Някъде между Вашингтон и страниците на Vogue: Как AI диктува новите световни стандарти?
Докато САЩ и Китай се борят за надмощие в изкуствения интелект, AI вече моделира не само световната икономика, но и представите за красота, идентичност и реалност
&format=webp)
Роботи-боксьори, изкуствени супермодели и едно състезание между две глобални сили – това е реалността по време на уикенд в Шанхай, където се провежда Световната конференция по изкуствен интелект (World Artificial Intelligence Conference).
Но докато тълпата аплодира механичните удари на ринга, по-конкретната дилема отново се свежда до познат геополитически сценарий: САЩ срещу Китай – с изкуствения интелект като арена и опасно оръжие едновременно, пише Business Insider.
Докато премиерът на Китай Ли Цян призовава да бъде създадена глобална организация за регулация на AI, с аргумента, че „глобалното управление на изкуствения интелект все още е фрагментирано“, американският президент Доналд Тръмп представя своя AI Action Plan, с който практически освобождава технологичните компании от регулаторни задължения.
„От днес САЩ ще правят всичко необходимо, за да бъдат водещи в света в сферата на изкуствения интелект“, заяви той при подписването на три нови изпълнителни заповеди.
А подходът е изключително благоприятен за американските технологични гиганти. Компании като OpenAI, Meta и Google DeepMind публично подкрепят политиките на Тръмп и предоставят отделно свои препоръки. Но дали липсата на регулации е в интерес на човечеството като цяло?
Този въпрос не е хипотетичен. Още през 2023 г. самите лидери в индустрията, включително Сам Алтман, начело на OpenAI, Демис Хасабис от Google DeepMind и Дарио Амодеи (Anthropic), подписват кратка, но плашеща декларация, която гласи: „Ограничаването на риска от изчезване на човечеството поради AI трябва да бъде глобален приоритет наред с пандемии и ядрена война.“
И докато технологични и световни лидери водят дебат за бъдещето на изкуствения интелект, той бавно се прокрадва и в света на модата.
В броя на Vogue за август, Guess публикува своя реклама със съвършено изглеждаща блондинка в изключителна рокля, дизайн на бранда. Единствено дребен надпис в ъгъла издава, че моделът всъщност не е реален човек, а плод на генеративен изкуствен интелект, пише BBC.
Кампанията е създадена от базираната в Лондон фирма Seraphinne Vallora, основана от Валентина Гонзалес и Андрея Петреску. Младите архитекти твърдят, че са създали десетина варианта на дигитални модели, като съоснователят на Guess – Пол Марчиано – е избрал да работи с два от образите. Разработката отнема до месец и струва на клиента шестцифрени суми.
„Ние не създаваме недостижими визии – рекламите винаги използват съвършени образи“, казва Петреску пред BBC, но критиците не са съгласни с това твърдение.
Моделът и активист Фелисити Хейуърд, която се бори за много повече инклузивност в модната индустрия, определя използването на AI-модели като „мързелив и евтин подход“. „Това подкопава години усилия, за да бъде модата по-разнообразна“, казва тя.
Според Синед Бовел – бивш модел и настоящ технологичен предприемач – липсата на ясно обозначение, че образите са генерирани от AI, е „изключително проблематична“. Тя предупреждава: „Вече има момичета, които се подлагат на пластични операции, за да изглеждат като лице от TikTok филтър. А вече имаме и напълно нереални хора.“
И ако изкуственият интелект променя представите за красота и труд в модната индустрия, то на глобално ниво той разделя държавите относно бъдещето на регулацията.
По информация на Business Insider, шефът по технологиите на ООН, Дорийн Богдан-Мартин, подчертава в Шанхай, че светът спешно се нуждае от единна регулаторна рамка.
„Имаме европейски подход, имаме китайски подход, а сега виждаме и американския. Нужно е да започнем диалог между всички тях“, казва тя.
Но именно този диалог изглежда затруднен от политиката „Америка на първо място“, приета от Тръмп, която изолира САЩ от многостранни инициативи.
Геофри Хинтън – бащата на deep learning – също присъства на конференцията в Шанхай.
По негово мнение държавите трудно биха постигнали съгласие дори по елементарни въпроси като „как да се ограничи дезинформацията“. Но има една тема, по която светът със сигурност може да се обедини: хората не бива да губят контрол над алгоритмите. „Рационалните държави ще си сътрудничат по този въпрос – въпреки настоящата американска администрация“, добавя Хинтън.