Секси фермери, „принцесите“ на домашното огнище и риалити с вкус на патриотизъм: Добре дошли в MAGA ерата на Холивуд
Когато банските срещнат Библията, а любовта е обута в каубойски ботуши, изглежда, че телевизията при управлението на Тръмп следва различна стратегия

Юлия е на 22 години. Тя е модел, студентка и самопровъзгласила се „принцеса“ от Малибу, която идва с едно категорично условие: няма да рине тор… Въпреки това, с удоволствие влиза в ролята – позира в черно-бяла снимка по бански и каубойска шапка, подарена на един от участниците във Farmer Wants a Wife.
Грейс, на 23, мечтае да бъде домакиня и майка на четири деца, а 29-годишната Джордин, кънтри певица от Нешвил, е готова да се премести на другия край на страната в името на любовта.
Тези три жени са част от 32-те участнички в новия сезон на Farmer Wants a Wife – продукция на Fox, описвана като „селската“ алтернатива на The Bachelor, пише WIRED.
Въпреки че идват от различни среди и имат разнообразни интереси, момичетата са обединени от една цел: семейството и ценностите, които идват с него. Брак, деца, стабилен партньор и дом… А тези ценности оформят нова вълна в телевизионната индустрия, която някои вече наричат „консервативен ренесанс“.
Американската филмова и телевизионна индустрия е в период на преструктуриране. Студията пускат значително по-малко заглавия, а рейтингите на новинарските и традиционните телевизионни канали вървят надолу.
Писателите трудно продават сценарии, докато мениджърските възнаграждения не спират да растат.
През първото тримесечие на 2025 г. продукцията на телевизионни и кино формати в Лос Анджелис намалява с 30% спрямо същия период от предходната година, по данни на FilmLA.
Но в същото време Холивуд преживява и друг вид трансформация – завръщане към по-традиционно съдържание, в синхрон с по-консервативната културна вълна, която отразява политическия климат в САЩ. Продукции, вдъхновени от християнски ценности, американския Юг и „здравия разум“, намират по-лесно финансиране и повече ефирно време.
„Все повече проекти с консервативни елементи получават зелена светлина“, казва Колин Уелън, бивш телевизионен директор и основател на Conveyer Media – компанията, която стои зад риалити формати за Netflix, HGTV и Investigation Discovery. „Продуцентите осъзнават, че именно това съдържание се търси в момента.“
А премиерите стават все повече… Yellowstone, драмата на Paramount за живот на ранчо в Монтана, се утвърждава като култов сериал още по време на първото управление на Тръмп, като дава начало на няколко успешни спин-офа.
Новата комедия на Тим Алън Shifting Gears се превръща в хит за Disney сред традиционната телевизионна аудитория, като финалът на първия сезон привлича 3.7 милиона зрители – повече от The Conners и Abbott Elementary.
Farmer Wants a Wife се представя стабилно със средно 1.5 милиона зрители на седмична база и се възприема като алтернатива на по-провокативни формати като Too Hot to Handle или Temptation Island.
Стартирала през 2024 г., стрийминг платформата на Trump Media and Technology Group, Truth+, заявява намерението си да предлага „новини, християнско съдържание и програми, които не подлежат на цензура от Big Tech“.
Наред с риалити формати и семейни предавания, платформата се отличава и с по-спорни заглавия – като документален филм, включен сред най-гледаните през май, който разглежда теории за „гущероподобни извънземни, контролиращи света“, според разследване на Talking Points Memo.
Това, на което сме свидетели в момента, е своеобразно „културно пренастройване“, смята Кари Туиг, съосновател и ръководител на Culture House – продуцентската компания зад документални формати като Ladies First: A Story of Women in Hip-Hop и Hair Tales. Но тази пренастройка не идва без последствия.
„Много продуценти споделят, че усещат колебание към проекти, които се възприемат като твърде прогресивни – особено такива с цветнокожи главни герои или социално насочена тематика“, казва Туиг пред WIRED. „Сценарии, които преди няколко години са определяни като „визионерски“ и „универсални“, сега се отхвърлят с коментари от рода на „прекалено нишови“ или „неподходящи за момента“.“
Но има ли място за всички?
Непрестанно променящият се вкус на публиката, икономическият натиск върху студиата и политическата среда формират новата посока на Холивуд – такава, която в момента отдава предпочитание на „безопасни“ формати, които се фокусират върху семейството, религията, патриотизма и традиционните роли на жените и мъжете.
Според продуцентката Кари Туиг, създателите на съдържание се чувстват „притиснати“ да бягат от теми, възприемани като „твърде прогресивни“, защото рискуват да се отчуждят от младата аудитория – поколението Z в САЩ, при което 50% се идентифицират като „небели“, а близо 30% – като част от LGBTQ+ общността. „Тази публика не просто иска представителност – тя очаква именно това“, казва Туиг. „Да отстъпиш от това не е само назадничаво, но и лошо за бизнеса.“
И докато някои студиа се връщат към по-консервативно формулирани формати, заглавия като Sinners на Райън Куглър, Paradise и The Pitt доказват, че разнообразното съдържание все още печели публиката и пазара.
Продуцентът Колин Уелън казва, че добрите идеи пробиват независимо от политиката – независимо дали става въпрос за шоу с транс жени или за семейство, което живее на ранчо и приютява младежи в риск. „Хората търсят смислени истории. И това няма да се промени заради една администрация.“