Автомобилният производител Stellantis обмисля продажба на изпитващото затруднения луксозно подразделение за Maserati, заедно с други опции за изход от кризата, съобщават двама източници на Reuters.

Дискусиите за бъдещето на Maserati започнаха още преди назначаването на новия главен изпълнителен директор Антонио Филоса, докато компанията беше временно управлявана от председателя Джон Елкан.

14-те марки на френско-италианския производител включват Chrysler, Peugeot, Jeep и Alfa Romeo, но именно упралението на луксозната беше приоритет за Елкан, докато провеждаше интервюта с кандидати за главен изпълнителен директор.

Подобно на други европейски автомобилопроизводители, четвъртият по големина в света е изправен пред рисковете от американските мита на Доналд Тръмп, и се бори със сериозната конкуренция от Китай.

В началото на април Stellantis нае консултантската компания McKinsey за стратегия на управление на последиците от митата върху Maserati и Alfa Romeo, тъй като двете марки подготвят бъдещи планове. Компанията тогава потвърди, че е напълно ангажирана с двете марки, отбелязва Reuters.

Въпреки това сред вариантите, които McKinsey проучва за Stellantis, е и продажба на Maserati, единствената луксозна марка на компанията, заявиха двамата източници, като добавиха, че оценката е все още в начален етап.

Потърсен за коментар, говорител на Stellantis заяви: „С цялото ми уважение, Maserati не се продава“. McKinsey отказа да коментира.

Предшественикът на Филоса на управленския пост, Карлос Таварес, който подаде оставка през декември след слабо представяне на американския пазар, също отказваше да обмисли възможността за продажба на някоя от марките на автомобилния производител.

Но някои инвеститори и анализатори твърдят, че рационализирането на портфолиото ще увеличи маржовете на печалба. Акциите на Stellantis са загубили две трети от стойността си от март миналата година.

Продажбите на Maserati спаднаха с повече от половината през 2024 г. до едва 11 300 единици, а звеното отчете коригирана оперативна загуба от 260 млн. евро (298 млн. долара) през миналата година.

Понастоящем марката не е планирала лансирането на нови модели, тъй като чака бизнес план, след като предишният беше спрян от Stellantis миналата година. Ръководителят на марката Санто Фичили заяви по-рано този месец, че планът ще бъде представен скоро след като Филоса започне работа.

Един от източниците на Reuters заяви, че Stellantis се е примирила с факта, че притежава твърде много марки, което затруднява правилното инвестиране във всички тях. Автомобилният производител трябва да „определи приоритетите си“, допълва той.

Stellantis не е възложил изрично на McKinsey да намери купувач за Maserati, но мандатът е да се разгледат всички възможности, включително потенциална продажба, казва вторият източник и допълва, че всички варианти са на масата.

Бордът обаче е бил разделен по отношение на плановете за Maserati.

Някои членове на Управителния съвет смятат, че Stellantis не е в състояние устойчиво да възобнови дейността на Maserati и предлагат продажбата като най-добър вариант.

Други смятат, че Maserati все още има стойност и че продажбата на единствената луксозна марка ще бъде огромно влошаване на репутацията на компанията, казват още източниците.

Китайските производители, като Chery, може да са сред заинтересованите от придобиване на европейски автомобилни марки, за да подкрепят експанзията си в региона, където все още им липсва разпознаваемост сред потребителите. Това би било подобен ход на покупката на британската MG Motor от SAIC през 2007 г. или на придобиването на шведската Volvo от Geely през 2010 г.