В края на 2024 г. пазарната оценка на Tesla се отправи доста на север от 1 трилион долара, но поддържането ѝ може да бъде по-трудно през 2025 г.

Някои от въпросителните за следващата година: Как ще се развие нахлуването на главния изпълнителен директор Илон Мъск в политиката? И колко бързо и безпроблемно ще излязат на пазара новите проекти на Tesla, включително по-евтин EV модел и редизайн на превозни средства?

Добавете към това въпроси относно запазването на инерцията в Китай на фона на силната конкуренция на този ключов пазар.

Ту Ле, управляващ директор в Sino Auto Insights, казва пред MarketWatch, че в САЩ Tesla е „толкова поляризираща“ в момента, че електрическите автомобили на компанията автоматично отпадат от картината за някои купувачи.

Междувременно актуалните новини около Tesla са свързани с експлозията на електрически пикап на компанията пред хотел на избрания за президент на САЩ Доналд Тръмп в Лас Вегас. Един човек загина, а още седем бяха ранени.

Експлозията се случва на фона на смъртоносната атака в Ню Орлиънс, чийто извършител се смята за вдъхновен от „Ислямска държава“, както съобщи все още действащият президент Джо Байдън.

По-късно стана ясно, че американските власти разследват дали атаката в Ню Орлиънс и експлозията на електрически пикап Tesla пред хотела на Тръмп в Лас Вегас са свързани. „Засега няма нищо, което да ви съобщим по този въпрос“, каза обаче Байдън.

Край на стимулите за EV?

Извън трагичните новини от днес, насрещните ветрове за Tesla включват възможната комбинация от по-силен долар, по-високо вътрешно производство на петрол и по-ниски цени на петрола, плюс вероятното постепенно премахване на данъчните стимули за покупка на електромобил в САЩ.

Преходният екип на новоизбрания президент Доналд Тръмп обмисля прекратяване на данъчните облекчения и макар и да няма конкретна информация по темата, повечето анализатори на Уолстрийт смятат, че стимулите са на изчерпване. Остава да се види дали наистина ще бъдат намалени - и ако да, с колко и кога.

Краят на стимулите за EV би бил „разрушителен за търсенето в краткосрочен план“, посочват анализатори от Morgan Stanley. За Tesla обаче дългосрочните последици „са по-неутрални или дори относително положителни“, казват те.

„Дори самият Илон Мъск беше категорично против потребителските данъчни кредити, тъй като вярва, че те подкрепят по-малко конкурентни предложения и намаляват естествения пазарен дял на Tesla“, коментират анализаторите на Morgan Stanley. „В крайна сметка постигането на евтин продукт чрез технология, дизайн и мащаб прави схемите за стимулиране, финансирани от данъкоплатците, по-малко подходящи с течение на времето.“

За Шей Натараджан, партньор в Mobility Impact Partners, един от начините да се погледне на проблема е като се преразгледа подобен ход в Китай преди няколко години и как той се отрази на пазара в тази страна.

Китай прекрати или намали стимулите за електромобили през 2022 г. и продажбите им спаднаха значително, казва експертът. Производителите на автомобили намалиха цените, надявайки се да привлекат потребителите обратно.

Това обаче нямаше желания ефект, поне не веднага. Хората решиха да изчакат, надявайки се цените да паднат още повече. Това в крайна сметка се случи, като се очаква продажбите в Китай да се възстановят през 2024 г., макар и вероятно да не достигнат нивото, на което бяха преди, коментира още Натараджан пред MarketWatch.

„Потребителите не обичат несигурността и винаги има момент на изчакване“, което може да е част от картината през 2025 г. в САЩ, казва експертът.

Предупреждението е, че продажбите на електромобили в САЩ може да не следват същия модел като тези в Китай, тъй като китайските производители са по-фокусирани върху пазарния си дял и по-малко върху маржовете.

Във всеки случай, независимо дали стимулите останат или изчезнат, това добавя несигурност на пазара, „която рядко е нещо добро за потребителите“, казва Натараджан.

Променят ли играта AV?

Tesla има асо в ръкава си, което със сигурност помогна на ралито на акциите ѝ в края на годината. Компанията представи своето автономно Cybertaxi през октомври и колкото и Уолстрийт да критикува събитието поради липсата на конкретика и разхлабената времева линия, това отправи акциите на Tesla до нов рекорд по-рано тази година.

„Tesla има нещо, което много компании за електромобили нямат: донякъде легитимен път към автономност“, коментира Шей Натараджан от Mobility Impact Partners.

Акциите на Tesla може и да растат благодарение на обещанието за автономни превозни средства, но не всички са склонни да вярват, че това ще продължи да дава предимство на компанията.

Прогнозата на Ту Ле, управляващ директор в Sino Auto Insights е, че „продажбите на Tesla ще останат без промяна тази година, и то ако компанията има късмет. Малко вероятно продажбите да нараснат с толкова, колкото прогнозира Мъск, добавя той.

Мъск говори за ръст на продажбите на автомобили през 2025 г. между 20% и 30%. Tesla е продала 1,8 милиона автомобила през 2023 г., а числата за последното тримесечие на 2024 г. и цялата година все още не са известни. Tesla не определя дата, но числата обикновено се появяват малко след края на тримесечието.

Все пак Уолстрийт вярва, че Full Self Driving - усъвършенстваните системи за подпомагане на водачите на Tesla в градското шофиране - ще „променят играта“. Не е ясно обаче дали системите ще бъдат повсеместно приложени в Китай, където има „голяма конкуренция“ от други производители на автомобили и компании за автономност, както и дали само американският пазар би бил достатъчен, за да оправдае надеждите около акциите на Tesla.

Дори евентуално по-евтин EV модел от Tesla ще се сблъска със значителна конкуренция, независимо от силния бранд на компанията. Планираното обновяване на Model Y може да не е достатъчно и ценовите войни едва ли ще приключат през 2025 г., прогнозира Ту Ле от Sino Auto Insights

Анализатори от Deutsche Bank посочиха в скорошна бележка, че Китай е „може би най-значимият“ пазар за Tesla, но и „най-голямата несигурност“. Мъск е популярен в тази страна и Tesla е единственият чуждестранен автомобилен производител, който има значение на пазара на EV там, но остава да се види дали само влиянието на Мъск би било достатъчно за „печелившо помирение“ между двете икономики.