Aкциите на компанията за електромобили на Илон Мъск Tesla се сринаха от високата си стойност след изборите за президент през ноември - близо 480 долара до по-малко от 282 долара миналата седмица.

Спадът беше толкова рязък, че American Federation of Teachers, профсъюз, представляващ членове с 4 трлн. долара пенсионни инвестиции, призова шестима водещи мениджъри на парични средства - BlackRock, Vanguard, State Street, T Rowe Price, Fidelity и TIAA - да преразгледат позицията си в компанията.

Според председателя на AFT Ранди Уейнгартен акциите на Tesla потъват „по-бързо от Cybertruck в плаващи пясъци“, а продажбите в Европа са се сринали до основи.

Последните финансови отчети на компанията показват 23% намаление на оперативните приходи на годишна база, като маржът на брутната печалба се е понижил със 138 базисни пункта през четвъртото тримесечие, отбелязва в анализ Рейна Фуроар, глобален бизнес колумнист и асоцииран редактор във Financial Times.

Продажбите в Калифорния - ключов пазар за електромобили, са намалели с 8% през четвъртото тримесечие на 2024 г., според регистрациите на автомобили, публикувани от Калифорнийската асоциация на търговците на нови автомобили.

Разбира се, това е нищо в сравнение с близо 60% спад на продажбите през януари на годишна база в Германия.

Част от реакциите, предизвикали негативната тенденция, са политически.

Жестовете на Илон Мъск, които приличат на нацистки поздрави, не се приемат добре от европейците, нито пък призивите за премахване на Министерството на образованието намират отклик сред учителите.

Но дори и самият Мъск да не беше толкова поляризиращ, цената на акциите се е „откъснала напълно от основите си“, както се изразиха анализатори на JPMorgan преди месец. Нещо повече, причините, поради които марката Tesla е толкова опетнена, се припокриват с по-големия упадък на America Inc.

Точно както Тръмп обещава прекалено много и не изпълнява достатъчно (помните ли репликата за падането на цените през първия месец от встъпването му в длъжност?), така се случва и с Мъск, продължава анализът на Financial Times.

Да започнем с факта, че китайският производител на електромобили BYD надхвърли прогнозите за продажбите през 2024 г. с близо 20%, дори когато Tesla отчете първата пълна година на спад в доставките на автомобили от 2011 г.

Това е резултат от драстичното намаляване на разходите на BYD в сравнение с конкурентите чрез вертикална интеграция, собственост върху веригите за доставки (BYD произвежда собствени батерии) и икономии от мащаба.

Това е вълшебната формула на китайската индустриална политика, която поддържа производителността на труда и намалява разходите. Държавните субсидии в области като електромобили подпомагат на производството да расте.

Но след Байдън САЩ нямат индустриална политика в областта на чистите технологии.

Тръмп прекрати федералната подкрепа за изграждане на зарядни станции - нещо, от което масово се възползва Tesla, и вероятно ще намали данъчните стимули за електромобили.

Мъск може да присъства на заседанията на кабинета в Белия дом, но в крайна сметка Големият петрол управлява Републиканската партия и Тръмп няма интерес да подкрепя прехода към чиста енергия.

Това не вещае нищо добро за американска компания, която се опитва да изпревари китайския национален шампион.

Tesla се фокусира не върху цената, а върху това да бъде премиум марка. Това е стратегията на Apple. Но за да се наложиш с премиум цена, трябва да си възприеман като притежаващ определен блясък и престиж на пазара.

Политическите лудории на Мъск обезцениха марката му в много части на света. Продажбите в Европа се сринаха, след като обяви подкрепата си за германската крайнодясна партия AfD.

В началото на януари нидерландски пенсионен фонд се отказа от Tesla в знак на протест. Собствениците на автомобили Tesla във Франция, Норвегия и Обединеното кралство се сдобиха със стикери за броня с надпис: „Купих това преди Илон да полудее.“

В Германия публичните протести пред заводите на Tesla са нещо обичайно. Всичко това намалява ценовата мощ на Tesla и стойността на нейната високотехнологична и устойчива марка.

Според анализатора на Stifel Стивън Генгаро нетният рейтинг на Tesla, който измерва възприемането на марката от потребителите, е близо до исторически минимум.

Спадът отразява по-широкото усещане, че изключителността на американския капитал, особено в областта на технологиите, може би е към края си.

Част от това се дължи на по-силната конкуренция от Китай (изненадата с DeepSeek доведе до рязка корекция на акциите на американските компании за AI) и реалността, че технологичното отделяне неизбежно ще изключи американските компании от големите пазари.

Продажбите на Tesla изостават от общия ръст на пазара в Китай, където регулаторните органи бавно одобряват софтуера за самоуправление на Мъск. Като се има предвид политиката на отношенията между САЩ и Китай, е трудно да си представим, че Tesla ще може да изпревари конкуренти като Waymo при автономните автомобили.

Междувременно конкурентите в страната и чужбина се обединяват срещу лидерството на Tesla в инфраструктурата за EV. Mercedes-Benz, BMW, GM, Stellantis, Honda, Hyundai, Kia и Toyota стартираха Ionna - конкурентна инициатива за зарядни станции в САЩ, която планира да разположи 30 000 станции до 2030 г. Според AFT това „представлява пряко предизвикателство за доминиращата позиция на Tesla“.

Ще се вслушат ли финансовите мениджъри в призивите на синдикатите да преразгледат позициите си в Tesla? Предстои да разберем.

Честите изявления на Мъск за амбициозни проекти, които уж ще преобразят компанията, имат характер на безразсъдство. Оспорваният му пакет от заплати е едновременно неприличен и неоправдан.

Един от анализаторите на JPMorgan има целева стойност от 135 долара за Tesla. Ако цената на акциите се понижи до тази стойност, спадът от началото на годината ще достигне 64%, което ще е тежък удар за инвеститорите.