Кликванията ни имат огромна сила. Само няколко минути от вниманието ни могат да издигнат или сринат даден сайт. Изглежда обаче в поведението на потребителите е настъпила промяна, която може да преобрази познатото ни интернет пространство. 

През последната година Google промени правилата на играта. Първото нещо, което потребителят вижда в резултатите от дадено търсене често е отговор, генериран от изкуствен интелект, вместо списъка с линкове към различни сайтове. Google нарича тези отговори AI Overviews. Понякога те са изключително полезни. Друг път “халюцинират” и буквално съветват хората да ядат камъни и лепило. Изглежда въпросната функция оказва влияние върху цялостното ни взаимодействие с интернета, пише BBC. 

Тази година 900 американци дават разрешение на Pew Research Center да следи тяхното сърфиране в интернет. „Въпросните потребители са по-малко склонни да кликват върху линк, когато резултатите от търсенето включват AI обобщение. В такива случаи те са по-склонни и да прекратят изцяло сесията си“, посочва Аарон Смит, директор на Data Labs в Pew. Според нов анализ, потребителите на Google са почти два пъти по-малко склонни да кликват върху линкове към други сайтове, когато виждат AI Overviews. А в 26% от случаите просто затварят браузъра си.

Това е явление, което може да има значителен ефект върху интернет пространството. Хората използват Google Search пет трилиона пъти годишно. Това е мястото, където започва по-голямата част от онлайн активността.

Огромна част от уебсайтовете печелят пари от реклами, особено тези, които предоставят информация и съдържание, а не продават стоки. Това е екосистема, която зависи изцяло от размера на аудиторията, а капризите на алгоритъма на Google могат да унищожат компания за една нощ. 

„Повечето уебсайтове се нуждаят от трафика на Google, за да продължат да функционират“, отбелязва пред BBC Лили Рей, вицепрезидент по стратегия и проучвания за SEO оптимизация в маркетинговата агенция Amsive. „Но AI Overviews намаляват трафика толкова драстично, че много сайтове отчитат спад в приходите си с 20%, 30%, дори 40%. Това оказва пагубно въздействие и премахва стимула за много хора да създават висококачествено съдържание.“

Всичко това може би е предвестник на бъдещето, защото наскоро Google пусна функция, наречена AI Mode, която напълно премахва традиционните резултати от търсенето. Рей и редица други експерти предупреждават, че ефектът ще бъде катастрофален, а някои дори се страхуват, че това ще унищожи познатия ни интернет. 

Google обаче твърди, че това са пълни глупости. „Ние ежедневно насочваме милиарди кликвания към уебсайтове и не сме наблюдавали значителен спад в общия уеб трафик, както се предполага“, казва говорител на компанията. „Това проучване използва погрешна методология и изкривен набор от заявки, който не е представителен за трафика в търсачката.“ 

Но Google казва на BBC, че тези твърдения трябва да се пренебрегнат, защото се базират на лошо проучване, пристрастни данни и безсмислени анекдоти. Според компанията уеб трафикът се колебае по много причини, а AI Overviews се свързва с по-широка гама от източници и създава нови начини за откриване на уебсайтове. Говорителят на Google подчертава, че кликовете от AI отговорите са и с по-високо качество, защото хората прекарват повече време на сайтовете, които посещават.

Ироничното е, че собственият изкуствен интелект на Google не е съгласен с PR отдела. Ако попитате Google Gemini, той отговаря, че AI Overviews вреди на уебсайтовете. И според Рей за това има доказателства. „Google се опитва да манипулира информацията и да скрие истината, защото хората ще се разтревожат.” Компанията заявява, че се стреми към прозрачност.

Има обаче и друг въпрос. Това ли е точно това, което всички искаме? Поне Google мисли така. „Хората се привличат от изживявания, задвижвани от изкуствен интелект, а функциите на изкуствения интелект в търсенето позволяват на хората да задават още повече въпроси, създавайки нови възможности за връзка с уебсайтовете“, казва говорителят на Google. 

По думите на Рей същността на проблема е, че Google се възползват от упорития труд на всички останали. Компанията отклонява трафика от сайтовете със съдържание, което изкуственият интелект използва за отговорите си. Забравете уебсайтовете обаче, допълва Рей, склонността на изкуствения интелект да халюцинира означава, че информацията може не винаги да е вярна или полезна. 

„AI Overviews често допуска груби грешки. Не само че краде трафик от сайтовете, но и сякаш лишава потребителите от възможността да анализират различна информация, да избират какво искат да четат и да стигат до свои собствени заключения.“ Google твърди, че отговорите на AI Search са полезни и изключително фактически, с точност, сравнима с други функции на търсачката.

Може би това е просто компромисът, който всички правим. Малко повече удобство, но може би по-малко избор. Но ако Google греши и уебсайтовете започнат да изчезват, това няма да е защото сме кликнали на грешния линк. Ще е защото сме спрели да кликаме изобщо.