Tesla публикува доклада си за производството и доставките на електромобили за четвъртото тримесечие на 2024 г. Компанията е доставила общо 495 570 броя и е произвела 459 445 за периода.

За цялата 2024 година общите доставки достигат 1 789 226, а производството на 1 773 443 електромобила, предава CNBC.

Резултатите за тримесечието затвърждават първия годишен спад в броя на доставките за Tesla, като за цялата година са намалели от 1,81 млн. през 2023 г.

Анализаторите очакваха Tesla да отчете доставки през тримесечието в размер на 504 770, включително 474 000 Model 3 и Model Y, според консенсусните оценки, събрани от StreetAccount.

Акциите на компанията се понижиха с повече от 4% в предварителната търговия в четвъртък.

Отчетът за четвъртото тримесечие идва след огромното рали в края на годината на акциите на Tesla, които завършиха 2024 г. с ръст от 63%. В средата на декември акциите достигнаха рекорд, засенчвайки предишния си исторически връх от 2021 г.

Това идва като голям обрат спрямо първото тримесечие, когато акциите се сринаха с 29%, което беше най-лошият период от 2022 г. насам, тъй като компанията се бореше с намаляващите продажби въпреки отстъпките на цените и стимулите за купувачите.

По време на разговора за приходите на компанията за първото тримесечие през април главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви, че макар да очаква „по-високи продажби през тази година, отколкото през миналата“, темпът на растеж ще се забави от 38% през 2023 г.

Най-голямата новина за Tesla през втората половина на годината беше ролята на Мъск в предизборната кампания на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп. Мъск, най-богатият човек в света, е налял около 277 млн. долара, за да популяризира Тръмп и други републикански кандидати, и прекара седмици на път, агитирайки в колебаещите се щати.

Мъск, който управлява също SpaceX и xAI и е собственик на социалната мрежа X, е избран за съпредседател на консултативна група към администрацията на Тръмп, която ще има за цел да съкрати федералните разходи, персонал и регулации.

Сам Фиорани, вицепрезидент на изследователската група Auto Forecast Solutions, казва пред CNBC, че навлизането на Мъск в политиката може да е „отклонило фокуса му от основните му дейности“. Според него обаче степента, в която инвеститорите или купувачите на електромобили се интересуват от това, няма да бъде отразена в цифрите на Tesla преди първото тримесечие.

Доскоро Tesla беше един от малкото производители на електромобили. Сега компанията се сблъсква с конкуренцията на американски компании, включително General Motors, Ford и Rivian, както и BYD в Китай, Hyundai в Корея и европейските гиганти BMW и Volkswagen.

Патрик Джордж, главен редактор на InsideEVs, казва пред CNBC, че според него Tesla все още прави много неща по-добре от всеки друг производител, особено що се отнася до мрежата за зареждане.

Tesla е инвестирала в инициатива за хуманоидни роботи и разработване на чипове и планира да произведе специално роботакси, започвайки услуга за превоз на пътници без шофьори преди 2027 г.

Въпреки че Мъск и акционерите може да не искат да разглеждат Tesla само като автомобилна компания, по-голямата част от печалбите все пак се получават от продажбите на превозни средства.

С оглед на това, че конкурентите завземат все по-голям пазарен дял в Европа, Tesla отчита рязък спад в продажбите в региона през четвъртото тримесечие. От януари до края на ноември Tesla е продала 283 000 автомобила в Европа, което е приблизително 14% спад спрямо същия период година по-рано, според регистрационните данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители, или ACEA. Регистрациите в Европа са намалели до 18 786 през ноември от около 31 810 година по-рано.

Бизнесът на компанията в Китай също е подложен на натиск през четвъртото тримесечие. BYD и други местни марки, включително Chery, Li Auto, Jetour, LeapMotor и Aito, нарастват значително по-бързо от Tesla. BYD също така изгражда заводи извън Китай и изнася огромни количества.

В Северна Америка Tesla остава доминираща. През четвъртото тримесечие компанията предложи редица стимули и намаления на цените, дори на най-популярния си SUV Model Y, за да стимулира продажбите. Въпреки това Tesla се сблъска с натрупване на запаси.

Поглеждайки към 2025 г. Мъск заяви по време на разговора за приходите през октомври, че Tesla ще предлага по-евтини и автономни автомобили през 2025 г., което би трябвало да доведе до „20-30% ръст“ през 2024 г.