Тримесечната печалба на Honda се свива наполовина. Митата удрят японските производители по-тежко от очакваното
През първата половина на годината около една четвърт от износа на Honda от Япония е бил предназначен за САЩ, но глобалните продажби на компанията са спаднали с 5%, повлияни от по-слаби резултати в Китай, Азия и Европа
&format=webp)
Приходите на японския автомобилен гигант Honda за първото тримесечие отчетоха спад от 50% на оперативната печалба спрямо същия период на миналата година. Компанията не успя да достигне очакванията заради въведените мита в САЩ и поскъпването на йената.
Според данни на LSEG, приходите на Honda за тримесечието възлизат на 5.34 трилиона йени, което е над пазарните очаквания от 5.25 трилиона йени. В същото време оперативната печалба се свива с около 50% до 244.17 милиарда йени, далеч под прогнозните 323.48 милиарда йени.
Компанията, която е вторият по големина автомобилен производител в Япония, все пак обяви, че въздействието на американските мита ще бъде по-малко от очакваното. Вместо предварително предвидените 650 милиарда йени загуби за годината, Honda вече очаква удар в размер на 450 милиарда йени.
В допълнение, Honda прогнозира допълнително отслабване на йената и вдигна годишната си прогноза за оперативна печалба с 200 милиарда йени, или с 40%, до 700 милиарда йени. Това е в сравнение с предишната прогноза от 500 милиарда йени.
През първата половина на годината около една четвърт от износа на Honda от Япония е бил предназначен за САЩ, но глобалните продажби на компанията са спаднали с 5%, повлияни от по-слаби резултати в Китай, Азия и Европа.
Износът на автомобили за САЩ е основен двигател на японската икономика, като представлява 28.3% от всички японски доставки през 2024 г., според CNBC.
Според платформата CarPro, шест от осемте най-продавани автомобилни марки в САЩ през 2024 г. са азиатски, а Honda заема четвъртото място по обем продажби.
След като американският президент Доналд Тръмп наложи 25% мита върху вноса на автомобили, в сила от 3 април, японските производители масово намалиха цените си, за да запазят пазарния си дял.
Миналия месец Тръмп обяви ново търговско споразумение с Япония, което включва намаление на митото до 15% за японски автомобили, но не посочи кога ще влезе в сила тази промяна.
През юни, стойността на износа на автомобили от Токио за САЩ се е свила с 25.3% на годишна база, въпреки че физическият обем на изнесените автомобили за САЩ е нараснал с 4.6%, сочат данни на японското министерство на търговията.
И други японски автомобилни компании изпитват затруднения. На 30 юли Nissan отчете нетна загуба от 115.8 милиарда йени за първото тримесечие, като посочи като основни причини неблагоприятния валутен курс и митата в САЩ.
В четвъртък се очаква Toyota, най-голямата автомобилна компания в Япония, да публикува финансовите си резултати. Прогнозите са за най-слабата ѝ оперативна печалба от над две години, въпреки че компанията отчете рекордни глобални продажби през първата половина на годината.
През февруари Honda и Nissan прекратиха преговорите по сливане на стойност 60 милиарда долара, което би направило обединената компания третия най-голям автомобилопроизводител в света по обем на продажбите.
В понеделник премиерът на Япония Шигеру Ишиба заяви, че няма да се поколебае да разговаря с Доналд Тръмп, за да гарантира бързото прилагане на по-ниските американски мита върху автомобилите.
Във вторник главният търговски преговарящ на страната Рьосей Аказава замина за Вашингтон, с цел да убеди Тръмп да подпише изпълнителна заповед, с която официално да се определи датата на влизане в сила на новите по-ниски тарифи.