Бизнесът все по-често се обръща към инструменти с изкуствен интелект, за да се справи с реалните сътресения в световната търговия.

Няколко технологични компании споделят пред CNBC, че използват технологията, за да визуализират глобалните вериги за доставки на предприятията - от материалите, които се използват за формиране на продуктите, до мястото, откъдето се доставят тези стоки - и да разберат как те са засегнати от реципрочните мита на президента на САЩ Доналд Тръмп.

Миналата седмица Salesforce съобщи, че е разработила нов AI агент, специализиран в областта на вноса, който може „незабавно да обработва промените за всички 20 000 категории продукти в митническата система на САЩ и след това да предприема действия по тях“, когато е необходимо, за да помогне организацията да се ориентира в промените в тарифните системи. Инженерите на американския софтуерен гигант са използвали Хармонизираната тарифна схема - документ от 4400 страници, съдържащ тарифите за стоки, внасяни в САЩ, за да се информират за отговорите, генерирани от агента.

„Самият темп и сложност на глобалните промени в тарифите правят почти невъзможно за повечето предприятия да се справят ръчно“, казва пред CNBC Ерик Льоб, изпълнителен вицепрезидент по правителствените въпроси в Salesforce. „В миналото компаниите можеха да разчитат на малки екипи от вътрешни експерти, за да бъдат в крак с промените“.

Компаниите казват, че системите с изкуствен интелект им позволяват да вземат решения за корекции на глобалните си вериги за доставки много по-бързо.

Андрю Бел, главен продуктов директор на софтуерната компания за управление на веригата за доставки Kinaxis, заявява, че производителите и дистрибуторите, които искат да са наясно с хаотичните промени, използват технологията за машинно обучение, за да оценяват своите продукти и материалите, които влизат в тях, както и външни сигнали като новинарски статии и макроикономически данни.

„С тази информация можем да започнем да правим някои от тези симулации: ето конкретна част, която е във вашия материал за изработка и която има значителна тарифа. Ако преминете към използването на тази друга част вместо нея, какво ще бъде цялостното въздействие?", обяснява Бел.

„Моментът AI да заблести“

Списъкът с митата на Тръмп, който обхваща десетки държави, принуди компаниите да преосмислят веригите си за доставки и ценообразуването. Водещи играчи като Walmart и Nike вече повишиха цените на някои продукти. Според данни от преброяването на населението през 2024 г. САЩ са внесли стоки на стойност около 3,3 трилиона долара.

„Несигурността от тарифните мерки на Вашингтон всъщност вероятно представлява моментът, в който AI може да блесне“, смята Зак Кас, футурист и бивш ръководител на стратегията за пазарна реализация на OpenAI. „Ако се чудите колко трудни могат да станат нещата и какво би се случило в свят, в който не можеш просто да наемеш куп хора за една нощ, AI може да ви помогне“.

Нагендра Бандару, управляващ партньор и глобален ръководител на технологичните услуги в индийския ИТ гигант Wipro, разкрива, че клиентите използват агентичните решения на компанията за изкуствен интелект, за да „променят стратегиите на доставчиците, да коригират търговските пътища и да управляват динамично излагането на мита в зависимост от развитието на политиките“. Wipro твърди, че използва редица системи за изкуствен интелект - както собствени, така и предоставени от трети страни - от големи езикови модели до традиционни техники за машинно обучение и компютърно зрение, за да инспектира физически активи при трансграничен транзит.

„Не е сребърен куршум“

Макар да предпочита да запази конфиденциалност на имената на компаниите, Wipro посочва, че компаниите, които използват нейните продукти с изкуствен интелект, за да се справят с тарифите на Тръмп, варират от производител на електроника от класацията Fortune 500 с фабрики в Азия до доставчик на автомобилни части, който изнася за Европа и Северна Америка.

„AI е мощно средство за подпомагане, но не и сребърен куршум“, казва Бандару. „Той не замества стратегията на търговската политика, а я подобрява, като превръща глобалната търговия от реактивно предизвикателство в проактивно, основано на данни предимство“.

AI вече беше ключов инвестиционен приоритет за глобалните компании преди мащабните тарифни маневри на Тръмп от април. Според доклад на Capgemini, публикуван през януари, почти три четвърти от бизнес лидерите са класирали AI и GenAI в трите си най-добри технологии за инвестиции през 2025 г.

„Има редица начини, по които AI може да помогне на компаниите да се справят с тарифите и произтичащата от тях несигурност.  Но успехът на всяко решение ще зависи от качеството на данните, до които то има достъп", казва пред CNBC Аджай Агарвал, партньор в Bain Capital Ventures.

Рисковият капиталист твърди, че една от компаниите в портфолиото му, FourKites, използва данни за мрежата на веригата за доставки с помощта на AI, за да помогне на компаниите да разберат логистичните последици от коригирането на доставчиците заради митата.

„Те работят с редица компании от класацията Fortune 500, за да използват техните агенти за товарни и океански превози, за да осигурят това ниво на видимост и интелигентност“, казва Агарвал. „Смяната на доставчика може да намали разходите за тарифи, но може да увеличи времето за изпълнение и транспортните разходи. Освен това нестабилността на тарифите оказа сериозно въздействие върху наличния капацитет както в океанските, така и във вътрешните товарни мрежи“.