В четвъртък главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск представи своята визия за „забавно, вълнуващо бъдеще“, „ера на изобилието“, изпълнена със самоуправляващи се автомобили без волан, паркинги, превърнати в паркове, и роботи, които ще се разхождат сред хората. Представяйки дългоочакваното роботакси на Tesla с две вдигащи се нагоре врати и без волан и педали, той отново обеща, че този високотехнологичен свят ще бъде факт до няколко години.

Всичко това се случи по време на бляскаво събитие в Калифорния, до сцената на което Мъск стигна именно със Cybercab. По думите му роботаксито ще влезе в производство през 2026 г. и ще бъде на цена под 30 000 долара, а операциите с него ще струват 20 цента на миля (1,6 км). По време на събитието беше представен и Robovan - превозно средство без шофьор, предназначено за по-големи групи хора или товари.

И двата проекта са издържани в метална, лъскава научно-фантастична естетика, като Мъск дори се позова на класическия научнофантастичен филм „Блейд Рънър“, акцентирайки, че иска неговата версия за следващите години да бъде „по-весела от този мрачен филм”.

Но той е известен с това, че обещава краткосрочни цели, чието постигане отнема години или повече. Преди пет години Мъск прогнозира, че флотилията му от роботизирани коли ще се появи само след 12 месеца. По време на презентацията си в студиото на Warner Bros. дори самият той призна: „Склонен съм да бъда малко оптимист по отношение на сроковете“.

Събитието, което беше предавано на живо за милиони зрители в неговата платформа за социални медии X, започна с 53 минути закъснение. Но това изглежда нямаше голямо значение за присъстващите, които чакаха за възможността да се качат на 50-те самоуправляващи се автомобила, които обикаляха из площадката на студиото. Те продължиха да аплодират Мъск през цялото време на сравнително кратката му 20-минутна презентация.

„Автономното бъдеще е тук“, обърна се към присъстващите той. „Тази вечер тук имаме 50 напълно автономни автомобила. Всички без шофьори.“

Tesla отдавна предлага като опция за своите автомобили това, което нарича система за пълно самоуправление или FSD, чиято цена в момента е 8000 долара. Но въпреки наименованието си, тя изисква водачите да продължат да седят на шофьорското място, готови да поемат управлението във всеки един момент.

Мъск обаче акцентира, че моделите на Tesla с FSD ще могат да се управляват навсякъде, където щатските регулаторни органи позволят това да се случва без човешка намеса, до следващата година. Първите кандидати според него са Калифорния и Тексас.

По отношение на Cybercab пък той посочи:

„Това ще бъде като да седиш в удобен малък салон. Да, ще бъде страхотно.“

По думите му, за разлика от другите електрически превозни средства, автономните модели на Tesla няма да се зарежда чрез щепсел, а чрез преминаване през зарядна плоча. Освен това те разчитат единствено на изкуствен интелект и камери и не се нуждаят от друг хардуер като този, който използват конкурентите.

Мъск настоява, че данните на компанията показват, че моделите с FSD вече са по-безопасни от автомобилите, управлявани от хора. Но други, които са тествали тази функция, поставят под въпрос дали това е вярно. Една от независимите служби за тестване, AMCI Testing, например е установила, че шофьорите трябва да поемат контрол средно на всеки 20 км.

Прекалено оптимистичен

Със сигурност това не е първият път, в който Мъск поставя амбициозни срокове за плановете си за самоуправляващи се автомобили. В разговор с инвеститорите през юли той заяви, че очаква „автономно шофиране вероятно до края на тази година“, като добави: „Ще бъда шокиран, ако не успеем да го направим най-късно през следващата“.

„Мисля, че до края на тази година ще бъдем по-добри от хората“, каза той тогава, преди да добави „В миналото съм грешал. Може да сгреша и този път.“

Но дори някои анализатори, които вярват, че Tesla в крайна сметка ще измисли технологията, необходима за това автомобилите без шофьори да превозват пътници, смятат, че това постижение е поне няколко години напред в бъдещето.

„Виждаме изключвания на системата за самоуправление при 3% от изминатите километри“, казва пред CNN Джийн Мънстър, управляващ партньор в Deepwater Asset Management, за броя на случаите, в които човекът шофьор трябва да поеме контрола. „Макар че 97% от времето звучи близко до крайната цел, това не е така. Тази стойност трябва да е доста над 99%. А да се премине от 95 или 97% към 99% е наистина трудно. И тогава възниква въпросът колко деветки ще искат да видят регулаторните органи. 99,9% или 99,999%? Мисля, че ще са необходими поне две години, за да се създаде правилната технология, и още две-три, за да получи Tesla необходимото регулаторно одобрение.“