Изглежда, че Илон Мъск има нов коз в битката за вниманието на младите потребители – и това не е кой да е, а Никита Биър: създателят на няколко хитови, но често оспорвани социални приложения, който сега поема ръководството на продуктовото развитие в X.

„Официално се изкачих до върха чрез постовете си“, пише самият Биър в X, където още през 2021 г. публично призова компанията да го наеме.

Назначаването му идва в момент на сериозни изпитания за платформата, закупена от Мъск през октомври 2022 г. за $44 милиарда. След като отблъсна рекламодатели, загуби известни потребители и се сблъска с конкуренти в лицето на Threads и Bluesky, X отчаяно търси формула за възраждане, пише BBC.

Според експертите Биър може да се окаже именно липсващото звено.

„Умението да улавяш какво иска да види аудиторията – особено потребителите от поколението Z – е точно това, от което X се нуждае, за да се обърне тенденцията. Все още не всичко е загубено за тази някога доминираща социална мрежа“, казва Дрю Бенви, главен изпълнителен директор на Battenhall, пред BBC.

Социалният медиен анализатор Мат Навара също смята, че свежа продуктова стратегия, фокусирана върху интерактивно, позитивно и по-завладяващо съдържание, може да върне младите. Но добавя:

„Реалният растеж и задържането на потребители ще дойдат не само от нови идеи, а от незабавни подобрения – като повече формати за съдържание, по-добър контрол за бранд безопасност и повече възможности за монетизация за създателите.“

От Meta до Discord – и сега в X

Биър нашумя със създаването на анонимни социални приложения, насочени към тийнейджъри. Най-известното от тях – tbh (to be honest) – позволяваше на ученици в САЩ да участват в анонимни, позитивни анкети. Приложението беше придобито от Meta през 2017 г.

През 2023 г. той отново привлече вниманието с апликацията си Gas, фокусирана върху комплименти, която беше купена от Discord, след като оглави класациите за изтегляния в App Store.

VC компанията Lightspeed го нарече „краля на тенденциите“, когато го назначи за съветник през 2023 г.

Но не всичко в кариерата на Биър тече по мед и масло. Според BuzzFeed, след придобиването на tbh, създателите на приложението са обяснили пред колеги от Meta, че са използвали „психологически трикове“ за масово привличане на тийнейджъри – включително чрез проследяване на акаунти на ученици в Instagram.

В новата си роля Биър ще работи върху изграждането на „хипер-актуални времеви линии“, като използва генеративния AI чатбот Grok – разработен от X – за персонализиране на съдържанието.

Въпреки че Мъск заяви през март, че платформата има над 600 милиона активни потребители на месечна база, изследване на Pew Research от декември показва, че едва 17% от американците реално използват X – спрямо 23% през 2022 г. и 33% преди десетилетие.

Назначаването на Биър идва и на фона на изострящата се конкуренция за AI таланти. Само няколко дни по-рано Марк Зъкърбърг обяви новия си „суперинтелигентен“ екип в Meta, в който се включват Нат Фридман, Александър Уанг и няколко други ключови имена от индустрията. Според източници, те са били обект на оферти със стойност над 100 милиона долара, отправени към служители на OpenAI.

„Чувството е сякаш някой е влязъл с взлом в дома ни и е откраднал нещо“, пише главният изследовател на OpenAI Марк Чен в съобщение, цитирано от Wired.

С други думи – битката за таланти в Силициевата долина тече с пълна сила. А сега X също има ново попълнение в арсенала си.