни каузи в страната.
xAI
Администрацията на Тръмп обеща да затвърди господстващото положение на САЩ в областта на изкуствения интелект и веднага отмени заповедта на Байдън, установяваща стандарти за безопасност и сигурност за зараждащата се индустрия. Тази позиция - заедно с назначаването на близкия съюзник на Мъск Дейвид Сакс за цар на Тръмп по въпросите на изкуствения интелект - е от полза за xAI.
Тя обаче дава възможност и на някои от най-яростните му врагове, като OpenAI.
Мъск, който е съосновател на създателя на ChatGPT заедно със Сам Алтман, оттогава е подал множество съдебни искове срещу компанията. В понеделник той направи дръзко предложение за поглъщане, за да спре преструктурирането на OpenAI в предприятие с цел печалба.
Алтман заяви, че би било „дълбоко неамериканско да използваш политическа власт, за да навредиш на конкурентите си“, а Мъск обеща, че няма да го направи, но близостта му с Тръмп разтърси OpenAI.
Мъск също така взе на прицел един от първите знакови политически ходове на Белия дом в областта на изкуствения интелект, като публично постави под съмнение финансирането на подкрепения от Тръмп инфраструктурен проект на стойност 500 млрд. долара, в който участват OpenAI и японската SoftBank.
Neuralink/Boring Company
Миналата година Neuralink, компанията на Мъск за мозъчни импланти, за първи път успя да внедри електрод в човешки мозък, което позволи на получателя да управлява телефони и компютри само с мисълта си.
Тя провежда строго регулирани клинични изпитвания в САЩ, но няма индикации, че Агенцията по храните и лекарствата планира да отслаби надзора си върху дейността на Neuralink. Компанията набира пациенти и в Канада и може да пострада, ако търговската война със САЩ се изостри.
The Boring Company, която е специализирана в изграждането на подземни тунели за намаляване на задръстванията, има проекти в Лас Вегас и Калифорния. Но други поръчки са се провалили след съпротива от страна на местните власти. След победата на Тръмп нейният главен изпълнителен директор Стив Дейвис е командирован в DOGE, където наблюдава атаката на Мъск срещу държавните разходи.