Blue Origin навлиза в орбитата на SpaceX с успешен полет, който пренарежда пазара на космическата индустрия
Успешното кацане на New Glenn разклаща дългогодишната доминация на SpaceX и дава на Blue Origin реален шанс в битката за следващото десетилетие от мисии към Марс и Луната
&format=webp)
Blue Origin достигна своя момент на зрялост – в реалния вакуум на орбитата. След години забавяния и редица пропуснати срокове, компанията на Джеф Безос успя да направи това, което доскоро изглеждаше твърде далеч в бъдещето: да изстреля 98-метровия New Glenn, да върне успешно бустера на баржа в Атлантическия океан и да постави два апарата на NASA по мисията Escapade на път към Марс.
Financial Times определя този момент като ключов пробив за Blue Origin.
Изданието подчертава, че това е първото успешно кацане на бустера на New Glenn – основен етап в амбициите на Безос да конкурира SpaceX на пазара за космически услуги.
Полетът е едва вторият за ракетата, като първата ѝ мисия по-рано тази година не успя да върне бустера на платформата в океана.
Според The Guardian, самото изстрелване е било почти филмово: New Glenn излита от Кейп Канаверал след дни на лошо време и силни слънчеви бури, като носи двата идентични апарата на NASA.
Малко след отделянето си, бустерът се приземява изправен върху баржа на около 600 километра от брега – за пръв път в историята на Blue Origin. Това обяснява и ентусиазираните възгласи от контролната зала: „Следващата стъпка е Луната!“.
Мисията Escapade, управлявана от UC Berkeley, е сравнително нискобюджетна според The Guardian, но научно амбициозна. Двата апарата ще изучават взаимодействието между горната атмосфера на Марс, магнитното поле и слънчевия вятър – ключови данни за разбирането как планетата е загубила част от атмосферата си.
От бизнес перспектива FT акцентира върху контекста: New Glenn стартира значително по-късно от планираното и Blue Origin изостава сериозно от SpaceX, която вече е извършила над 500 успешни кацания на бустери. Новият главен изпълнителен директор Дейв Лимп се опитва да промени културата в компанията, като стимулира по-бързи решения и поемане на повече риск – необходима стъпка, за да навакса натрупаното закъснение.
FT отбелязва още, че Blue Origin има многомилиардни договори с Amazon и правителствени агенции, но тези ангажименти са обвързани с условието New Glenn да започне с редовните полети. Това остава най-голямото предизвикателство.
The Guardian добавя и друг важен детайл: NASA отново е отворила конкурса за първото пилотирано кацане по програмата Artemis, след като прогресът на Starship на SpaceX се забави.
Това е нетипична възможност за Blue Origin, която се стреми да реализира своя лунен модул Blue Moon на предстояща демонстрационна мисия, също предвидена за New Glenn.
И FT, и Guardian са категорични, че успехът на New Glenn е значим, но и че той не променя моментално баланса на силите.
SpaceX продължава да държи убедителна преднина. Но Blue Origin вече разполага с нещо, което доскоро липсваше: работеща тежкотоварна ракета, успешно кацане и реален, сложен товар, доставен по план.
Това не е победа. Но е началото на нов етап – и първият убедителен аргумент, че Blue Origin може да бъде не само конкурент… а и contender.


)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)