Двуседмична почивка за двама в луксозния курорт Turtle Island на Фиджи, струваща първоначално 46 000 долара, продадена за 33 000 долара.

Това е най-голямата досега сделка, реализирана чрез онлайн платформата SpareFare.

Основана преди 10 години, подобно на eBay, тя свързва хора, които искат да продадат свои неизползваеми полети, хотелски резервации или ваканционни пакети, с купувачи, които търсят по-изгодна цена.

Сред най-верните потребители на платформата е 46-годишната самотна майка Самина Ахмед, която споделя пред The Wall Street Journal, че е завела малкия си син Раис на „повече ваканции, отколкото повечето хора са имали за цял живот.“

Тя успява да пътува толкова често, без да надхвърля бюджета си, именно чрез SpareFare. За една от почивките, например, плаща около 1200 долара за ол инклузив ваканция в Тайланд, която първоначално е струвала над 4700 долара.

SpareFare и конкуренти като Roomer, Plans Change и Transfer Travel позволяват на потребителите да купуват вече резервирани пътувания, които иначе биха останали неизползвани. Платформите печелят комисиона от сделките (при SpareFare е 12%), а останалата сума отива при продавача. За да се избегнат измами, парите се задържат, докато пътуването не бъде осъществено.

Ерик Ритланд започва като фен на платформата, но две години по-късно успява да убеди един от съоснователите да му я продаде. Той признава, че някои пътешественици се колебаят дали да поемат резервация на чуждо име, но уверява, че всичко е напълно легитимно. „SpareFare никога няма да публикува пътуване, което по условията си не подлежи на прехвърляне,“ казва той пред WSJ.

За купувачите отстъпките обикновено варират между 20% и 30% от оригиналната цена. Тези, които чакат до последните 48 часа преди отпътуване, често намират още по-добри оферти, тъй като продавачите обикновено отменят в последния момент и искат поне частично да си възстановят разходите. Основните клиенти на платформата са пенсионери и работещи дистанционно служители с гъвкави графици.

Сред другите играчи на пазара е платформата Eluxit, която се фокусира върху луксозни пътувания с петцифрени цени. Основана е през 2019 г. от Бахар Шмидт, която работи като туристически агент в Лос Анджелис. Как ѝ хрумва? Неин клиент се отказва от частно пътуване с чартърен полет до Галапагоските острови на стойност 150 000 долара в последния момент. Липсата на лесен начин за препродажба я подтиква сама да създаде решение.

Като туристически консултант, Шмидт работи в рамките на луксозната мрежа на Internova, обединяваща над 100 000 експерти. Целта ѝ е да интегрира услугите на Eluxit и там – като платформа за последна възможност за петзвездни пътувания. „Клиентите ми варират от VIP до VVIP и всички се интересуват от цената – всички търсят добра сделка“, казва тя пред WSJ.

За разлика от SpareFare, където продавачът трябва да уреди промяната на името, Eluxit се грижи за всички административни детайли.

Aсистентката на милиардера Антъни Притцкер Джуди Шрофел използва Eluxit, за да продаде резервация за вила в Мексико, която шефът и не можел да използва. Сделката била осъществена за половината от оригиналната ѝ цена. „Всички печелят, защото поне не губим всичко,“ казва Шрофел пред WSJ.

Пазарът на препродадени пътувания не е нещо ново, обяснява Хенри Хартевелт, президент на консултантската компания Atmosphere Research. През 80-те години подобен „домашен бизнес“ съществувал в обявите на американските вестници.

След 11 септември по-строгите закони за идентификация ограничили тези трансфери. Днес политиките за промяна на име варират според авиокомпанията и е добре предварително да се провери. Хартевелт предупреждава, че исканията за смяна на име могат да активират автоматични сигнали, предназначени за засичане на пране на пари или трафик на хора.

„Най-честите търсения в Google са „SpareFare измама“ и „SpareFare мнения“,“ казва собственикът на популярната платформа Ритланд. Той посочва безупречния профил на компанията в платформата Trustpilot. „Разбираме, че хората често са в трудна ситуация – никой не продава ваканция, ако не се налага. Затова искаме да им помогнем максимално.“