Автомобилният гигант Tesla отчете разочароващи резултати за четвъртото тримесечие, в които печалбата и приходите не достигат прогнозите, а по-рано този месец беше оповестен и първият годишен спад в продажбите на EV след повече от десетилетие.

Слабите резултати обаче контрастират с настроението на главният изпълнителен директор Илон Мъск, който заяви, че до шест месеца Tesla ще пусне в Остин, Тексас услуга за превоз без шофьор, като същевременно тази година ще пусне прототип на хуманоидния си робот Optimus, а през 2026 г. ще започне производство на автономен cybercabs, съобщава Financial Times.

„През 2024 г. направихме много важни инвестиции в производството, изкуствения интелект и роботиката, които ще дадат огромни плодове в бъдеще... в такъв мащаб, че е трудно да се разбере. Изграждаме производствени линии, подготвяме се за това, което според мен ще бъде епична 2026 г. и забавни 27 и 28 г.“, обясни милиардерът.

Мъск повтори плановете си за пускане на модернизиран SUV Model Y - най-продаваният автомобил в света, заедно с „по-достъпни модели“ през първата половина на годината, за да се активизират затихващите продажби, но без да предоставя конкретни данни.

„Виждам пътя, по който Tesla ще бъде най-ценната компания в света“, добави Мъск, най-богатият човек в света, чиято империя включва SpaceX, xAI и платформата за социални медии X.

Имаме пред нас път, по който Tesla ще струва повече от следващите пет най-големи компании, взети заедно.

Акциите на Tesla се разклатиха след слабите резултатите - първоначално паднаха с 4% в следборсовата търговия, а след това се обърнаха и се търгуваха с 4% по-високо.

Производителят на EV е осмата по големина компания в света и увеличи стойността си драстично, след като Мъск инвестира 250 млн. долара в кампанията за преизбирането на Доналд Тръмп за президент, получавайки влиятелна роля за формиране на политиката и регулациите в САЩ като един от главните му съветници.

Анализаторите обаче не са толкова оптимистично настроени за резултатите на компанията.

„Въпреки че Tesla обсъди връщане към ръст на продажбите, тя не спомена конкретна цел, в сравнение с предишния призив на Мъск за 20-30% ръст“, коментира анализаторът на Barclays Дан Леви. „Макар че дългосрочният план остава, четвъртото тримесечие беше момент на „приземяване“ за акциите на Tesla, които все повече се откъсват от фундаменталните показатели.“, допълва той.

Мъск отхвърли потенциалното въздействие на отмяната от Тръмп на федералните данъчни облекчения за електромобили в размер на 7500 долара, като заяви, че

скоро целият транспорт ще е автономен и електрически, включително самолетите - това не може да бъде спирано повече от появата на двигателя с вътрешно горене, който замени парата и конете.

Главният финансов директор на компанията Вайбхав Танеджа обаче заяви, че рентабилността на Tesla може да понесе шети, ако новата администрация в Белия дом въведе предвижданите от Тръмп мита, допълва CNBC.

„През годините се опитахме да локализираме веригата си за доставки на всеки пазар, но все още сме зависими от части от цял свят за всички наши дейности“, обясни Танеджа и допълни, че „налагането на мита“ ще „окаже въздействие върху нашия бизнес и рентабилност“.

В унисон с другите големи технологични компании, Tesla разкри рязко увеличение на разходите за AI през тримесечието.

Капиталовите разходи нарастват с 21% до 2,8 млрд. долара, тъй като в нейната „Гигафабрика“ в Тексас тя изгради тренировъчен клъстер от 50 000 свързани чипа H100 на Nvidia - Cortex, които са в основата на автономната ѝ технология за „пълно самоуправление“.

Подобряването на ефективността на самоуправлението и получаването на регулаторно одобрение на федерално и щатско ниво е от ключово значение за Tesla, за да пусне на пазара своя Robotaxi, за който твърди, че е „планиран за серийно производство от 2026 г.“.

Мъск обсъди и темата за ожесточената конкуренция сред технологичните компании, като заяви, че анализът на милиарди часове видео, заснето от нейните автомобили, ѝ е дал предимство пред съперници като Google и OpenAI.

Няма компания в света, която да е толкова добра в реалния свят на изкуствения интелект, колкото Tesla. Дори не знам кой е на второ място... Ще ми трябва много голям телескоп, за да ги видя, толкова са назад.

По-рано този месец Tesla съобщи, че доставките са се увеличили с 2,3% през четвъртото тримесечие до 495 570 автомобила в световен мащаб. Въпреки че компанията запазва преднината си пред китайската BYD, данните не отговориха на прогнозите и на годишна база и отбелязаха спад през 2024 г. за първи път от 2011 г.

Коригираната нетна печалба за четвъртото тримесечие е нараснала с 3% до 2,5 млрд. долара, което не отговаря на очакванията за 2,6 млрд. долара. Приходите са нараснали с 2% до 25,7 млрд. долара, което не отговаря на средната оценка на анализаторите за 27,2 млрд. долара.

Оперативният марж на Tesla спада до 6,2% от 8,2%, за което компанията обвини по-ниските средни продажни цени на основните автомобили Model S, X и Y поради големи отстъпки и „увеличение на оперативните разходи, предизвикано от проектите за изкуствен интелект и други проекти за научноизследователска и развойна дейност“.

Въпреки медийния шум около новите роботизирани продукти, Tesla реализира около четири пети от приходите си от продажба на автомобили. Тя получи тласък от продажбите на регулаторни кредити на конкуренти, които произвеждат по-замърсяващи автомобили, като с това сумата скочи с 60% на годишна база до 692 млн. долара.

Разочароващите продажби на електромобили бяха компенсирани от бързо развиващото се подразделение за производство на енергия и съхранение на батерии, което увеличава приходите си над два пъти до 3,1 млрд. долара през тримесечиет, допълва Financial Times.