Решителността на американския президент Доналд Тръмп да не допуска китайски електромобили в САЩ не спира плановете за разширяване на BYD, като гигантът обяви, че въвежда премиум бранда си Denza в Европа.

Denza се намира между основната марка на BYD и луксозната ѝ серия от висок клас Yangwang и има за цел да се впише в пазара на премиум електромобилитe. Клиентите на Audi, BMW и Mercedes изглеждат вероятни мишени, пише WIRED.

Пускането на Denza на пазара в ЕС може би не би могло да дойде в по-подходящ момент за BYD. Куи Доншу, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили, казва пред Reuters, че се очаква мащабните мита на Тръмп да окажат голямо косвено въздействие върху експортните продажби - особено в страните от Югоизточна Азия, които са засегнати от някои от най-сериозните налози на САЩ.

Чрез въвеждането на друга марка в Европа BYD не само ще продължи похода си към световна доминация в автомобилния сектор, но и потенциално ще може да компенсира загубите от износа за Югоизточна Азия.

В края на март BYD отчете рекордни годишни приходи от 107 млрд. долара за 2024 г. За разлика от тях, приходите на Tesla за годината са 97,7 млрд. долара, а доставките ѝ за първи път през миналата година са намалели с 1,1%.

Освен това по-голямата част от доставките на BYD през миналата година са били за местни клиенти, а едва 10% са били изнесени в чужбина.

Затова не е изненадващо, че инвеститорите и анализаторите са оптимистично настроени към потенциала за растеж на BYD - а пускането на Denza в Европа е само последната илюстрация на това.

Първоначално Denza на BYD стартира в Европа с гама от два модела - водещ е Z9GT, а по-късно ще се появи MPV D9. Планът, както твърди Denza, е в крайна сметка да се пусне гама от автомобили във всички категории, което да отразява това, което вече е направено в Китай.

Denza първоначално е основана през 2010 г. като съвместно предприятие между BYD и Mercedes-Benz, като пуска първия си автомобил на китайския пазар през 2014 г. Сега тя е изцяло собственост на BYD и през 2021 г. преминава през значително ребрандиране, като Волфганг Егер - който преди това е ръководил дизайнерски екипи в Audi и Lamborghini - се присъединява към ръководството като главен дизайнер.

Z9GT е избран от BYD за Denza, който ще бъде пуснат на пазара, защото очевидно представлява „най-доброто от технологиите на BYD и най-доброто от дизайна на BYD“, казва Ли.

В основата му е собствената платформа e3 на Denza, която носи редица водещи характеристики. Със сигурност една от най-забележителните е независимото управление на задните колела с два мотора, което позволява на дясното и лявото колело да се управляват независимо от предната ос и едно от друго.

Освен че това позволява на водачите да влизат и излизат от тесни пространства, то също така кара модела да се „движи встрани“ - като автомобилът сякаш се плъзга в странично движение - до най-добрия в индустрията ъгъл.

Всички тези изключително полезни странични трикове се контролират от архитектурата Vehicle Motion Control на Z9GT, която може да поеме управлението на спирачките, окачването и кормилното управление - дори в случай на спукване на гума при висока скорост, когато може да регулира въртящия момент на незасегнатите гуми, преразпределяйки мощността при скорости над 180 км/ч.

Платформата e3 позволява на Z9GT да използва структурата Cell-to-Body, при която батерията Blade е интегрирана в архитектурата на автомобила, както се вижда при BYD Seal.

Освен че укрепва шасито, това гарантира напълно плосък под и спомага за създаването на допълнително 15-милиметрово вертикално пространство в купето, за да има възможно най-много място вътре.

Говорейки за интериора, очаквайте подобаващо премиум кожени седалки и дървени акценти по таблото, със 128-цветно осветление за настройване на атмосферата в купето по ваш вкус, пише WIRED.

Предните седалки ще получат електрическо регулиране в 12 посоки и 10-точков масаж и отопление, заедно с предполагаемото първо в света изпълнение на активни странични опори, които споделят въздушните си резервоари с въздушното окачване на автомобила за допълнителна опора по време на завой.

Denza Z9GT

Голяма 17,3-инчова централна информационно-развлекателна система плува в предната част на предния капак и към нея се присъединяват два ултрашироки 13,2-инчови екрана.

Допълнителните функции включват хладилно отделение до - 6 градуса по Целзий и панорамен стъклен покрив, както и аудиосистема с 20 високоговорителя от Devialet.

Z9GT ще предлага избор на задвижване при пускането си на пазара - чисто електрическо - стартира първо през ноември - или хибридно Super DM, което ще се предлага с 2-литров бензинов двигател с турбокомпресор и ще последва през февруари 2026 г.

Denza твърди, че чисто електрическата версия ще предлага ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,4 секунди, а хибридната обещава същото за 3,6 секунди.

Разбира се, цената ще бъде огромен фактор за това колко успешна ще бъде амбицията на Denza спрямо утвърдената и по-известна конкуренция.

Засега Denza и BYD не съобщават нищо за цените, така че очакваме да научим повече, когато наближи премиерата на Z9GT по-късно тази година.