Бумът на електрическите автомобили в Китай е свързан все повече с хибридите
Над половината от 4,3 автомобила, които пазарният лидер BYD е продал през 2024 г., са били с хибридно задвижване. Това е обрат от 2023 г.
Хибридните превозни средства се оказват по-популярни от тези само на батерии в Китай, въпреки че потребителите се отклоняват от ДВГ автомобили, показват данните за цялата година.
BYD безспорно е лидерът на пазара, обявявайки, че е продал около 4,3 милиона пътнически автомобила през 2024 г. Близо 2,5 милиона от тях са с хибридно задвижване, което е обрат от 2023 г., когато BYD продаде малко по-малко хибридни автомобили, отколкото превозни средства само с батерии.
Очаква се Tesla, която произвежда автомобили само с батерии, да е продала повече от 600 000 автомобила в Китай за втора поредна година, според анализ на CNBC на данни от Китайската асоциация за леки автомобили. Очаква се компанията на Илон Мъск да публикува цифри за 2024 г. в сутрешните часове на САЩ в четвъртък.
„Все още виждаме растеж на китайския пазар по отношение на електрически батерии, но го виждаме като ограничен“, коментира пред CNBC Джо Маккейб, президент и главен изпълнителен директор на AutoForecast Solutions. Той прогнозира, че до 2031 г. все още ще има търсене на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, включително на автомобили с хибридно задвижване.
Близо зад Tesla е Li Auto, с рекордните 500 508 доставки на превозни средства миналата година. По-голямата част от автомобилите на компанията се доставят с резервоар за гориво за удължаване на пробега на батерията.
Leapmotor, китайският партньор на Stellantis, който продава както EV, така и автомобили с хибридно задвижване, заяви, че е доставил близо 300 000 коли през 2024 г. и има за цел да достави 500 000 през следващата година.
Китайските стартиращи компании за електрически автомобили, които досега са продавали само превозни средства, захранвани с батерии, се класират по-ниско в доставките за цялата година. Zeekr ima продадени 222 123 автомобила с батерии, Nio - 221 970, a Xpeng - 190 068.
Окончателните резултати на Nio и Xpeng за годината включват данни за по-евтините марки на компаниите, чиито доставки започнаха през втората половина на 2024 г.
През ноември Xpeng разкри своя собствена хибридна система за удължаване на обхвата, а през август Zeekr обяви плановете си да пусне първата си хибридна кола през 2025 г.
Марките електрически автомобили бяха изправени пред по-силна конкуренция през изминалата година, като компанията за смартфони Xiaomi пусна своя електрически седан SU7 през март. До края на декември Xiaomi заяви, че вече е доставила повече от 135 000 от автомобилите и има поставена цел да достави 300 000 през 2025 г.
Zeekr си постави цел от 320 000 доставки за 2025 г., след като леко се размина с отчетената цел от 230 000 коли през 2024 г.
Стремежът на Китай да разработи свои собствени е-автомобили достигна повратна точка през юли, като делът на продадените нови електрически превозни средства възлиза на повече от половината от всички продадени коли през този месец, според асоциацията на пътническите автомобили. Новите електрически превозни средства включват автомобили само с батерии и хибриди.
Тенденцията се запазва и през ноември, когато процентът на проникване е 52,3%, според данни на асоциацията. През юли 2023 г. това ниво беше 36%.
Когато разглеждаме растежа на пазара, важно е да запомним, че Китай все още предлага на местните жители много стимули да купуват нови енергийни превозни средства, казва Джо Маккейб от AutoForecast Solutions. Той добавя, че натискът на пазара е част от усилията на Китай да изгради местни играчи, вместо да разчита на чужди марки.
Градове като Пекин улесняват жителите си да получат регистрационни табели за нови EV, вместо за автомобили, задвижвани с гориво. Част от усилията на Китай да увеличи потреблението през последните месеци се фокусира върху субсидиране на покупките на нови е-автомобили.
Хибридите стимулират продажбите на лекотоварни превозни средства и в САЩ през второто тримесечие, довеждайки комбинираното навлизане на хибридни и електрически автомобили до 18,7%, според данни на Wards Intelligence, публикувани от Администрацията за енергийна информация на САЩ.