Не само либералите и държавните служители са ядосани на Илон Мъск.

Спадът в акциите на Tesla разочарова и огромна част от инвеститорите на Уолстрийт, пише в анализ CNN.

Акциите автомобилния гигант се покачиха с 91% след деня на изборите за президент, достигайки връх точно преди Коледа, тъй като инвеститорите очакваха, че Мъск и неговата компания ще бъдат големите печеливши в резултат на втория мандат на Доналд Тръмп. Мъск беше неговият финансов поддръжник по време на кампанията, а след това се превърна в най-високопоставения член на администрацията.

В ролята си на ръководител на Департамента за правителствена ефективност (или DOGE) той се опитва да наложи дълбоки съкращения на разходите, които преди това са били одобрени от Конгреса, като съкрати хиляди федерални служители.

Но акциите на Tesla се сринаха с 5,6% при търговията в четвъртък и са паднали с 45% от декемврийския си връх, като са загубили 96% от този скок след изборите. Само откакто Тръмп встъпи в длъжност и Мъск започна да упражнява властта, те са загубили 38% от общата си стойност.

Спадът вероятно отразява опасенията, че Мъск е много по-видима - и поляризираща фигура в администрацията на Тръмп, отколкото се очакваше да бъде непосредствено след изборите.

Много инвеститори вероятно са смятали, че Мъск ще е по-традиционен съветник „зад кулисите“, който не е задължително да играе активна роля в провеждането на противоречиви политики. Мъск имаше достатъчно други бизнес интереси, управлявайки компании, от Tesla до SpaceX, от Neuralink до X, които да го занимават.

Но спадът в Tesla е знак и за насрещните ветрове, пред които е изправена компанията, в допълнение към засилената конкуренция от други автопроизводители, особено в Китай, които постигнаха значителни успехи на родния си пазар, а също и в Европа.

Независимо обаче дали причината за спада е един или множество проблеми, слабите продажби на Tesla повличат надолу и цената на акциите. И не е ясно какво, ако изобщо нещо, може да ги повиши занапред.

Срив в глобалните продажби

Докато продажбите на електромобили в Европа са се увеличили с 34% през януари, продажбите на Tesla са спаднали с 50%.

Според Reuters те са спаднали с 29% в Китай - вторият по големина пазар на компанията след САЩ - през първите два месеца на годината. В САЩ са претърпели 16% спад между декември и януари, според Cox Automotive.

Трудно е обаче спадовете да бъдат директно приписани на една или друга причина, тъй като този период е типичен за компанията, която обикновено влага всички усилия за продажби в края на годината, за да постигне целта си за целогодишни финансови резултати, последван от спад през януари. Продажбите през януари 2024 г. например са намалели с 24% спрямо продажбите през декември 2023 г.

„Продажбите в световен мащаб се сриват“, коментира Гордън Джонсън, анализатор, критичен към Tesla и нейните акции.

„Спадът в Китай е свързан с конкуренцията, но в западните страни хората са ядосани на Мъск. Дали това води до спад на продажбите или е конкуренция, няма значение. Той може да направи малко, за да го обърне. Мисля, че това може да е годината, в която акциите на Tesla окончателно да се сринат“.

Дори някои бичи настроени инвеститори вече смятат, че Мъск ще се размине с целта, когато става въпрос за растежа на Tesla тази година.

„Мисля, че инвеститорите достигат до нови очаквания как ще изглеждат доставките за годината“, коментира Джийн Мънстър, управляващ партньор в Deepwater Asset Management.

„Преди три-четири месеца Мъск прогнозира 20-30% ръст на доставките през 2025 г. А след това, преди месец, не спомена предишната цел, при което анализатори и инвеститори правилно предположиха, че това означава, че тази цел вече не е на дневен ред.“

Поляризираща фигура

Въпросът е доколко спадът е реакция на политическия профил на Мъск.

„По време на изборите не беше ясно колко видим ще бъде Мъск в администрацията на Тръмп“, допълва Мънстър, който все още се смята за „бик“ на Tesla. „Някои вярваха, че цялото нещо с DOGE няма да стартира. В този момент инвеститорите в Tesla виждат в Мъск по-голям авторитет, отколкото в Тръмп. От това произтичат известни щети за марката“.

