Нова ера в логистиката: Ще заменят ли роботите куриерите на Amazon?
Amazon изгражда „хуманоиден парк“ в САЩ, за да тества роботи, които могат да доставят пратки вместо куриери
&format=webp)
Amazon разработва софтуер за хуманоидни роботи, които потенциално могат да заменят куриерите в работата им, както и да извършват доставки директно от електрическите ванове на компанията. Това съобщава изданието The Information, като се позовава на източник, участвал в проекта, предава The Guardian.
Според информацията технологичният гигант с пазарна капитализация от над 2 трилиона долара изгражда т.нар. „хуманоиден парк“ в САЩ – специална тестова зона, в която роботите са подложени на симулации в контролирана среда.
Една от основните цели е те да се придвижват самостоятелно в рамките на Amazon-вана, да „изскачат“ и да доставят пратките до вратата на клиента, дори когато зад волана не стои човек.
По този начин компанията би могла да оптимизира времето за доставки, като един робот обслужва адрес, докато шофьорът покрива друг маршрут.
В момента в тестовата зона има само един от над 20 000-те вана Rivian, които Amazon използва в САЩ. Според източника, след като системата бъде изпитана в „хуманоидния парк“, следващата фаза ще включва реални „мисии на терен“ – доставки до жилищни сгради в истинска градска среда.
Amazon работи по AI софтуер, който ще управлява роботите, но използва хардуер, разработен от външни доставчици. Сред тях е и Agility Robotics – американска компания, чийто хуманоид Digit вече се използва в складовете на Amazon.
Главният изпълнителен директор на Agility, Пеги Джонсън, споделя пред The Guardian, че роботът позволява на служителите да делегират част от работата и да се превърнат в „мениджъри на роботи“.
Роботизацията на последната миля – т.нар. last mile delivery – е логична стъпка в стратегията на Amazon за автоматизация. Компанията вече тества доставки с дронове, включително във Великобритания, където получава разрешение да лети извън визуалната линия на контрол.
Въпреки това техническите предизвикателства остават сериозни.
Проф. Субраманиан Рамамурти, председател на катедра „Роботика и автономия“ в Единбургския университет, отбелязва, че макар хардуерът за хуманоидни доставки вече да съществува, стабилното му представяне извън контролирани среди все още е трудна задача.
„Ако Amazon ограничи обхвата до предвидими зони – с прави алеи, стандартни врати и подредени околности – задачата ще бъде много по-лесна. Но когато се включат реални променливи – като домашни любимци, деца или сложни архитектурни решения – трудността нараства“, подчертава той.
Автоматизацията на логистиката е част от по-широка тенденция в сектора – от дронове до автономни превозни средства. Но хуманоидните роботи в реална градска среда добавят нов слой комплексност – не само техническа, но и регулаторна, етична и икономическа. Успешното внедряване на такава система би променило не само модела на доставки, но и трудовия пазар в сектора.
Засега Amazon подготвя сцената, а публиката, състояща се от потребители, конкуренти и регулатори, следи внимателно какъв ще бъде следващият ход.