Чуждестранните компании в Китай са най-потърпевши от търговската война
Често те трябва да плащат два пъти мита – веднъж в САЩ и веднъж в Китай

Чуждестранните компании и съвместните предприятия представляват почти една трета от общата търговия на Китай, според официални данни. Това ясно показва степента, до която международните предприятия там могат да бъдат засегнати от търговската война на президента на САЩ Доналд Тръмп, пише в свой анализ Financial Times.
На компаниите с изцяло или частично чуждестранно участие в страната се падат 980 млрд. долара от китайския износ през миналата година, или повече от една четвърт, и 820 млрд. долара от вноса, или повече от една трета, показват данни на Главната митническа администрация на Китай. Миналата година Пекин е регистрирал рекорден търговски излишък от близо 1 трлн. долара.
Големи американски компании като Apple и Tesla и много по-малки производители разчитат на Китай като производствена база. Много от тях внасят суровини или компоненти за сглобяване на продукти, които след това се изнасят. Това ги прави изключително изложени на възможността да плащат както американски, така и китайски мита за едни и същи стоки, смятат икономистите, след като Тръмп рязко увеличи налозите върху целия китайски износ до 145%. Пекин отвърна с мита от 125%.
„Чуждестранните компании наистина са притиснати на китайския пазар“, казва пред Financial Times Хейуай Танг, директор на Азиатския глобален институт към Университета на Хонконг. „Ако внасят, те плащат китайските мита. Когато изнасят обратно за САЩ, те плащат американските тарифи. По този начин те са засегнати два пъти“.
Китайската експортна машина беше изградена на базата на изцяло или частично чуждестранни компании, включително такива от Хонконг и Макао, които се стремяха да се възползват от огромния и евтин пазар на работна ръка в страната, за да произвеждат стоки. През 2008 г. на дружествата с чуждестранни инвестиции, както ги наричат в Китай, се падат 55 % от общата търговия на страната.
Този дял намалява през годините, тъй като Китай развива по-агресивна политика на индустриална самостоятелност. Но според правителствените данни предприятията с чуждестранни инвестиции все още представляват 29,6% от търговията в долари през миналата година. На тях обаче се падат само 16% от търговския излишък на Китай през миналата година, тъй като количеството на износа на чуждестранните компании се компенсира от по-големия им дял в общия внос.
„В Китай работят редица чуждестранни компании, които не са американски, но разчитат на американски суровини и затова те също са засегнати“, предупреждава президентът на Американската търговска камара Майкъл Харт. „Китайското министерство на търговията обмисля освобождаване от митата за някои сектори“.
Китай предоставя някои освобождавания от митата си за компании, които внасят компоненти и суровини за стоки, които ще бъдат реекспортирани, което е известно като „търговия с преработка“.
Някои по-големи американски производители, включително на смартфони и електроника, също спечелиха временни освобождавания от Тръмп. Но в условията на търговска война за много чуждестранни компании все още може да се окаже непосилно да изнасят от Китай, особено за по-малките производители.
Джейкъб Ротман, главен изпълнителен директор на базираната в Китай компания Velong Enterprises, която произвежда кухненски съдове и продукти за дома в Китай, продавани от американски търговци на дребно, включително Walmart, казва, че внася Tritan, форма на пластмаса, от американската компания Eastman.
„Налагат ни двойни мита за продукти с този материал“, казва Ротман. „Веднъж при вноса на материала и втори път при износа на готовите стоки“.
По думите му Китай е предоставил освобождаване от мита, ако крайният продукт се изнася обратно в САЩ в рамките на определен период от време, но не и такова, ако продуктът е бил изнесен за държави, различни от САЩ.
Икономисти предупредиха, че търговската война може да доведе до по-нататъшен спад на притока на преки чуждестранни инвестиции в Китай, който през 2024 г. е намалял с 27,1% спрямо предходната година в юани, според данни на Министерството на търговията.
„Тези, които влизат в Китай, за да обслужват китайския пазар, все още могат да дойдат. Но ако целта ви е да обслужвате други пазари, особено САЩ, ще бъдете много ощетени“, казва Цю Дунсяо, ръководител на катедрата по икономика в университета „Линнан“ в Хонконг „Така че трябва да преразгледате глобалната си стратегия".