В събота имаше протести пред магазините на Tesla в цялата страна, както и съобщения за вандализирани обекти. Един човек беше арестуван в Лоувланд, Колорадо, и срещу него са повдигнати федерални обвинения след предишни актове на вандализъм срещу магазин на Tesla и притежание на „запалителни устройства“.

Може би най-големият знак за промяна в желанието на клиентите да притежават Telsa идва от S&P Global Mobility, която разполага с данни за продажбите по щати. Тя разделя данните на „сини щати“, т.е. които са гласували за кандидата на демократите на последните четири избори, и „червени щати“, където републиканците са спечелили четири поредни избори. И във всяка група щати разглежда процента на лоялност, т.е. процента на домакинствата, които са купили повече от една Tesla.

В сините щати процентът на повторните купувачи на Tesla е намалял от 72% през последното тримесечие на 2023 г. до 65% през последното тримесечие на 2024 г. В същото време повторните купувачи на Tesla в червените щати се повишава съвсем леко от 47,6% в края на 2023 г. до 48,2% през последните три месеца на миналата година.

Спадът в процента на лоялност на собствениците на Tesla в сините щати води до това, че Tesla губи около 1% от пазарния дял в тези щати, които включват някои от най-големите автомобилни пазари, като Калифорния.

Проучване от миналия месец на Morning Consult показва, че близо 32% от купувачите в САЩ „не биха обмислили“ покупката на Tesla. Това е повече в сравнение с 27% в проучването на Morning Consult преди година и само 17%, когато тя зададе въпроса през февруари 2021 г.

За сравнение, само 16% от потенциалните купувачи са били почти сигурни или много склонни да разгледат Tesla преди да я купят в последното проучване - цифра, която не се е променила много през последните четири години.

Нови проблеми за Мъск

Освен либералите, които сега може да избягват да купуват Tesla в отговор на политиката на Мъск, Мънстър има опасения, че той се разсейва от управлението на Tesla - компанията, на която се основава по-голямата част от състоянието му.

„Мъск наистина пренаписа книгата по отношение на способността на лидерите да правят различни неща“, казва Мънстър, имайки предвид работата на Мъск не само като главен изпълнителен директор на Tesla, но и на SpaceX, основен собственик на платформата за социални медии X, както и основател на компанията за изкуствен интелект xAI и Neuralink, която има имплантира чипове в мозъка на хората.

„Мисля, че има естествени ограничения за това, което той може да направи. Той има много работа.“, допълва обаче инвеститорът.

Все още доволни от съюза с Тръмп

Въпреки всички негативни тенденции и спадове, биковете на Tesla твърдят, че все още има аргументи как връзките на Мъск с администрацията на Тръмп биха могли да бъдат от полза за автомобилния производител, като например по-лесното одобрение на плановете за самоуправляващи се автомобили.

Въпреки че много модели на Tesla вече имат функция „пълно самоуправление“, която може да се справи с някои маневри при шофиране, от водачите се изисква да са зад волана, готови да поемат контрола над автомобила. И все още има произшествия, които предизвикват разследвания от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата.

Но Мъск обеща, че до юни ще разполага с автомобили, готови да предоставят автономни операции без шофьори, които да превозват пътници в Остин, Тексас, родната база на Tesla, въпреки че Uber и Waymo на Alphabet вече изпревариха с услуга без шофьори в този град.

Милиардерът очаква тази услуга да се разпространи бързо и до следващата година по пътищата да се движи Cybercab без волан, педали за спирачка или газ.

Тези обещания все още вълнуват биковете в Tesla, независимо от настоящите проблеми с продажбите. Те смятат, че спадат в цената на акциите е възможност за покупка за тези, които вярват в светлото бъдеще.

„Истинското отключване на стойността на Tesla е свързано с автономността“, казва Мънстър. „Тръмп обича Мъск и Мъск ще получи някои от нещата, които иска, а голямото нещо е възможността да докаже безопасността на автономните Tesla. Мисля, че това ще се случи.“