Съобщението на президента на САЩ Доналд Тръмп за 90-дневна пауза за повечето нови мита, заедно с други положителни сигнали за фондовите пазари, доведе до седмичен ръст на американските борсови индекси.

Рязката промяна в политиката и последвалото пазарно рали предизвикаха вниманието на демократите, които изразиха опасения, че съюзниците на Тръмп, които предварително са знаели за тарифната пауза, може да са участвали в опортюнистична търговия, за да се възползват от реакцията на пазара.

Шестима сенатори от Демократическата партия, сред които лидерът Чък Шумър от Ню Йорк и председателят на Банковата комисия Елизабет Уорън от Масачузетс, изпратиха в петък писмо до председателя на Комисията по ценните книжа и фондовите борси с искане за разследване на случая.

Те посочват публикация в Truth Social, която президентът направи няколко часа преди отмяната на митата, призовавайки последователите си да купуват акции. Според MarketWatch Демократите твърдят, че тя показва склонност на Тръмп да подсказва на вътрешни лица за плановете си.

„Не е ясно кои длъжностни лица и филиали на президента Тръмп са били предварително запознати с плановете му за отлагане на митата, но вътрешни лица може да са знаели, че той ще обяви пауза на митата и че пазарът ще се подобри“, пишат демократите до председателя на Комисията по ценните книжа и фондовите борси Пол Аткинс в понеделник.

Белият дом отвърна на тези обвинения.

„Отговорност на президента на САЩ е да успокои пазарите и американците за тяхната икономическа сигурност в условията на непрестанно насаждане на страх в медиите“, казва говорителят на Белия дом Куш Десаи пред MarketWatch.

„Демократите десетилетия наред подкрепят измамите на Китай, а сега играят партийни игри, вместо да отпразнуват решителните действия на президента Тръмп [в сряда], с които той най-накрая постави Китай в ъгъла“, добавя Десаи.

Демократите не са представили никакви доказателства за незаконна или неетична търговия от страна на президента или някой от неговите сътрудници.

Но събитията от седмицата предизвикват по-широка дискусия относно законите за търговия и дали те са подготвени да попречат на служителите на Белия дом и други сътрудници на президента да се възползват от вътрешна информация.

Подлежи ли президентът на САЩ на законите за търговия с вътрешна информация?

Президентите са обект на закони, забраняващи търговията с вътрешна информация, и това е така поне от 2012 г., когато законопроект е приет с двупартийна подкрепа в Конгреса. Това гласи, че президентът, вицепрезидентът, членовете на Конгреса и повечето служители от изпълнителната власт са обвързани със забрани за търговия с материална непублична информация, получена в рамките на служебните им задължения.

Дори преди този закон съдилищата са установили, че служителите от изпълнителната власт могат да бъдат подведени под отговорност съгласно законите за търговия с вътрешна информация, по-специално чрез така наречената „теория за присвояване“.

Тази правна рамка, одобрена от Върховния съд, позволява на прокурорите да обвиняват лица, които злоупотребяват с поверителна правителствена информация в нарушение на задълженията си към обществото.

„Законът за акциите премахна всяко съмнение, че президентът и вицепрезидентът са обект на същите забрани за търговия с вътрешна информация, както и всички останали“ - казва Дона Наги, експерт по законите за търговия с вътрешна информация, пред МarketWatch.

Наги отбелязва, че знанието за тарифната пауза може да се счита за съществена непублична информация в този контекст, но кой може да бъде признат за отговорен за търговия с вътрешна информация в тези ситуации зависи много от фактите.

Ако президентът е споделил информацията със съветниците си в рамките на нормалното изпълнение на задълженията си и неговите съветници са търгували с тази информация, тези служебни лица се водят за престъпили закона, но президентът остава в правата си.

От друга страна, ако президентът е предоставил информацията като подарък на свой сътрудник с намерението той да се възползва от нея, както президентът, така и съветникът са нарушили законите, предотвратяващи злоупотребата с информация - казва Наги.

Освен това в едно от последните решения на Върховния съд на САЩ се казва, че президентите са освободени от наказателно преследване за „официални действия“, които се определят като поведение, извършено в рамките на конституционните задължения.

Това решение би могло допълнително да усложни опитите за повдигане на наказателни обвинения срещу президента за търговия с вътрешна информация.

Могат ли да бъдат санкционирани служители на администрацията?

Служители от изпълнителната власт са били обвинявани и осъждани за злоупотреба с информация, получена от работата им в правителството, с цел извличане на печалба на финансовите пазари.

Обикновено това са държавни служители, както в случая с бивш химик от Агенцията по храните и лекарствата, който се е възползвал от поверителна информация за одобряване на медицински продукти, или служители на Федералния резерв, които са се възползвали от вътрешна информация за регулаторни разследвания.

В същото време опасенията относно разделението на властите и „изпълнителната привилегия“ на президента могат да попречат на разследващите, съдилищата и Конгреса да разкрият информация за разговори на президента с политици и съветници. Това на практика прави много трудно да се санкционира президентът или други служители на Белия дом, посочва Наги пред MarketWatch.

„За да разберем дали са били нарушени някакви закони, ще са необходими много разследвания. Ще трябва да се знае какво е било казано на кого и кога“, а е малко вероятно някога да получим тази информация, посочва Кедрик Пейн, главен съветник и експерт по етика в Campaign Legal Center.

Пейн твърди, че Конгресът трябва да приеме по-строги разпоредби, които да забраняват на законодателите и на служителите от изпълнителната власт да притежават отделни акции, както и да подобри оповестяването на информация за собствеността върху активи като индексни фондове, за да може обществеността да следи по-добре за потенциална корупция.

Той казва, че се надява инцидентът да насочи вниманието на обществеността към по-широки въпроси на неетично поведение, включително популяризирането от президента на криптовалути и на Tesla, както и към потенциални нарушения на вътрешната търговия.

„Притеснявам се, че има твърде голям фокус върху законността на тези неща и недостатъчно върху това дали е било етично“, отбелязва той пред MarketWatch.

„Просто не може да има федерален служител, който да казва кога хората трябва да купуват на пазара, защото това подкопава общественото доверие.