Amazon, един от най-големите работодатели в САЩ - и не само, планира да намали броя на служителите си през следващите години, тъй като все по-широкото използване на изкуствен интелект ще премахне нуждата от определени работни места.

В официално съобщение до служителите си главният изпълнителен директор Анди Джаси нарича генеративния изкуствен интелект технологична промяна, която се случва веднъж в живота и която вече променя начина, по който Amazon работи с потребителите и други предприятия.

Той не уточнява с колко ще бъде намален броят на служителите на компанията, но казва, че повишаването на ефективността от използването на AI ще доведе до съкращения.

„Тъй като внедряваме повече генеративен изкуствен интелект и агенти, това би трябвало да промени начина, по който се извършва работата ни“, отбелязва той, цитиран от The Wall Street Journal.

„Трудно е да се знае точно къде ще се получи това с течение на времето, но през следващите няколко години очакваме, че това ще намали общата ни корпоративна работна сила.“

Amazon не очаква в близко бъдеще да има масови съкращения, както през 2022 г. и 2023 г., като намаляването на служителите би трябвало да стане основно чрез изчерпване на персонала, пише WSJ.

Въпреки това в някои екипи може да се стигне до съкращения с течение на времето. Организации като тези, работещи по смарт системата Alexa, и преди са се сблъсквали с уволнения.

Коментарите на Джаси са сред най-суровите до момента от голяма компания относно вероятното въздействие на изкуствения интелект върху заетостта.

Компании, вариращи от търговия на дребно до фармацевтични продукти, използват АI за изпълнение на все повече функции. Ръководителите казват, че технологията създава необходимост от нови видове роли. В същото време те изготвят планове за консолидиране на длъжностите и започват да признават публично, че това ще доведе до съкращаване на някои работни места.

Разбира се, сигналите за тази промяна идват първо от САЩ.

Главният изпълнителен директор на компанията за прибори и стоки за бита Williams-Sonoma Лаура Албер коментира пред инвеститорите миналия месец, че планира да остане „икономична по отношение на броя на служителите“, като използва AI инструменти за повишаване на производителността.

Междувременно ръководството на платформата за търговия Shopify наскоро задължи екипите първо да преценят как могат да постигнат целите си с помощта на AI, преди да привлекат допълнителни служители.

Главният изпълнителен директор на Bank of America Брайън Мойнихан заяви, че според него банковата индустрия с течение на времето ще наема по-малко хора, тъй като AI влияе върху начина, по който банките обработват плащания и управляват финансите на клиентите.

Около 41% работодатели заявили, че ще съкратят работната си сила заради AI, сочи скорошно проучване на Световния икономически форум.

Въздействието вече е засегнало технологичния сектор, където AI се използва за заместване на някои дейности по разработване на софтуер и много компании са особено фокусирани върху наемането на служители, работещи добре с изкуствен интелект.

Главният изпълнителен директор на IBM Арвинд Кришна наскоро заяви, че компанията му използва агенти с изкуствен интелект, за да замени работата на няколкостотин служители в областта на човешките ресурси. През май Microsoft съкрати около 6000 служители, или 3% от работната си сила, като това засегна предимно позиции за разработчици на софтуер.

Забавянето на темповете на наемане на служители в Amazon, която в продължение на години е наемала нови служители с бързи темпове, предполага, че изкуственият интелект вече кара компаниите да коригират персонала, за да вземат предвид как могат да използват новите технологии за изпълнение на задачи, които са били източник на работни места.

Amazon планира да похарчи повече от 100 млрд. долара за центрове за данни, които захранват AI. Освен това е инвестирала милиарди в стартъпа Anthropic.

Джаси акцентира, че генеративният AI и агентите са все по-способни да изпълняват повече задачи в Amazon. Той коментира, че компанията вече е внедрила или изгражда повече от 1000 агенти.

Джаси очаква AI агентите да се заемат с рутинна работа, за да ускорят темпото на иновациите.

„Агентите ще ни позволят да започнем почти всичко от по-напреднала отправна точка.“

Според него все по-широкото използване на технология ще се отрази на броя и видовете работни места, които човешките служители ще имат през следващите няколко години.

„Ще имаме нужда от по-малко хора, които да извършват някои от дейностите, и от повече хора, които да извършват други видове дейности.“