Скандал за сандал: Краде ли Prada идеи от индийските занаятчии
Луксозната марка беше обвинена в присвояване на емблематичен летен модел обувки без да се позове на произхода им
&format=webp)
Италианската луксозна марка Prada заяви, че признава индийските корени на новата си линия сандали, дни след като дизайнът им предизвика полемика в Индия.
Моделът, представен на Седмицата на модата в Милано миналата седмица, е отворен и плетен, и много наподобява традиционните сандали Колхапури от индийските щати Махаращра и Карнатака, пише BBC.
Prada описва сандалите като „кожени обувки“, но не споменава индийския им произход, което предизвика ответна реакция и обвинения в присвояване на културни ценности в Индия. В отговор модната група заяви, че признава, че сандалите са вдъхновени от традиционните индийски обувки.
Говорител на Prada заяви, че компанията „винаги е почитла занаятчийството, наследството и традициите“, като добави, че е „в контакт с Търговската, индустриална и земеделска камара на Махаращра по този въпрос“.
Миналата седмица от камарата са изпратили писмо до марката, в което заявяват, че дизайнът е комерсиализиран, без да се отдаде дължимото на занаятчиите, съхранили наследството му от поколения.
Лоренцо Бертели, ръководител на отдела за корпоративна социална отговорност на Prada, е отговорил с обяснението, че сандалите са „в ранен етап на проектиране“, допълва Reuters. Според него Prada е отворена за „диалог за значим обмен с местните индийски занаятчии“ и компанията ще организира последващи срещи за обсъждане на въпроса.
Сандалите Колхапури водят началото си от XII век.
Изработени от кожа и понякога боядисани в естествени цветове, традиционните ръчно изработени модели са здрави и подходящи за горещия климат на Индия.
През 2019 г. индийското правителство им присъди статут на географски защитен продукт.
Според Световната търговска организация етикетът с географско указание приписва на дадена стока или продукт, че произхожда от определен регион или място, и се счита за знак за автентичност, допълва BBC.
След скандала със сандалите много занаятчии в Колхапур заявиха, че са огорчени от използването на дизайна от Prada, без да им се отдаде дължимото за заслугата.
„Тези сандали са изработени с усърдния труд на кожарите в Колхапур. Те трябва да носят името на Колхапур. Не се възползвайте от труда на другите“, казва Прабха Сатпуте, занаятчия от Колхапури.
Сандалите струват няколкостотин рупии в Индия, но съобщената от Prada по-висока цена разгневи някои, въпреки че на уебсайта на марката тя не се споменава. Повечето други сандали на модната къща, се продават на дребно между 600 и 1000 паунда в Обединеното кралство.
Предприемачът Харш Гоенка подчертава това, като заяви, че местните занаятчии едва ли изкарват пари за същите ръчно изработени продукти. „Те губят, докато световните марки печелят от нашата култура“, допълва той.
Това не е първият случай, в който световни марки са обвинявани, че присвояват индийски традиционни продукти, без да посочват корените им. На филмовия фестивал в Кан през 2025 г. Gucci определи сари, носено от боливудската звезда Алия Бхат, като рокля, което предизвика ответни реакции.
По-рано през май популярна тенденция в TikTok беше разкритикувана за това, че нарече дупатта, традиционен южноазиатски шал, скандинавски.
В Колхапур обаче скандалът вдъхва чувство на гордост. „Занаятчиите са щастливи, че някой признава труда им“, казват пред Reuters местни представители.